• Gullvivor

    Ta hål i öronen på en 1-åring?

    Har man inget vettigt att skriva så kan man låta bli att skriva överhuvudtaget i tråden. Tack. 

    Min 1-åring har inga hål i öronen då jag skjutit upp det denna gång, men funderar på att ta tag i det nu men känner mig lite tveksam pga oro att det är en "dålig" ålder med tanke på risk för infektion, läker sämre osv. Alltså pga att barnet inte förstår och pillar/drar. Men kanske bara jag som fått för mig det? 

    Finns det möjligtvis någon som tagit hål i öronen på sin 1-åring och kan berätta om ni tycker det är en bra eller dålig ålder? Har bara erfarenhet av spädbarn men inte just 1-åringar, så skulle uppskatta om någon här kanske ville berätta.

  • Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?
  • Anonym (faktor)
    Gullvivor skrev 2022-11-19 18:13:58 följande:
    Det blir ingen diskussion om jag ignorerar inläggen som inte har med frågan att göra.

    Piercare vet jag inte men med pistol brukar det inte finnas någon åldersgräns. 
    Det finns dock lite vägledning från tillverkaren Blomdahls hemsida och där nämns (som alla icke ludensvansar förstår) inga ettåringar:

    "Vid vilken ålder passar det bäst att ta hål i öronen?
     
    Det finns såklart inte ett enkelt svar på det här. Generellt sett är ingen ålder bättre eller sämre än någon annan. Och det finns lika många åsikter som det finns föräldrar. Det finns också stora kulturella skillnader. I vissa länder är det vanligt att ta hål i öronen på barn som bara är några månader och i andra länder är det ovanligt att man gör det alls.
     
    Vi vet av erfarenhet att många barn brukar tycka det är intressant med hål i öronen när de börjar skolan. Kanske för att de ser det på andra barn, eftersom vissa vill markera att förskoletiden är över och barnet börjar ?bli stort?. Andra tycker att barnet ska vara så pass gammalt att det själv kan ansvara för att hålla hålen rena. Några tycker att 10 eller kanske 12 år är en bra gräns.
     
    Rent juridiskt behöver någon som är under 18 år ha målsmans godkännande för att ta hål i öronen. Det är alltså varje förälders val att bestämma om eller när man vill göra hål i sitt barns öron."

    www.blomdahl.com/sv/stories/smyckesresan-borjar-vad-ar-bra-att-tanka-pa/~:text=Blomdahl%20har%20d%C3%A4rf%C3%B6r%20utvecklat%20en,diplomerade%20och%20anv%C3%A4nder%20sterila%20eng%C3%A5ngsprodukter.
  • Anonym

    ?Det blir inte diskussion om du ignorerar inlägg? ?
    Nä, det stämmer ju onekligen. Varför startar du en tråd på ett diskussionsforum då?
    I synnerhet när man inte skulle skriva om man inte hade något vettigt att komma med, och skriver du en trådstart fast du inte har något vettigt att komma med?

  • Gullvivor
    Anonym skrev 2022-11-19 18:49:29 följande:

    ?Det blir inte diskussion om du ignorerar inlägg? ?
    Nä, det stämmer ju onekligen. Varför startar du en tråd på ett diskussionsforum då?
    I synnerhet när man inte skulle skriva om man inte hade något vettigt att komma med, och skriver du en trådstart fast du inte har något vettigt att komma med?


    Låter det i min trådstart som att jag är ute efter att diskutera? Jag ville ha svar av föräldrar (även om det bara är en person på hela sidan) som kan berätta hur det var att just ta hål i öronen på en 1-åring. 

    Andras märkliga åsikter om att det är misshandel och liknande är jag inte intresserad av. Vi har uppenbarligen helt olika syn när det gäller vad som är misshandel och hur "allvarligt" det är att ha hål i öronen. Det blir bara en tröttsam och ointressant diskussion och jag har ingen ork just nu.
  • Anonym (Mamma)
    Gullvivor skrev 2022-11-19 19:07:07 följande:
    Låter det i min trådstart som att jag är ute efter att diskutera? Jag ville ha svar av föräldrar (även om det bara är en person på hela sidan) som kan berätta hur det var att just ta hål i öronen på en 1-åring. 

    Andras märkliga åsikter om att det är misshandel och liknande är jag inte intresserad av. Vi har uppenbarligen helt olika syn när det gäller vad som är misshandel och hur "allvarligt" det är att ha hål i öronen. Det blir bara en tröttsam och ointressant diskussion och jag har ingen ork just nu.
    Tycker du själv att det är särskilt snällt att utsätta en ettåring för så stark smärta helt utan orsak?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (faktor) skrev 2022-11-19 18:48:13 följande:
    Det finns dock lite vägledning från tillverkaren Blomdahls hemsida och där nämns (som alla icke ludensvansar förstår) inga ettåringar:

    "Vid vilken ålder passar det bäst att ta hål i öronen?
     
    Det finns såklart inte ett enkelt svar på det här. Generellt sett är ingen ålder bättre eller sämre än någon annan. Och det finns lika många åsikter som det finns föräldrar. Det finns också stora kulturella skillnader. I vissa länder är det vanligt att ta hål i öronen på barn som bara är några månader och i andra länder är det ovanligt att man gör det alls.
     
    Vi vet av erfarenhet att många barn brukar tycka det är intressant med hål i öronen när de börjar skolan. Kanske för att de ser det på andra barn, eftersom vissa vill markera att förskoletiden är över och barnet börjar ?bli stort?. Andra tycker att barnet ska vara så pass gammalt att det själv kan ansvara för att hålla hålen rena. Några tycker att 10 eller kanske 12 år är en bra gräns.
     
    Rent juridiskt behöver någon som är under 18 år ha målsmans godkännande för att ta hål i öronen. Det är alltså varje förälders val att bestämma om eller när man vill göra hål i sitt barns öron."

    www.blomdahl.com/sv/stories/smyckesresan-borjar-vad-ar-bra-att-tanka-pa/~:text=Blomdahl%20har%20d%C3%A4rf%C3%B6r%20utvecklat%20en,diplomerade%20och%20anv%C3%A4nder%20sterila%20eng%C3%A5ngsprodukter.

    De skriver också att ingen ålder är bättre än någon annan och att det är varje förälders val om och när man vill göra hål. 


    Med andra ord är det fritt fram att göra hål i sin ettårings öron. 


    Personligen tycker jag det låter som en knepig tid eftersom de är så små och vill pilla och dra på saker. Å andra sidan hade jag själv örhängen i den åldern och hade inga problem med dem varken då eller nu. Fast jag var betydligt yngre när jag fick dem (6 veckor). 


    Min syster var 4 och har inte heller haft några problem med sina hål. 

  • Anonym (qwerty)

    Idioti. Inte för att ditt stackars barn ska "dra  och pilla" på skiten du sätter i öronen på henne utan för risken med infektioner, allergier, problem i framtiden och bara det faktum att du tar sönder något på ditt barn och utsätter dem för en smärta de inte bett om eller kan reglera.
    Barnmisshandel.

  • Gullvivor
    Mrs Moneybags skrev 2022-11-19 19:56:22 följande:

    De skriver också att ingen ålder är bättre än någon annan och att det är varje förälders val om och när man vill göra hål. 


    Med andra ord är det fritt fram att göra hål i sin ettårings öron. 


    Personligen tycker jag det låter som en knepig tid eftersom de är så små och vill pilla och dra på saker. Å andra sidan hade jag själv örhängen i den åldern och hade inga problem med dem varken då eller nu. Fast jag var betydligt yngre när jag fick dem (6 veckor). 


    Min syster var 4 och har inte heller haft några problem med sina hål. 


    Det var så jag tänkte, om det kanske är så att just denna ålder inte är så lämplig för håltagning. Att 1-åringen märker att det är något nytt där som svider lite och då pillar/drar, tillskillnad från en 1-åring som haft hålen som nyfödd och inte reagerar på samma sätt.
  • Anonym

    Varför inte stämpla WT i pannan på ungen med en gång?

  • EpicF

    Helt idiotiskt att ta hål i öronen på en 1-åring. Lika idiotiskt att ta hål i öronen på en nyfödd. 

    Bättre att vänta tills barn är iallfall 7 år och kan bestämma själv.

    Förstår inte vitsen med att ta hål i öronen på små bebisar. 

Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?