• Apif la deuxième

    Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?

    Många har skrivit i flera olika trådar om hur ohyffsade alla unga människor är för att de inte stiger upp och ger sin plats åt en gravid kvinna på bussen. Förklara för mig varför jag borde göra det? Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?

    Jag stiger upp och ger min plats åt äldre eller handikappade eller såna som går på kryckor. Men jag tycker att en frisk kvinna ska kunna stå även om hon har lite mage.

    Jag vill inte få mordiska blickar av nån gravid bara för att jag sitter kvar på min plats. De vet inget om mig, eller om hur ont jag ofta har i mitt ena knä. Iofs borde det inte spela någon roll, tycker jag. Även en frisk person ska få sitta ifred på sin plats även om en gravid kvinna måste stå.

    SÅ förklara gärna för mig varför jag ska ställa mig upp när ni kommer med era magar och vill sitta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 15:32:58:
    "Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?"

    Där ska det givetvis stå "varför MÅSTE jag", inte "varför får inte jag".

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-25 12:30:14:
    Jag har fått otaliga svar som handlar om krämpor man kan ha som gravid. Illamående, foglossning, svullna fötter och mycket mer.

    Jag hävar fortfarande att OM man då känner att man måste sitta, så kan man be någon!
    Man kommer ingenvart med sura arga blickar, men ber man snällt får man troligen sitta.

    Ingen kan veta om den som sitter och ser ung och frisk ut har ont i kroppen, och den som sitter kan inte heller veta ifall den gravida mår bra eller inte.

    Så, FRÅGA om ni behöver sitta!

  • Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?
  • Junija

    KajsaSthlm:

    Ja, man blir varm i hjärtat.
    Man vet ju även hur glad man gör andra, när man erbjuder sin plats de gånger man själv är i form att göra det.

  • chrissy80

    Ts: jo det förstår jag men många med mig tycker kanske att det ska komma självmant; att någon erbjuder sin plats, men det sker alltför sällan tyvärr. Iallafall där jag bor.

    Jag tycker att det är självklart att en frisk person ska erbjuda sin plats till en som är gravid, och då blir man irriterad när ingen i bussen reser sig för att ge plats. Hela bussen kan ju inte vara fullsatt med sjuka/skadade/gamla.

  • Apif la deuxième

    Det var två svensk-amerikaner här inne och skrev att svenskar är ohyffsade och i usa är alla artigare. Kan det inte vara så att det är en kulturell skillnad, och inte ohyfs?
    Har träffat på bl.a indier som helt ohämmat rapar och fiser under middagen. Det känns ju ohyfsat när de gör det här, men hos dem är det väl helt normalt. Men inte dömer vi ut dem och kallar dem ohyfsade? Men det är lätt att gnälla på "sina egna".

  • cicia

    Hej!Jag ville bara ge min motivering till varfor jag tycker det ar sjalvklart att man erbjuder sin plats till en gravid kvinna:

    En gravid kvinna (speciellt mot slutet av graviditeten)kanner sig tung och otymplig hela tiden,rakar man da komma pa en buss eller t-bana som ar super-full sa ar man oxa radd att fa sig en knuff i magen,ryggen gor ont om man far sta obekvamt under en langre tid.Visst ar det sa att vi har valt det sjalva att vara gravida och det ar absolut ingen sjukdom,men man ar konstant trott och det varmer jatte-gott i hjartat nar det finns manniskor som faktiskt visar omtanke och bryr sig.

    Ar sjalv i v 39 och kan rakna pa en hand hur manga som nagon gang har erbjudit mig sin plats och ar valdigt tacksam for det!

    For den skull behover inte vi gravida(talar for mig sjalv)blanga surt pa de som har sin plats.Jag ar alldeles for blyg for att fraga om en plats,sa jag blir som sagt hjartans glad nar nagon fragar mig om jag vill sitta.

    Oj,detta blev en himla lang motivering...Ha det gott alla!

  • Polgara

    Jag hade uppskattat att någon hade gett sin plats till mig då jag var gravid.
    Självklart var det vårt val att skaffa barn men jag valde inte att få så svår foglossning att jag inte kunde gå/hasa utan kryckor!

    Som tur var så hade vi bil då....

    /Polgara

  • KajsaSthlm

    chrissy80: nej, det verkar högst osannorlikt att hela bussen består av gamla, sjuka eller skadade (med synliga och osynliga skador)....

  • Apif la deuxième

    chrissy det är ju just det att du inte kan veta. Eller du kanske inte är en av de som blänger, men de som gör det kan ju inte veta om den de blänger på är frisk eller inte. Som JessicaB beskrev sin smärta så måste det ju vara helt fruktansvärt att sitta där och ha så ont medan man ser fullt frisk ut och folk blir sura på en.

    Sen verkar det ju vara så att folk inte vågar stirra surt, eller säga nåt, åt gamla människor som tar upp två platser själva. Istället är det tydligen lätt att ta ut det över den till synes friska unga människan.

  • JessicaB

    Apif: Ja inte är det roligt direkt. tack och lvo åker jag itne buss ofta, men då få gånge jag lyckats hamna med en gravid kvinna på bussen har varit tillräcklgit för att även jag ska vara sur i ämnet..

  • JessicaB

    Apif: Ja inte är det roligt direkt. tack och lvo åker jag itne buss ofta, men då få gånge jag lyckats hamna med en gravid kvinna på bussen har varit tillräcklgit för att även jag ska vara sur i ämnet..

Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?