Anonym (Ger snart upp) skrev 2023-01-23 12:10:21 följande:
Sen alla andra som tycker att "sätt gränser", "du ska ha mandat som förälder att sätta gränser" "Hon borde komma hem tidigare" " hon måste gå och lägga sig när du bestämmer" osv osv.
Så känner jag mig kass igen, men samtidigt vill jag inte att hon ska hoppa för att jag säger hoppa, men jag vill heller inte att hon ska bestämma allt. Men så tänker jag att hade hon fått bestämma allt och göra som hon vill så hade hon bott hos kompisar, aldrig varit hemma, aldrig gått till skolan, aldrig någonsin duschat eller nåt.
Eller tänker jag fel?
Det är så svårt med denna balans.
Våra första två socialsekreterare sa precis samma sak:
"Sätt gränser
Ni ska ha mandat som förälder att sätta gränser.
Ni som föräldrar måste ta henne till BUP, annars hittar vi andra föräldrar som klarar av det."
Till slut blev vi så rädda och stressade att vi började stressa och skrämma dottern.
Då tappade hon förtroende till oss och flyttade till HVB.
Då ville plötsligt samma j-vla soctanter inte alls ta henne till BUP och sätta gränser! Det var plötsligt inte alls viktigt med skolan eller tidiga läggningar och mobilförbud! Nejdå, nu skulle hon ha lugn och ro. Vilket hon hade ju hemma innan vi blev hotade av soc att vi måste sätta ner foten.
Men när det blev soc ansvar och problem, då blev de sååååå förstående och milda, nejdå, stackars flicka ska absolut inte göra det hon inte vill. För att det är nu de insåg hur omöjligt det är att få henne göra som hon inte vill. Då blev det curling och anpassningar in i absurdum. Inget tal om BUP alls: "Hon är ju tydlig att hon inte vill dit!".
Så, trots att vi berättade miljoner gånger hur vi kämpade osv, så kunde inte soc och andra få in detta i sitt lilla huvud. De alla tror ju att vi bara var slappa och mjuka.
Ts, nästa gång du känner press från andra att "sätta gränser ", "vara vuxen" osv, tänk på det: om DE skulle fått DIN dotter, skulle de ändrat sig till 100%. De hör dig inte nu, de gillar att tro sig vara smartare och bättre än du. Men de själva skulle vara betydligt sämre och slappare än du, de skulle ge upp direkt, där Du kämpade som ett djur år efter år.