Har barnen blivit sämre på att fokusera de senaste 15-20 åren?
Är lärare på högstadiet och har jobbat i en annan skolform de senaste 12 år (en specialskola som tyvärr fick stänga). Nu tillbaka på högstadiet har jag intrycket att det som fungerade tidigare, för 15 år sedan, inte gör det nu.
T.ex. så verkar ingen klara att hitta en text i boken utan att få veta exakt sida. Dvs. det räcker inte att säga "text 6B" eller att säga "sista kapitlet i boken, B-texten". De vill veta exakt sida. Det finns förstås en innehållsförteckning också i boken. För att inte ens prata om grammatikdelen elller glosorna! Då måste de också ha exakt sida och att lägga i pennan eller skrivhäftet där glosorna står, så att man kan titta på dem också medans man läser en text - det verkar vara överkurs för de flesta. Förut klarade åtminstone 8:or och 9:or det.
Dessutom verkar så många inte förstår uppgifterna. Först trodde jag det var för att de var så fokuserade på mobiler som vi tyvärr inte har lyckats hålla ute ur klassrummen (där skulle det behövas en lösning för hela skolan). Och de är ju tyvärr även fokuserade på mobilerna när de inte har dem i näven. Jag undviker redan komplicerade uppgifter eller ser till att vi börjar dem tillsammans. Ett exempel: Uppgiften är: Prata om vad ni har gjort på sommarlovet (på tyska), använd frågorna som står i uppgiften! Och sedan satt alla och undrade vad de skulle göra. Årskurs 9.