• Anonym (Bella)

Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?

Jag har aldrig varit otrogen ska jag börja med att säga och har inga planer på att vara det heller, men jag blir chockad när jag läser folks hatiska kommentarer till otrogna människor på familjeliv.

Jag träffade min man som 20 åring, vi har varit tillsammans i 21 år och jag hoppas minst lika många år till. MEN är det verkligen rimligt att leva ett helt liv tillsammans utan att trampa snett någon gång? Inte råka bli tillfälligt förälskad i någon annan och i stundens hetta råka råka klanta till det? Inte råka såra varandra under en hel livstid?

skulle min man råka vara det så skulle jag nog faktiskt ha överseende (såtillvida det var en tillfällighet händelse och inte aktiv otrohet).

Det är så otroligt vanligt med otrohet och att råka bli förälskad. Och känslor styr man inte över. Är vi inte lite väl hårda mot otrogna??

vore det inte bättre att faktiskt vara realist och istället diskutera med sin partner hur man ser på otrohet? Ifall det skulle hända och kanske efter hand när man varit tillsammans så länge som jag och min man- faktiskt våga diskutera möjlighet att öppna upp förhållande utan att det behöva vara så stigmatiserat? 

vi ska ju leva sååå länge

vad tycker ni? Är det rimligt att agera med sådan avsmak när många faktiskt bara råkar begå ett mänskligt misstag?

• Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Suck) skrev 2023-08-28 13:19:23 följande:
    Vissa av de som aldrig varit otrogna har aldrig känt riktigt stark attraktion. Det är inte alla eller inga här. 
    du syftade på de dömande i tråden
    hur vet du det?
    Anonym (Suck) skrev 2023-08-28 12:39:55 följande:

Många dömande personer här (både kvinnor och män) har aldrig varit med om riktigt stark attraktion utanför äktenskapet. Så stark att många inte kan stå emot. Nu kommer det säkert inlägg ylandes "-det har jag visst". Ni kan bespara er, vi fattar. Otrohetsaffärer ser väldigt olika ut.

• Anonym (rimligt)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-08-28 13:24:43 följande:
    Men förhoppningsvis har man ju det för sin partner. Tror inte att man får stark attraktion från en dag till en annan, märker man ens nyfikenhet borde man ju stanna där. Av respekt för sin partner.
    Människor med taskig impulskontroll vill alltid intala sig själva att det skulden ligger på allt annat än dem själv så de slipper konfrontera sig själva och sina egna brister.

Genom att påstå att "känslorna var så starka att det inte gick att kontrollera sig" så försöker man hävda att situationen var omöjlig och att det inte gick att göra på något annat och att alla i samma situation hade gjort likadant och det är ju inget annat är ren rationalisering. Självklart går att hantera en sån situation på andra sätt och massor med människor gör det... men det vill man ju såklart inte kännas vid för då måste man dels medge sina brister för sig själv och acceptera att man faktiskt bär det fulla ansvaret för sina handlingar.
  • MR INTUITIV
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-27 11:44:25 följande:
    Jag tror att stigmatiseringen beror på den förutfattade meningen att otrohet leder till uppbrott. Det handlar också om osäkerhet i en ny relation. Det har forskats en del om otrohet i relationer och ju  längre relationer desto mer överseende är man över den andres felsteg.

Med detta vill jag säga att otrohet är mer skadligt i ett relativt nytt förhållande när man ännu inte är så säkra i förhållandet medan otrohet i ett långt förhållande är något man ofta  kan hantera. 

De som har levt i ett långt förhållande vet att förälskelser kommer och går men att det man byggt upp under lång tid kommer att väga tyngre än en tillfällig attraktion.

Kanske är man också något förberedd på att det kan vara dags att börja på nytt.

Så summa summarum otrohet tidigt i ett förhållande är mer destruktivt än i det långa förhållandet.
    Jag tycker att det är precis tvärtom. Ett kort förhållande är inte känslomässigt så djupt som ett långt och om en partner går bakom ryggen på en så gör det inte så mycket. Däremot ett långt förhållande/äktenskap där det finns gemensamma barn och ett lång gemensamt liv, skapar en känsla av tillit och det är mycket svårare att förlåta svek/otrohet. En partner som är otrogen visar att han/hon inte går att lita på. Den personen visar att hen inte har samma värderingar som jag och att vårt äktenskap/förhållande inte betyder något för henne/honom.
  • Anonym (kvinna50+)

Vart tog diskussionen om stigmatiseringen vägen?  Finns det ingen här i tråden som kan förklara varför otrohet stigmatiseras.  

Om ingen annan vill/klarar av det så får jag väl göra ett försök.

För det första vad betyder stigmatisering?

Jo, Stigmatisering är när en grupp anses avvika från normerna och betraktas som mindre värda i samhället, pekas ut och förknippas med negativa stereotyper. Begreppet är uppbyggt av tre relaterade komponenter; kunskaper, attityder och beteenden. Det kan leda till diskriminering och negativa konsekvenser för samhället i stort men också för den enskilda individen 

Allmänhetens stigmatisering innebär att den negativa inställningen, eller attityden, till en viss grupp vanligen delas av flertalet i befolkningen (medvetet eller omedvetet). Personer som tillhör den stigmatiserade gruppen kan ta till sig allmänhetens attityder och stigmatisera sig själva, detta brukar kallas för självstigmatisering 

Hur valigt är det med otrohet i Sverige?

Enligt en undersökning utförd av YouGov på uppdrag av Metro, har 25% av svenska folket någon gång varit otrogna 1. En annan undersökning visar att 10% av de tillfrågade har varit otrogna mot sin nuvarande partner 2.

Undersökningen visar också att den vanligaste orsaken till otrohet är attraktion till en annan person än ens partner, följt av att man inte längre var kär i sin partner och att man inte fick sina behov tillfredsställda 2.

Det är viktigt att notera att otrohet är ett tabubelagt ämne och det kan vara svårt att få en heltäckande bild av hur vanligt det är.

Med dessa fakta kan man därmed dra slutsatsen att eftersom otrohet är så vanligt så förekommer det inte någon generell stigmatisering av otrohet. Det är mera så att det är ett tabubelagt ämne. Alltså inget man talar om med andra. 

• Core
    Anonym (Suck) skrev 2023-08-28 12:39:55 följande:

Många dömande personer här (både kvinnor och män) har aldrig varit med om riktigt stark attraktion utanför äktenskapet. Så stark att många inte kan stå emot. Nu kommer det säkert inlägg ylandes "-det har jag visst". Ni kan bespara er, vi fattar. Otrohetsaffärer ser väldigt olika ut.

Att påstå att det finns attraktion man inte kan stå emot är att legitimera våldtäkt. Och jo, så är det, för finner du en person oemotståndligt attraktiv har du fortfarande ett val att respektera den du lever med, bryta den relationen om du tycker att du vill ha nån annan mer än den nuvarande.

Att inte kunna stå emot är väl alla våldtäktsmäns ursäkt, så det var ett otroligt korkat argument. Kanske funkar det om du har en funktionsnedsättning eller är alkis
  • OlgaElvira

Även om ett par väljer att ha ett öppet förhållande så är det ju ytterligare en part inblandad. Den andrakvinnan/mannen är man helt säker på att den är införstådd med situationen. Att den enbart är till för sexuell tillfredsställelse. 
    Vad händer om könslor uppstår hos denna?Samma gäller väl vid otrohet. Den andra kanske vill eller hoppas på att det kan bli en seriös relation.
    Med det sagt, man ska vara rädd om sina medmänniskor. Det finns alltför många som hamnat i en relation med någon som är upptagen, som fått förhoppningar som aldrig infrias. 

• Anonym (kvinna50+)
    Core skrev 2023-08-28 14:52:04 följande:
    Att påstå att det finns attraktion man inte kan stå emot är att legitimera våldtäkt. Och jo, så är det, för finner du en person oemotståndligt attraktiv har du fortfarande ett val att respektera den du lever med, bryta den relationen om du tycker att du vill ha nån annan mer än den nuvarande.

Att inte kunna stå emot är väl alla våldtäktsmäns ursäkt, så det var ett otroligt korkat argument. Kanske funkar det om du har en funktionsnedsättning eller är alkis
    Man kan inte jämföra otrohet med våldtäkt.

Vid våldtäkt är det helt andra drifter som styr och de har inget med attraktion att göra. Det handlar om maktbegär

De flesta våldtäkterna  sker i hemmet i parrelationer och har inget med attraktion att göra 
  • Anonym (kvinna50+)
    OlgaElvira skrev 2023-08-28 15:03:13 följande:

Även om ett par väljer att ha ett öppet förhållande så är det ju ytterligare en part inblandad. Den andrakvinnan/mannen är man helt säker på att den är införstådd med situationen. Att den enbart är till för sexuell tillfredsställelse. 
    Vad händer om könslor uppstår hos denna?Samma gäller väl vid otrohet. Den andra kanske vill eller hoppas på att det kan bli en seriös relation.
    Med det sagt, man ska vara rädd om sina medmänniskor. Det finns alltför många som hamnat i en relation med någon som är upptagen, som fått förhoppningar som aldrig infrias. 

Ja, samma sak händer som för andra som blir förälskade. Ingen skillnad där. 
    Det är ju upp till partnern om hen vill fortsätta förhållandet när ens partner är förälskad i en annan. En del kan detta andra inte. Men de allra flesta får inte veta om detta förrän partnern bestämt sig för att bryta upp och fortsätta relationen med den nya. 

Men oftast blir den där förälskelsen kortvarig och livet fortsätter som vanligt
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-28 15:09:29 följande:
    Man kan inte jämföra otrohet med våldtäkt.

Vid våldtäkt är det helt andra drifter som styr och de har inget med attraktion att göra. Det handlar om maktbegär

De flesta våldtäkterna  sker i hemmet i parrelationer och har inget med attraktion att göra 

Jaså, vart har du fått den informationen ifrån?

Två av de som försökt ge sig på mig tex var mina så kallade vänner och mitt ex bästa vänner. De visste att jag inte ville något. 

• Anonym (Jessica)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-28 15:20:40 följande:
    Ja, samma sak händer som för andra som blir förälskade. Ingen skillnad där. 
    Det är ju upp till partnern om hen vill fortsätta förhållandet när ens partner är förälskad i en annan. En del kan detta andra inte. Men de allra flesta får inte veta om detta förrän partnern bestämt sig för att bryta upp och fortsätta relationen med den nya. 

Men oftast blir den där förälskelsen kortvarig och livet fortsätter som vanligt
    Helt galet. 
Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?