• Anonym (Ger snart upp)
    Mon 23 Jan 2023 08:30
    15303 visningar
    163 svar
    163
    15303

    Tonåring, hur ska man orka?

    Jag vill inte vara mamma längre, jag HATAR på riktigt att vara det. Jag vill bara ge upp för det spelar ingen roll hur jag är eller vad jag gör så blir det fel. 
    Situationen och bakgrunden är så invecklad att jag kan inte förklara allt. Hon har periodvis mått väldigt dåligt psykiskt och skolan har fallerat.
    Hon är snart 14 år och jag undrar vem hon är? Vart tog min dotter vägen? Henne som jag fick prata med, som jag fick hjälpa och stötta? Som jag åtminstone emellanåt nådde genom att finnas där. 
    Nu går liksom knappt nånting, hon orkar inte skolan, hon vrider på dygnet, hon stänger in sig eller är med kompisar.
    Straff hjälper inte, belöning hjälper ibland, tjat hjälper inte och förståelse hjälper inte. 
    Jag vet att hon innerst inne vill göra rätt men hon har misslyckats så många gånger så hon tror inte längre att hon kan. Vad gör man?

  • Svar på tråden Tonåring, hur ska man orka?
  • Wed 25 Jan 2023 11:07
    Anonym (Ger snart upp) skrev 2023-01-24 15:17:56 följande:
    Idag gick hon till skolan, men jag tror inte hon varit på alla lektioner, men vad ska jag göra? Följa med och binda fast henne där? 
    Och vad ska man då straffa henne med för att hon inte går på lektionerna? Det finns dagar när hon sitter på toaletten på skolan, ingen lärare hör ens av sig och frånvaro systemet brister. 

    Men jag är ju bara en lat förälder som inte förstår att mitt barn hittar på allt, att hon inte alls har ångest och att det finns psykologer som kan testa om det är ångest har då jag aldrig blivit erbjuden angående min egen ångest under alla år. 
    Förlåt men jag blir så ledsen över hur vissa människor tänker och uttrycker sig.
    Jag säger inte att jag gör alla rätt, men jag har testat straff och tjat och hot och berättat hur viktig skolan är osv osv. 
    Efter att jag slutade hota och straffa gick det åt rätt håll i alla fall. 
    Jag säger ju inte att du gör fel. Jag skulle inte straffa i det läget heller. Däremot kan det vara en idé att höra med skolan vad de har för plan, utifrån läget nu. T.ex. kan man göra anpassad studiegång. Kanske har de andra förslag. Få jobba någonstans lugnt i skolan? 

    Och även BUP - om den inte är bra, byt och försök få något konkret. En diagnos eller så. Det kan vara bra att ta nya tag, kolla om det går att göra något som det är nu. 
  • Anonym (Ger snart upp) Trådstartaren
    Wed 25 Jan 2023 11:27
    AndreaBD skrev 2023-01-25 11:07:37 följande:
    Jag säger ju inte att du gör fel. Jag skulle inte straffa i det läget heller. Däremot kan det vara en idé att höra med skolan vad de har för plan, utifrån läget nu. T.ex. kan man göra anpassad studiegång. Kanske har de andra förslag. Få jobba någonstans lugnt i skolan? 

    Och även BUP - om den inte är bra, byt och försök få något konkret. En diagnos eller så. Det kan vara bra att ta nya tag, kolla om det går att göra något som det är nu. 
    Nej det va mest frustration mot hen som skrev i andra inlägg.

    Vi har ju pratat om detta med skolan många gånger, de säger att de pratar med henne men hon vill inte. Hon måste enligt dem visa själv att hon vill. 
    Jag, soc och BUP har föreslagit mindre uppgifter som hon klarar och sen öka efterhand, bara fokusera på kärnämnena minsta möjliga nivå och att hon inte känner press utan uppmuntras för de lycka den hon gör, att de ska bygga relation med henne och ge henne tid osv. 
    Men det har inget hänt på över ett år sen vi pratade om detta första gången. Varje möte sägs samma sak och sen är det också att skolan säger "vi är en nischad skola" "vi har detta upplägget" "vi är inte en behandlande enhet" osv

    Vi har bett lika länge om att de ska informera och va ute i god tid, men ändå kommer ingen information. Jag har bett om bra kommunikation mellan mig och skolan, men inget händer. 

    Sen vill ju inte min dotter ha anpassat schema, specialhjälp osv för hon vill vara som "alla andra". 
    Sen dras de ju till varandra dessa elever som har det tufft. Jag pratar ofta med henne om att hon behöver tänka på vad hon behöver och tro på sig själv. Men att få henne att inte umgås med den ena eller andra, hur ska jag få henne till det? Som jag läst mig till så skapar förbud mer lögner. 
    Nu är hon ju i alla fall ärlig med att hon inte går på lektion. Hade väl varit värre om hon sagt att hon va där och så kommer skolan och säger att hon inte va där. 
    Men enligt vissa här i tråden så märker ju inte föräldrar att ens barn ljuger. Ska man då gå och misstro sitt barn och ifrågasätta allt tänker jag? Vad ger det för relation?

    Nu blir det ju bara svårare när hon är än mer tonåring för lärare att bygga relation. Hennes mentor är fd familjebehandlare och även elevcoach på skolan, men han kan ändå inte möta henne med respekt, det va han som sa till henne att "det finns inte dina egna regler här" när hon bad honom att inte stirra på henne. Hon sa säkert inte det med super vänlig ton, men man säger inte så tillbaka oavsett. 

    Nu är hon i skolan idag vad jag kan se, trots att hon sov hos en kompis inatt. Sen hoppas jag att hon är på i alla fall någon lektion.
  • Anonym (Ger snart upp) Trådstartaren
    Wed 25 Jan 2023 11:30
    AndreaBD skrev 2023-01-25 11:07:37 följande:
    Jag säger ju inte att du gör fel. Jag skulle inte straffa i det läget heller. Däremot kan det vara en idé att höra med skolan vad de har för plan, utifrån läget nu. T.ex. kan man göra anpassad studiegång. Kanske har de andra förslag. Få jobba någonstans lugnt i skolan? 

    Och även BUP - om den inte är bra, byt och försök få något konkret. En diagnos eller så. Det kan vara bra att ta nya tag, kolla om det går att göra något som det är nu. 
    Sen gällande BUP och söka annat BUP, hur ska jag få med henne när hon blivit så sviken och när hon dessutom säger att hon inte mår dåligt?

    Vi har gått på närmaste BUP nu i grannkommunen som hon också går i skolan i. Vi fick remiss och eget vårdval. Ska vi gå på "vårat" BUP så är det 2 timmars resa varje gång. Men såklart kan man höra med dem. Men svårt att se hur vi skulle få ihop det i vardagen och ekonomiskt och än mindre om hon själv inte vill. 
  • Anonym (Ger snart upp) Trådstartaren
    Wed 25 Jan 2023 14:47

    Jaha och där kom det mail från skolan om en incident som måste lyftas... Hon har höjt rösten emot en lärare och frågat "va fan glor du på" och sagt att "du är dum i huvet".


    Hon har ändå varit i skolan och som jag kan se har hon närvaro på flera lektioner, så kommer detta.
    Hur ska man ta upp detta med henne för att få fram att det inte är okej men ändå inte att sparka bakut?
    Jag vet ju inte situationen alls mer än det korta läraren skrev, jag vet däremot att hon har svårt för när folk tittar på henne, men hon måste ju lära sig att inte säga ifrån på sånt sätt. 
    Det står inget om hur han bemötte detta eller hur det gick, så hur ska jag då kunna prata med henne om det på ett bra sätt? Försökte ringa rektorn men han svara ju inte och lärarna går bara maila med.
    Jag förstår att de inte kan acceptera sånt och att vi måste lyfta det. Men återigen kommer ju det här med relation mellan lärare och elev, att hon inte är trygg i skolan osv men hon behöver ju ändå lära sig.
  • Anonym (Jag har sabbat det)
    Wed 25 Jan 2023 15:17
    Anonym (Ger snart upp) skrev 2023-01-25 14:47:55 följande:

    Jaha och där kom det mail från skolan om en incident som måste lyftas... Hon har höjt rösten emot en lärare och frågat "va fan glor du på" och sagt att "du är dum i huvet".


    Hon har ändå varit i skolan och som jag kan se har hon närvaro på flera lektioner, så kommer detta.
    Hur ska man ta upp detta med henne för att få fram att det inte är okej men ändå inte att sparka bakut?
    Jag vet ju inte situationen alls mer än det korta läraren skrev, jag vet däremot att hon har svårt för när folk tittar på henne, men hon måste ju lära sig att inte säga ifrån på sånt sätt. 
    Det står inget om hur han bemötte detta eller hur det gick, så hur ska jag då kunna prata med henne om det på ett bra sätt? Försökte ringa rektorn men han svara ju inte och lärarna går bara maila med.
    Jag förstår att de inte kan acceptera sånt och att vi måste lyfta det. Men återigen kommer ju det här med relation mellan lärare och elev, att hon inte är trygg i skolan osv men hon behöver ju ändå lära sig.
    Just nu ser jag två val:

    1. Skriv svar till läraren
    "Det är absolut inte ok, jag beklagar och kommer ta ett allvarligt samtal  med min dotter om att hon måste visa respekt för omgivningen .
    Samtidigt är jag väldigt glad att dottern lyckades ta sig till skolan, det är en stor seger för oss, med tanke på att hon var/fortfarande riskerar att bli hemmasittare. "

    Och ta INTE upp det med dottern! Låtsas som ingenting.
    Tror läraren att hon inte vet att hon gjorde fel?! Som om din dotter inte vet hur man SKA prata. Vilken ny information tänkte lärare att du ska förmedla till henne????? 

    2. Om du känner att du MÅSTE ta upp det med henne- jag skulle försöka börja med humor och utan press, typ säga med skratt "Nej men fan, nu står jag här och glor på dig istället för att vika tvätt! Har nog blivit dum i huvudetpå äldre dar". Och typ småkittla henne och så. 
    Om du märker att hon skrattar lite, då kan du säga LÄTTSAMT: fast det var ju inte så snällt att säga det till någon, även om personen ÄR dum i huvudet, det förstår du såklart."

    Och se till att inte dramatisera detta mera!
    Hon lider ju själv av detta, går och känner skuld och skam. Det blir inte bättre av att säga "du bör känna massor skuld och skam". Utgå från att hon inte ville säga det, och kommer försöka hålla sig i framtiden. Mejla till berörda läraren något i stil med det jag skrev först.
  • Wed 25 Jan 2023 15:26
    Anonym (Jag har sabbat det) skrev 2023-01-25 07:40:55 följande:



    T.ex, som jag skrev: stängde av internet I huset. 
    Hade så i många dagar.

    Resultat: barnet tröttnade på att vara hemma och gick till skolan Drömmer

    Nu skojade jag lite.

    Resultat:
    Barnet sparkade sönder alla dörrar i huset första kvällen. (Eller, nedre halva av varje dörr).

    Rev av sängbottnar och kastade dem nerför trappan.

    Var vaken nätterna i sträck.

    Skrek i timmar. Grannar anmälde oss till soc.

    Efter tre dagar ville inte/kunde inte prata med oss, rusade iväg till eget rum/toa och rev sig i kinderna med naglar. Skrek "Jag vill dö jag vill dö!".

    Vi ringde bup akuten och vanligt bup- tips linje. Båda sa att sätta på internet tillbaka. 

    Vi gjorde inte det ändå, utan båda tog vabb för att kunna avlasta varandra. 

    Barnet började slå huvudet i väggen, upprepa "jag vill dö jag vill dö". Mannen höll henne fast för att förhindra det. Höll fast i timmar. Så fort han släppte henne, började hon slå huvudet i väggen igen (= fejka ångest). Två gånger sprang till balkongen, ena gången fångade mannen henne när hon var 3/4 delar över räcket.

    Soc kontaktade oss på grund av grannarnas anmälan. Vi förklarade situationen. Soc sa att sätta på internet. 

    Vi ville ändå försöka mera.

    Samtidigt fortsatte hon vara vaken på nätterna,tills hon slumrade runt 05;00 i soffan.

    Vi smög in atarax i maten en kväll. Hon somnade. Vaknade två timmar senare, rusade till vardagsrummet som en zombie, skrek så hårt hon kunde : Sätt på internet! Sätt på Internet! Sätt på internet!

    Då gav vi upp, lata och slappa föräldrar som vi är, och satte på internet. 
    Jag är ledsen, men jag tycker det låter helt befängt. Vad lärde sig eran dotter annat än att hon kan hota och slå och skrika - och tills sist ger ni er? Vilken makt barnet har!

    Att BUP inte sa något annat angående självmordshot än att "sätt på internet" låter osannolikt. När min mor en gång hade ett liknande sammanbrott hamnade hon på en stängd avdelning på sjukhus - varför hade ni eran dotter kvar hemma? 

    Ett annat tips för att se om det är riktig ångest är att se hur snabbt det 'avtar' när hon får som hon vill. Lärde mig det av sjukhuspersonalen när en närstående person hade jätteångest utomlands och hade slut på ångestdämpande medicin, och sökte sig till akuten och krävde medicin. Den personen lugnade sig när läkaren sa 'ja, jag kommer skriva ut medicin'. Lugnade sig alltså INNAN hen fått medicinen... Läkarna påpekade då till en anhörig att detta var beroendeproblematik, och "ångesten" självframkallad.

    I ert fall ahde jag inte stängt av internetet utan helt enkelt sagt till dottern att ni sagt upp abonnemanget. När dotern skrek och hotade och hade sönder saker hade jag antagligen kört henne till akuten - men kanske också testat att säga "jag emailar nu internetbolaget så får vi så hur lång tid det tar för dem att ge oss internet igen. Kan du vara lugn tills dess?". Skulle dottern då plötsligt klara av att vara lugn skulle jag ta det som ren manipulation från hennes sida, och ha en diskusion med henne om det. 
  • Anonym (Ni är bra)
    Wed 25 Jan 2023 15:28

    Hade nog frågat min dotter om det. Typ att du fått meddelande från skolan om en incident mellan henne och lärare. Hur uppfattade hon detta? Lyssna på henne och avsluta med att du förstår (om hennes sida verkar någorlunda resonabel) men att läraren kände att hon blev otrevliga så nästa gång kanske tänka på språket? 


    Vänta också tills hon varit hemma ett tag. Fråga om ni kan fika.  Fråga om hur det var hos kompisen och om skolan var ok. Kanske tar hon själv upp det. 

  • Anonym (Ger snart upp) Trådstartaren
    Wed 25 Jan 2023 15:31
    olof 45 skrev 2023-01-25 15:26:03 följande:
    Jag är ledsen, men jag tycker det låter helt befängt. Vad lärde sig eran dotter annat än att hon kan hota och slå och skrika - och tills sist ger ni er? Vilken makt barnet har!

    Att BUP inte sa något annat angående självmordshot än att "sätt på internet" låter osannolikt. När min mor en gång hade ett liknande sammanbrott hamnade hon på en stängd avdelning på sjukhus - varför hade ni eran dotter kvar hemma? 

    Ett annat tips för att se om det är riktig ångest är att se hur snabbt det 'avtar' när hon får som hon vill. Lärde mig det av sjukhuspersonalen när en närstående person hade jätteångest utomlands och hade slut på ångestdämpande medicin, och sökte sig till akuten och krävde medicin. Den personen lugnade sig när läkaren sa 'ja, jag kommer skriva ut medicin'. Lugnade sig alltså INNAN hen fått medicinen... Läkarna påpekade då till en anhörig att detta var beroendeproblematik, och "ångesten" självframkallad.

    I ert fall ahde jag inte stängt av internetet utan helt enkelt sagt till dottern att ni sagt upp abonnemanget. När dotern skrek och hotade och hade sönder saker hade jag antagligen kört henne till akuten - men kanske också testat att säga "jag emailar nu internetbolaget så får vi så hur lång tid det tar för dem att ge oss internet igen. Kan du vara lugn tills dess?". Skulle dottern då plötsligt klara av att vara lugn skulle jag ta det som ren manipulation från hennes sida, och ha en diskusion med henne om det. 
    Jag ber dig att sluta kommentera här då du uppenbarligen inte vet vad det innebär att leva med barn som mår dåligt. 
    Du dumförklarar och nedvärderar föräldrar som kämpar och sliter och som försöker ta sig framåt.

    Gällande ångest så har jag levt med det i många år och haft mycket kontakt med vården och den kan te sig på många sätt. Ångest kan visst lugna sig av vetskapen att "får som man vill" som du uttrycker det. 
  • Anonym (Ger snart upp) Trådstartaren
    Wed 25 Jan 2023 15:35
    Anonym (Jag har sabbat det) skrev 2023-01-25 15:17:04 följande:
    Just nu ser jag två val:

    1. Skriv svar till läraren
    "Det är absolut inte ok, jag beklagar och kommer ta ett allvarligt samtal  med min dotter om att hon måste visa respekt för omgivningen .
    Samtidigt är jag väldigt glad att dottern lyckades ta sig till skolan, det är en stor seger för oss, med tanke på att hon var/fortfarande riskerar att bli hemmasittare. "

    Och ta INTE upp det med dottern! Låtsas som ingenting.
    Tror läraren att hon inte vet att hon gjorde fel?! Som om din dotter inte vet hur man SKA prata. Vilken ny information tänkte lärare att du ska förmedla till henne????? 

    2. Om du känner att du MÅSTE ta upp det med henne- jag skulle försöka börja med humor och utan press, typ säga med skratt "Nej men fan, nu står jag här och glor på dig istället för att vika tvätt! Har nog blivit dum i huvudetpå äldre dar". Och typ småkittla henne och så. 
    Om du märker att hon skrattar lite, då kan du säga LÄTTSAMT: fast det var ju inte så snällt att säga det till någon, även om personen ÄR dum i huvudet, det förstår du såklart."

    Och se till att inte dramatisera detta mera!
    Hon lider ju själv av detta, går och känner skuld och skam. Det blir inte bättre av att säga "du bör känna massor skuld och skam". Utgå från att hon inte ville säga det, och kommer försöka hålla sig i framtiden. Mejla till berörda läraren något i stil med det jag skrev först.
    Tack för bra tips, har lugnat mitt sinne nu och resonerat med mig själv om hur allvarlig incidenten var och läst dina tips och gör nog en kombo av det. 
    Jag vet att min dotter inte vill säga sånt och vet att man inte ska säga sånt. Ska se om hon säger nåt, men jag kommer nog mest mot henne säga att jag såg att du hade närvaro på flera lektioner idag, jätteroligt! Och fråga om det gick bra.
  • Anonym (Ger snart upp) Trådstartaren
    Wed 25 Jan 2023 15:37
    Anonym (Ni är bra) skrev 2023-01-25 15:28:56 följande:

    Hade nog frågat min dotter om det. Typ att du fått meddelande från skolan om en incident mellan henne och lärare. Hur uppfattade hon detta? Lyssna på henne och avsluta med att du förstår (om hennes sida verkar någorlunda resonabel) men att läraren kände att hon blev otrevliga så nästa gång kanske tänka på språket? 


    Vänta också tills hon varit hemma ett tag. Fråga om ni kan fika.  Fråga om hur det var hos kompisen och om skolan var ok. Kanske tar hon själv upp det. 


    Saken är den att vi kommer inte ses förrän senare ikväll och då kommer jag vara jättetrött och hon med så det är nog inte läge att prata om det då.
    Men absolut bra tips hur jag kan ta upp det med henne.
Svar på tråden Tonåring, hur ska man orka?