• Whirlwind

    Blir sjukare och sjukare av sambons katt

    Hej

    Min sambo har en katt sedan många år som är som hans lilla  bebis och ögonsten. Jag har aldrig sovit hemma hos min sambo innan i flera dagar i sträck men nu har vi flyttat ihop då jag är gravid och katten har flyttat med.
    Jag har inte tidigare reagerat på katten trots att jag har pälsdjursallergi och astma sedan barnsben.
    Nu när vi flyttat ihop så har mina ögon börjat klibba ihop, är väldigt trång i luftrören, pipljud när jag andas och nyser konstant. Detta har hållit på i några veckor. Ju mer jag är hemma ju sjukare blir jag. Sambon vill inte göra sig av med katten utan säger att jag skall prova olika allergi tabletter men dessa hjälper tyvärr inte. Jag orkar inte mer. Har någon något tips på hur jag ska orka? Min läkare fick ge mig kortison och sa till mig att jag inte kan bo med denna katt då det kan utsätta mig för fara men jag vet inte vad jag skall göra. Har någon något förslag på hur mam får bort allergi??

  • Svar på tråden Blir sjukare och sjukare av sambons katt
  • Mortiscia80
    Whirlwind skrev 2023-01-11 21:50:53 följande:
    Det är dom som flyttat in hos mig.
    Jaha, då är det de som får flytta ut igen.
  • Fossil
    Whirlwind skrev 2023-01-11 21:50:53 följande:
    Det är dom som flyttat in hos mig.
    Då får de helt sonika flytta ut igen.

    Jag hade inte gjort mig av med min hund för en partners skull, helt ärligt.
    (Då jag hade hund, har dessvärre ingen längre.)
  • Erkki
    Fossil skrev 2023-01-11 21:57:18 följande:
    Blir sjukare och sjukare av sambons katt
    Då får de helt sonika flytta ut igen.

    Jag hade inte gjort mig av med min hund för en partners skull, helt ärligt.
    (Då jag hade hund, har dessvärre ingen längre.)
    Även om din partner är gravid?

    Din kille får välja antingen flyttar katten eller så flyttar han och katten. Du kan ju inte bli sjuk i ditt eget hem. 
  • Citronella

    Luftrenare i varje rum, låt inte katten vara i sängen eller i soffan. Tvätta och torktumla textiler ofta och dammsug varje dag. Det finns speciella allergischampon man kan tvätta katten med också. 

  • Tom Araya
    Whirlwind skrev 2023-01-11 21:11:18 följande:

    Tack för svar.

    Mitt problem är att min sambo inte riktigt kan ta till sig detta utan han ber mig äta vitaminer och att jag skall bättra mitt immunförsvar.
    Försöker få honom att förstå att astma och pälsdjursallergi inte går bort men det är som att han inte vill inse sanningen för han märker ju själv att jag bara blir sämre och sämre . Alla mina kollegor reagerar på hur hemsk jag ser ut i ögonen osv.  
    Kanske kan fråga om jag kan bo hos en kompis ett tag för att utvärdera... eller särbo .. känns dock inte ultimat med en bebis..


    Det låter inte som en klok och vettig man. Jag beklagar att du blivit gravid med honom. Du som allergiker kan inte vara ihop med en man som inte förstår din allergi eller hur man måste hantera den.
  • Tom Araya
    Whirlwind skrev 2023-01-11 21:50:53 följande:
    Det är dom som flyttat in hos mig.
    Tänk då på att allergenerna kan finnas kvar efter att han och katten har flyttat. Du får göra en riktigt noggrann storstädning efter det.
  • anna0911
    Fossil skrev 2023-01-11 21:57:18 följande:
    Då får de helt sonika flytta ut igen.

    Jag hade inte gjort mig av med min hund för en partners skull, helt ärligt.
    (Då jag hade hund, har dessvärre ingen längre.)
    Jag hade aldrig gjort mig av med mina kissar för en partner! De är del i min familj. Synd att detta inte uppdagats innan graviditeten.. 
  • Tom Araya
    anna0911 skrev 2023-01-12 03:30:29 följande:
    Jag hade aldrig gjort mig av med mina kissar för en partner! De är del i min familj. Synd att detta inte uppdagats innan graviditeten.. 
    Husdjur borde ju vara likställt med en partner man bor ihop med, så det blir som att säga att man inte gör sig av med en partner för en partner, fast det är precis vad man gör.
  • Dexter dot com

    Hur tänkte du när du som pälsdjursallergiker inte testade att bo med katten en lång period för att se om du tål katten  innan du lät honom och katten flytta in? Det hade ju besparat er mycket bekymmer.

    Men som svar på din fråga kan ni ju testa med luftrenare, allergischampo, dammsugning varje dag innan ni blir särbo.

  • Magical
    Whirlwind skrev 2023-01-11 21:11:18 följande:

    Tack för svar.

    Mitt problem är att min sambo inte riktigt kan ta till sig detta utan han ber mig äta vitaminer och att jag skall bättra mitt immunförsvar.
    Försöker få honom att förstå att astma och pälsdjursallergi inte går bort men det är som att han inte vill inse sanningen för han märker ju själv att jag bara blir sämre och sämre . Alla mina kollegor reagerar på hur hemsk jag ser ut i ögonen osv.  
    Kanske kan fråga om jag kan bo hos en kompis ett tag för att utvärdera... eller särbo .. känns dock inte ultimat med en bebis..


    Men du måste försöka få honom att förstå bättre. Hans förslag funkar ju inte. Hade du inte varit gravid hade du kanske stått ut med mer allergimediciner även om jag antar det inte är så superbra egentligen. Men nu är du gravid, kroppen funkar annorlunda mot annars och det är ju helt galet att man medvetet ska vistas i en miljö som man vet gör en sjuk. 

    Att säga åt någon att den måste bättre på sitt immunförsvar - jo men hur då? Är man allergisk så är man. Det är inte så enkelt att bli av med allergier, även om jag läst om att det finns vissa som får hjälp av vården, men det har ju lång tid. 

    Du och ert kommande barn måste väl ändå vara högre prio för honom än hans katt? 
Svar på tråden Blir sjukare och sjukare av sambons katt