• Ammiz

Varför är du vegan?

Fråga till veganer och andra som har funderat på detta: Vad är argumenten bakom att du är vegan?

Å ena sidan tänker jag att det är lika fel att föda upp djur i en ovärdig miljö för att döda det oavsett om det är för att ta köttet eller för att den inte längre ger tillräckligt mycket mjölk eller ägg.

Å andra sidan kanske man gör mer nytta genom att köpa kravmärkta mejeriprodukter.

Om jag hade haft en gård med höns och kor så hade jag inte haft något problem med att äta dess ägg eller mjölk, men jag skulle aldrig ha ätit dess kött. Ser en skillnad här.

Sedan finns ju argumentet att det är bättre för världen om alla vore veganer, och att det blir mer mat.

Hur tänker ni?
    Jag skulle alltså vilja ha diskussionen "ska man vara vegetarian eller vegan" och alltså inte en diskussion huruvida man ska äta kött eller inte.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-02 22:25:49:
    Ett tillägg: Eftersom alla andra har skaffat sig bloggar så har jag det också. Jag kallar den "nybörjarvegan"
    ammiz.bloggagratis.se

• Svar på tråden Varför är du vegan?
  • Medusan

Intressant frågeställing TS *funderar lite...*

Jag har uteslutit animaliska produkter av etiska skäl. Till en början var det bara en fråga om djurens lidande i köttindustrin, men med tiden har jag också förstått att det finns flera viktiga solidariska skäl till att bli vegetarian/vegan. Jag tänker då dels på att köttindustrin bidrar kraftigt till miljöförstöring, samt att det går så mycket spannmål till köttinudistrun (som foder till djuren) så att man vet att det kommer bli brist på spannmål i framtiden om människan fortsätter äta animaliska produkter i den utsträckning man idag gör. De som främst kommer drabbas av detta är som vanligt människor i tredje världen.

Det är alltså av solidaritet med djuren, miljön och tredje världen som jag är vegetarian/vegan. Sen skadar det ju inte att det är så oerhört hälsosamt för ens egen del heller

Du då TS?

• Ammiz

Jag är vegetarian, och det känns självklart att vara.

Jag har då och då funderat på att bli vegan (som nu; eller åtminstone nästanvegan/hemmavegan), men hittills har jag aldrig kommit fram till att det är värt de uppoffringar jag då måste göra. (sluta med mjölkprodukter framför allt samt att allt blir mycket krångligare).

• Ammiz

Dessutom funderar jag över om det verkligen är bättre för miljön att äta mycket sojaprodukter som fraktats över halva jorden jämfört med mjölk och ägg från bönder i närheten. Å andra sidan kanske djurens föda är transporterad över halva jorden.

• Medusan

Ammiz - Håller med dig om att det är svåra avvägningar att göra ibland. Vet också att syntetmaterial inte är så bra ur miljöaspekt. Ibland känns det som att vad man än väljer så leder det till något man helst inte vill bidra till.

Att köpa mycket second hand tror jag är en bra lösning när det gäller kläder, då bidrar man ju inte till någon ökad efterfrågan. Fast å andra sidan är det jättesvårt att hitta snygga och fräscha kläder på second hand ibland.

Man får helt enkelt välja det minst onda. Eftersom att jag menar att djuren har rättigheter så skulle det inte fungera för mig att fortsätta äta kött och mjölk, eftersom att jag anser att det är fel att föda upp dem enbart för människans onödiga syften för att sedan döda dem och använda dem som mat och kläder osv (även om de levt och dödats under schyssta omständigheter).

• Medusan

*Med rättigheter menar jag då rätten till att få leva, samt leva goda liv som stämmer överens med deras naturliga behov.

• DrakUlla

Måste få fråga en sak: Om man bara äter frukt och grönsaker,klarar man sej då eller måste man ha proteintillskott (eller liknande) då? Jag vet ju att det finns folk som mår typ dåligt om de äter kött för att dom får i sej för mycket proteiner? Jag äter mest frukt och grönsaker men tycker mycket om kyckling och typ tonfisk och skaldjur,svin och nöt tycker jag inte ens om. Men hur "fel" gör jag då? Är det okej att vara så för sin egen skull mer än för djurens skull? Har hänt att folk frågat mej hur jag kan äta kyckling och "fisk" eftersom dom anser mej vara den största djurnörden på jorden. Mjölk dricker jag inte,ägg högst 2 ggr/året och såäter jag mjölkfritt smör och väldigt lite ost. Hm...nu blir jag förvirrad på mej själv!!!! HJÄLP MEJ!!!! (hade jag en hjärna vore jag nog farlig... )

• Maliinka

Jag är bara vegetarian, men tycker egentligen etiskt sett att vegan är det ultimata att vara. Fast det är lite kluvet. Har man egen gård och föder upp djur, och/eller fiskar för eget "husbehov", så tycker jag att det är okej att äta både kött, fisk, mjölkprodukter och ägg - så länge det ingår i ett fungerande ekosystem.

Svar på tråden Varför är du vegan?