• Maja2003

    Ni som tror att Hamas och islamister inte vill se fler döda civila, läs detta

    www.svt.se/nyheter/utrikes/hamas-attack-mot-israel

    14:16.

    "Samtidigt gratulerar vi er vars nära och kära förärats med martyrskap, säger Hassan Nasrallah och syftar på de civila som dött, enligt kanalen."

    Vilka friska människor gratulerar folk vars anhöriga dött?

    Det är så här islamism fungerar. Ju fler palestinier som dör, desto bättre för Hamas och Hizbollah. Det är av denna anledning Hamas placerar sig själva i de mest tättbefolkade områdena i Gaza, så att om Israel slår till mot dem kommer de döda massa civila samtidigt. Så kan Hamas går ut till världspressen och säga "Israel dödar våra barn".

    Sluta säg att Israel mördar. De måste slå tillbaka mot Hamas, och det är omöjligt att göra det utan att massa civila dör, pga hur Hamas och andra islamister är funtade.

  • Svar på tråden Ni som tror att Hamas och islamister inte vill se fler döda civila, läs detta
  • AndreaBD
    AndreaBD skrev 2024-04-27 19:25:07 följande:
    Du inte skriva heller innan du har lärt dig att läsa. Sedan har jag inte egentligen lust att ens gå in i allt du missförstår där. Bara det - det är förstås inte etniskt rensning. Det är att dela upp ett land som då ingen äger, officiellt. 
    Du bör inte skriva heller      ska det heta förstås.
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2024-04-27 19:18:46 följande:
    Vem som helst kan googla. 
    Du bör då utbilda dig i hur man googlar ;)
    Allvarligt...det är pinsamt hur korkade och intetsägande dina svar är. Du verkar läsa uteslutande sionistiska medier och är totalt okritiskt till det de skriver.  Du borde åtminstone bemöta med argument mina väldigt sakliga kommentarer. 
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2024-04-27 19:25:42 följande:
    Du bör inte skriva heller      ska det heta förstås.
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣👍
  • Anonym (Fader)
    Rataxes skrev 2024-04-27 19:31:30 följande:
    kvartal.se/artiklar/detta-talar-for-att-dodssiffrorna-i-gaza-ar-overdrivna/

    Det pågående kriget är ett dilemma eftersom Hamas vill maximera de civila förlusterna samtidigt som Israel vill minimera desamma, skriver terrorforskaren Magnus Norell. Vad har Israel för ansvar när de civila palestinierna i Gaza medvetet har satts i fara av sina egna ledare?
    Artikeln går ej att läsa.

    Men här har du bara ett exempel på varför är Israel anklagat för folkmord. Hä är en artikel som går att läsa i sin helhet ;). Är det Hamas fel när Israeliska pansarvagnar medvetet kör över civila?

    euromedmonitor.org/en/article/6202/Israeli-tanks-have-deliberately-run-over-dozens-of-Palestinian-civilians-alive

  • Björkenli

    Jag kan rekommendera senaste avsnittet av Jordan Peterson podcast, där Mosab någonting som tidigare var aktiv i Hamas, var gäst. Unik insider information från någon som tidigare var med i vad som mer verkar vara en slags sekt.

  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2024-04-27 19:28:50 följande:
    Du bör då utbilda dig i hur man googlar ;)
    Allvarligt...det är pinsamt hur korkade och intetsägande dina svar är. Du verkar läsa uteslutande sionistiska medier och är totalt okritiskt till det de skriver.  Du borde åtminstone bemöta med argument mina väldigt sakliga kommentarer. 
    Okej, du vill inte diskutera utan bara spamma ner tråden. 
  • AndreaBD
    Anonym (Its a sin) skrev 2024-04-27 21:51:14 följande:
    Hittade detta på engelska, och med en video där hon förklarar för BBC.

    https://www.algemeiner.com/2024/04/26/former-icj-president-says-world-court-did-not-rule-genocide-claim-against-israel-is-plausible/
    Tack. Jag måste säga, jurister har ju en förmåga att uttrycka sig så knepigt att det är lätt att missförstå. 

    Det är ju den här delen som är det viktiga:

    "First, ?the Palestinians had a plausible right to be protected from genocide,? and second, that ?South Africa had a right to present that in the court.? "

    Det jag tycker är så märkligt här är ju att det egentligen är ganska självklart? Att alla har en plausibel rätt att skyddas från genocid och att alla länder har rätt att lämna in något till domstolen. Iofs så kan man tänka sig att domstolen skulle kunna avvisa något direkt om det uppenbarligen inte ens är värt att ta upp. Kanske innebär det också att Sydafrika har observerat alla formella krav för att få presentera sin case till domstolen? 

    Men det innebär ju då att man inte ens lutar mot att det sannolikt eller fullt möjligt att Israel skulle begå folkmord. Jag skulle säga, det finns minst tre möjliga nivåer:

    1. att det skulle finnas belägg för att det är sannolikt
    2. att man vill bevaka för att säkerställa att det inte blir så
    3. att man bara tycker att de har rätt att presentera sin case i domstol

    De flesta, även här, trodde väl att det var nummer 2, en eller två personer här plus en del av pressen försöker ge intrycket att det är nummer 1. Men nu säger den här domaren att det nummer 3. Intressant.
Svar på tråden Ni som tror att Hamas och islamister inte vill se fler döda civila, läs detta