• Hedda04

    Besviken på regeringen

    Jag var en av de som röstade för regeringsskifte men nu känner jag mig grundlurad och desillusionerad. Vi blev utlovade elstöd innan jul och kraftigt sänkt bensinpris. Det enda som levereras är skattesänkning för höginkomsttagare. Någon mer som ångrar att ni röstade för ny regering?

  • Svar på tråden Besviken på regeringen
  • FDFMGA

    Att väljarnas förtroende för regeringen och dess politik har rasat är inte konstigt.

    Normalt brukar iofs en nytillträdd regering ha en smekmånad med väljarna - men den här regeringen har ju ingen egen politik. M, KD och L har valt regeringsposter medan man i utbyte har gett SD den politiska vetorätten.

    Politiken skulle ha blivit mindre populistisk, mindre SD-betonad om SD hade ingått i regeringenSkrattande

  • nihka
    Mentat skrev 2022-12-26 19:31:48 följande:
    De enda som är verkligt missnöjda är de som stod till vänster från början. Övriga inser att det tar tid att reparera det som misskötts under 8 år, exempelvis elsystemet.
    Om det är din uppfattning att "folket" är missnöjda säger det mest om din umgängeskrets, alternativt dess förmåga till självständigt tänkande.
    Vem bad marionettregeringen att gå ut med en massa löften som de inte kan hålla? Vänstern?

    Wakey, wakey, regeringen är kritiserad från alla håll och kanter för sina brutna vallöften och S ökar kraftigt. Skandal att man inte förvaltar sitt pund bättre.

    www.svd.se/a/vekoRB/svd-sifo-s-far-basta-siffran-pa-tio-ar
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Tecum
    FDFMGA skrev 2022-12-26 19:56:57 följande:
    Att väljarnas förtroende för regeringen och dess politik har rasat är inte konstigt.

    Normalt brukar iofs en nytillträdd regering ha en smekmånad med väljarna - men den här regeringen har ju ingen egen politik. M, KD och L har valt regeringsposter medan man i utbyte har gett SD den politiska vetorätten.

    Politiken skulle ha blivit mindre populistisk, mindre SD-betonad om SD hade ingått i regeringenSkrattande
    Exakt, de hade alla förutsättningar för en rivstart men har missat allt. Nu blir det ständig uppförsbacke resten av mandatperioden. Medan SD sitter i baksätet och styr...
  • Mentat
    FDFMGA skrev 2022-12-26 19:56:57 följande:

    Att väljarnas förtroende för regeringen och dess politik har rasat är inte konstigt.

    Normalt brukar iofs en nytillträdd regering ha en smekmånad med väljarna - men den här regeringen har ju ingen egen politik. M, KD och L har valt regeringsposter medan man i utbyte har gett SD den politiska vetorätten.

    Politiken skulle ha blivit mindre populistisk, mindre SD-betonad om SD hade ingått i regeringenSkrattande


    Nej, det är inte konstigt med tanke på att ingen regering som jag kan minnas, dvs de senaste 40+ åren, har varit utsatt för en sådan mediastorm - t.o.m innan den hade tillträtt! Reklam ger effekter, annars hade företagen inte satsat så mycket på den.
    De missförhållanden vi upplever för stunden, det mest akuta är ju elpriserna, är resultatet av en usel politik de senaste decennierna. Regeringen Reinfeldt är inte oskyldig men det är ändå regeringarna Löfven/Andersson som haft 8 år på sig och kraftigt förvärrat situationen.
  • Tecum
    Mentat skrev 2022-12-26 20:55:55 följande:
    Nej, det är inte konstigt med tanke på att ingen regering som jag kan minnas, dvs de senaste 40+ åren, har varit utsatt för en sådan mediastorm - t.o.m innan den hade tillträtt! Reklam ger effekter, annars hade företagen inte satsat så mycket på den.
    De missförhållanden vi upplever för stunden, det mest akuta är ju elpriserna, är resultatet av en usel politik de senaste decennierna. Regeringen Reinfeldt är inte oskyldig men det är ändå regeringarna Löfven/Andersson som haft 8 år på sig och kraftigt förvärrat situationen.
    Du minns kanske inte 1976 när vi, mitt i det röda 70-talet, fick en borgerlig regering. Det var landssorg i "rörelsen", S hade ju regerat i 40 år, och nästan upprorsstämning i vänsterpressen. Allt skulle gå åt h-e direkt och arbetarna sättas på fattighuset...
  • Mentat
    Tecum skrev 2022-12-26 21:05:37 följande:
    Du minns kanske inte 1976 när vi, mitt i det röda 70-talet, fick en borgerlig regering. Det var landssorg i "rörelsen", S hade ju regerat i 40 år, och nästan upprorsstämning i vänsterpressen. Allt skulle gå åt h-e direkt och arbetarna sättas på fattighuset...
    -76 var det första året jag hade rösträtt men detaljerna i pressen minns jag inte så noga, nej. Visst var det "som en statskupp" för vänstern, det är ju sant men jag minns ändå inte den kanonad av eländesskriverier som den här regeringen har blivit föremål för. En viktig skillnad är ju att de här regeringen inte tillträdde omedelbart, vilket man gjorde -76. Därmed går det inte riktigt att jämföra det faktum att mediastormen tog fart innan vi hade en regering på plats den här gången och hur det var då.
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2022-12-26 20:55:55 följande:
    Nej, det är inte konstigt med tanke på att ingen regering som jag kan minnas, dvs de senaste 40+ åren, har varit utsatt för en sådan mediastorm - t.o.m innan den hade tillträtt! Reklam ger effekter, annars hade företagen inte satsat så mycket på den.
    De missförhållanden vi upplever för stunden, det mest akuta är ju elpriserna, är resultatet av en usel politik de senaste decennierna. Regeringen Reinfeldt är inte oskyldig men det är ändå regeringarna Löfven/Andersson som haft 8 år på sig och kraftigt förvärrat situationen.
    Ja, även Trump ansåg sig vara förföljd av medierna - men som jag ser det är det medias uppgift att granska makten.

    Det jag minns främst från valrörelsen i år är det höga tonläget, de många vallöftena från högerpartierna och påståendena om att de som tänkt sig rösta på S inte vet vad de är för politik de får. Det sistnämnda var ju också något Magdalena Andersson erkände - hon sa att hon inte ville ge några vallöften.

    Det vore ett fruktansvärt underbetyg till svenska medier om de valde att särbehandla den här regeringen och underlät att rapportera om alla svikna vallöften eller till exempel den kritik som riktats mot regeringens miljö- och energipolitik.

    Vad gäller elpriserna i Sverige så är de nästan uteslutande beroende av att vi är en del av en gemensam europeisk elmarknad, vore vi inte det så skulle vi inte ha olika elområden och det skulle märkas mycket tydligt på elräkningarna att Sverige producerar mer el än vi gör av med.

    Det är iofs beklagligt att vi avvecklat ett antal kärnkraftverk, men om jag minns rätt så blev detta konsekvensen av en partigemensam överenskommelse som åtminstone M och KD var en del av.

    I Finland håller man nu på att färdigställa ett kärnkraftverk - byggtiden överskrider 20 år. Vi har inte tid att vänta så länge och näringslivet vill dessutom vill se att det finns en bred politisk majoritet bakom energipolitiken för att de ska våga satsa.

    Jag förstår inte hur Sverige ska kunna få en hållbar och realistisk energipolitik mot bakgrund av att det snarare är regel än undantag att högerpartierna sviker löften eller bryter ingångna avtal.

    Är jag besviken på den här regeringen? Ja, de har hittills lyckats sämre än jag trodde var möjligt.
  • Mentat
    FDFMGA skrev 2022-12-26 23:46:57 följande:
    ....
    Är jag besviken på den här regeringen? Ja, de har hittills lyckats sämre än jag trodde var möjligt.
    Naturligtvis är du besviken - du är en av dem som inte ville ha den här regeringen från början. Det var exakt det som var min poäng i inlägg 170
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-12-25 19:19:38 följande:
    En av de ledande landsbygdspolitikerna i C håller inte riktigt med dig.

    Hon menar att C tappar för att man slutat bry sig om landsbygdsfrågor och istället gjort sig till något slags identitetsparti för storstadsbor vars huvudsyfte verkar vara att vara emot SD.

    tidningensyre.se/2022/12-september-2022/c-har-tappat-landsbygden-fiasko/

    "- Man har inte fokuserat på sakfrågor som traditionellt ligger Centerpartiet nära ? service på landsbygden, drivmedelspriserna, att kunna utveckla attraktiva bygder för inflyttning, byaskolornas överlevnad, småföretagarnas villkor, jordbruket, den svenska livsmedelsproduktionen.

    -Utan i varenda möjlig sändning har man pratat om SD, och hotet mot demokratin ..."
    Helena Lundgren, centerpartist i Vindeln är inget officiellt språkrör för C. 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Mentat skrev 2022-12-26 20:55:55 följande:
    Nej, det är inte konstigt med tanke på att ingen regering som jag kan minnas, dvs de senaste 40+ åren, har varit utsatt för en sådan mediastorm - t.o.m innan den hade tillträtt! Reklam ger effekter, annars hade företagen inte satsat så mycket på den.
    De missförhållanden vi upplever för stunden, det mest akuta är ju elpriserna, är resultatet av en usel politik de senaste decennierna. Regeringen Reinfeldt är inte oskyldig men det är ändå regeringarna Löfven/Andersson som haft 8 år på sig och kraftigt förvärrat situationen.
    Problemet är att SD - ett knappt 20-procentsparti med kraftigt bruna inslag styr över resterande 80%. Klart det blir reaktioner från alla håll och kanter.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Besviken på regeringen