• Pea593

    Vi som startar IVF 2023

    Hej! Tänkte starta en tråd här för oss som planeras börja IVF behandling detta år. 

    Själv ska jag påbörja behandlingen med sprutor imorgon (Bemfola 225).
    Efter två år med ofrivillig barnlöshet är jag mer än taggad! 
    Livrädd ja, men ändå så peppad på att något äntligen händer. 

    Vi är oförklarligt barnlösa då alla tester har visat sig vara normala. Och påbörjar nu behandling via Livio i Falun. 

    Det vore kul om fler som är i samma sits samlas här så kan vi peppa och stötta varandra. 

    🤗

  • Svar på tråden Vi som startar IVF 2023
  • Loppan92
    Mathilda88 skrev 2023-02-21 21:00:22 följande:

    Hittade nyss denna tråden och gör er gärna sällskap.
    Jag är 34 år och sambon 45, vi fyller 35 resp 46 i juli. Vi har genomgått fertilitetsutredning i vinter som visade på manlig faktor och erbjudits IVF. Jag har haft jättesvårt att ta det till mig, men tack vare många andra underbara människor här inne på Familjeliv börjat landa i det. Feministen i mig skriker nej då det inte är mig det är fel på och jag är väldigt känslig i den nedre regionen samt rädd för smärtan samt all hormonbehandling. Vi försöker göra lite förändringar i väntan på IVFen med förhoppning att kanske lyckas själv ändå mot alla odds, får se hur det går... 
    Remissen skickades igår efter att mitt provsvar (ua) på lätta cellförändringar kommit (mild HPV). Så får vi se när det kommer igång. Efter de 3 månadernas väntetid som vi är förvarnade om så lär jag säkert ha hunnit gå ifrån skräckslagen till frustrerad över att inte få komma igång. Preliminärt kan vi tänkas få första samtalet i juni och kanske då få komma igång i augusti... 
    Ser fram emot att följas åt i denna resa i år.


    Välkommen! 
    det låter tufft, jag förstår frustrationen. visst känner man att tiden går otroligt låångsamt när man är i dessa processer?vi får stötta varandra under resans gång!
  • Mathilda88
    Loppan92 skrev 2023-02-21 21:22:07 följande:
    Välkommen! 
    det låter tufft, jag förstår frustrationen. visst känner man att tiden går otroligt låångsamt när man är i dessa processer?vi får stötta varandra under resans gång!
    Tack Hjärta Ja visst är det, när man väl landar i det och inser att det kanske inte går utan men verkligen vill ha en knoddis. 
  • aminabe
    Loppan92 skrev 2023-02-21 19:57:39 följande:

    Här kommer mitt första inlägg någonsin på familjeliv!
    kul att läsa om era erfarenheter!

    Är 30 år, gör mitt första ägguttag imorgon, nervöst men förväntansfull! Vet redan nu att det blir totalfrys på mig pga överstimulering, högt amh-värde. Började med menopur 225 men fick gå ner till 150. 

    Jag hade ca 30 äggblåsor häromdagen varav 18 ?full size?. Fick ta gonapeptyl istället för otrivelle för att ?sakta ner? utvecklingen. Magen gör ont då och då och ?drar?, men det är ingen större smärta. Känner konstigt nog mig inte svullen. 

    Förhoppningsvis får man ju ut många ägg men det är ingen garanti?to be continued. 


    Håller alla tummarna att det går bra! Vi var inställda på återföring men fick reda på efter äggplocket att det blir totalfrys pga för många äggblåsor (22 st ägg plockades). Fortfarande inte hört hur det går mer än hur många som hade befruktats normalt efter första dygnet, dag 5 imorgon. Lycka till!!
  • Nexii

    god morgon 07.00  Nu åker vi mot Uppsala (många mil 😴 ) och gör mitt första äggplock, lite nervös 😟 och sedan ev insättning på måndag . 
    Så kul att läsa alls inlägg och som sagt jag hejar på oss 💪 


     

  • Nexii

    Uppdatering. På väg hemåt nu . Allt gick bra .

    Fick eget rum där man får byta om och fick lite mediciner . Sedan medans vi vänta fanns lite tid för att kolla i stetoskopet på spermierna 🤭👍
    väl inne i rummet förklara det hela tiden hur och vad dem gjorde, fick värme dyna på magen och mer medicin och smärtstillande.. sedan fick vi se på skärmen va de gjorde hela tiden, och varje stick och tömning gick super bra . kändes knappt , betydligt mindre än sprutorna man tagit i magen . 


    dagens sammanfattning . Perfekt sperma prov och 7 ägg plockade en så länge sa dem . 


    😌😌

  • Loppan92

    Första äggplocket idag, fick ut 33 ägg. Fick hålla på ett tag :,) Nu totalfrys.

    Spännande att se hur många som är pigga. 


    Tyckte Någon på kliniken sa att man ska räkna med att 1/3 befruktas. Men det kan man ju förstås inte veta, men man ska ju inte räkna med 33 blastisar så att säga. 
    Spännande.

  • aminabe

    Här fick vi ett litet tråkigt besked idag, utav 22 ägg som plockades befruktades 11 normalt efter första dygnet men bara 1 gick till frysen. Innebär ett försök, har innan sagt att jag inte kommer göra fler ivf-försök och efter äggplocket blev jag inte mer motiverad precis. Gör det dessutom privat så kostar ju en del. Hade hoppats på att vi skulle få några fler guldägg men så blev det inte :(

  • Mathilda88
    Varärjagvadgörjag skrev 2023-02-22 09:29:04 följande:

     


    Hej! 


    Mitt första inlägg här, hoppas jag fick till citat osv.
    Var bara tvungen att skriva eftersom att vi verkar va otroligt synkade Matilda88. Manlig faktor, utredning klar, remissen skickad i början på februari.
    Vet inte vad, men skönt i alla fall att följas åt.
    Så outhärdligt att vänta utan att veta hur länge, och utan att veta riktigt på vad.


    Hej! Du lyckades ypperligt! 😊
    Åh så spännande med en så pass synkad! Va kul att du skrev 🥰. Min sambo har bra kvalité men väldigt få simmare, hur ser det ut för er? Ja skönt att följas 💞 Här finns många alldeles underbara människor som stöttar varandra 🙏. 
  • Mathilda88
    Nexii skrev 2023-02-22 12:31:21 följande:

    Uppdatering. På väg hemåt nu . Allt gick bra .

    Fick eget rum där man får byta om och fick lite mediciner . Sedan medans vi vänta fanns lite tid för att kolla i stetoskopet på spermierna 🤭👍
    väl inne i rummet förklara det hela tiden hur och vad dem gjorde, fick värme dyna på magen och mer medicin och smärtstillande.. sedan fick vi se på skärmen va de gjorde hela tiden, och varje stick och tömning gick super bra . kändes knappt , betydligt mindre än sprutorna man tagit i magen . 


    dagens sammanfattning . Perfekt sperma prov och 7 ägg plockade en så länge sa dem . 


    😌😌


    Så skönt att höra! 🥳🙌🙏 Spännande att hinna få kika i stetoskopet också 😃. 


    Wie, låter toppen!

    Loppan92: Jisses så många! Håller tummarna för att det blir ett bra utfall 🙏

    aminabe: Beklagar 😔. Men som dom säger så behövs det bara ett guldägg 💖 Hoppas det ska gå bra! Hoppas på detsamma när vi kommer till för IVF, att kunna få ett flertal ägg i frysen. Ushdå fick du en dålig upplevelse under äggplocket? 💞 Nej förstår att det kostar mycket 😔. 

  • Mathilda88
    Varärjagvadgörjag skrev 2023-02-22 14:59:48 följande:

    Vi vet inte än. Kan vara noll som värst, men fler tester väntar så hoppet lever kvar. Hur många prov har din sambo lämnat? Kanske hittade ni några redan i första?
    Ja, det kändes som att jag var tvungen! Vi hänger kvar i tråden och följs åt tycker jag!

    Hoppas det går bra för er allihop! Bra kämpat idag med äggplock, längtan och väntan. En dag i taget❤️


    Oj, har ni fått svar att det var noll spermier i spermaproverna? Hur många har ni fått lämna? Fler tester -  är det fler spermaproverna eller ska din sambo på andra utredningar? 


    Sambon har lämnat två spermaproverna där den ena innehöll 3,5 miljoner spermier och den andra strax över 10 miljoner. Minimum för funktionell mängd är minst 16 miljoner fick vi till oss. Var i landet bor ni? Vi bor i Skåne.

Svar på tråden Vi som startar IVF 2023