• Ammiz

Varför är du vegan?

Fråga till veganer och andra som har funderat på detta: Vad är argumenten bakom att du är vegan?

Å ena sidan tänker jag att det är lika fel att föda upp djur i en ovärdig miljö för att döda det oavsett om det är för att ta köttet eller för att den inte längre ger tillräckligt mycket mjölk eller ägg.

Å andra sidan kanske man gör mer nytta genom att köpa kravmärkta mejeriprodukter.

Om jag hade haft en gård med höns och kor så hade jag inte haft något problem med att äta dess ägg eller mjölk, men jag skulle aldrig ha ätit dess kött. Ser en skillnad här.

Sedan finns ju argumentet att det är bättre för världen om alla vore veganer, och att det blir mer mat.

Hur tänker ni?
    Jag skulle alltså vilja ha diskussionen "ska man vara vegetarian eller vegan" och alltså inte en diskussion huruvida man ska äta kött eller inte.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-02 22:25:49:
    Ett tillägg: Eftersom alla andra har skaffat sig bloggar så har jag det också. Jag kallar den "nybörjarvegan"
    ammiz.bloggagratis.se

• Svar på tråden Varför är du vegan?
  • trollhassel

DrakUlla: Fast de luktar ju bara fotsvett, inte smakar fotsvett.

• Medusan

Trollhassel - Det har en ganska god naturell smak men som det mesta andra som vi stoppar i munnen så blir det mycket godare när man kryddar.

Drakulla - Du får ta och testa en sådan där fotsvettsost då, det är ju trots allt ganska många som gillar dem och du kanske är en av dem

• trollhassel

Medusan och Jennie med ie: Men ni använder inga djurprodukter alls? Inte honung eller ull heller?

• Medusan

Trollhassel - Jag är som sagt ingen 100 procentig vegan än även om jag mestadels äter veganskt. Skulle aldrig falla mig in att köpa skinn/päls och köper extremt sällan produkter som jag är osäker på om de är djurtestade eller inte (med untandtag för mediciner).

Käkar inte honug, och brukar inte heller köpa ullprodukter.

• trollhassel

Medusan: Ok, intressant att veta bara.

Bojkott är ju ett av de mer effektiva sätten att ändra på saker man tycker är fel, pengar styr och ingen efterfrågan=ingen produktion.

Men ibland är det svårt att leva som man lär tycker jag, allting är liksom uppbyggt för att man ska använda djurprodukter. Jag är lite lat antar jag.

• Medusan

Trollhassel - Absolut, jag tror stenhårt på konsumentmakt. Tyvärr så kräver det ju att så många bojkottar för att det ska få verklig effekt dock. Man har ju sett att efterfrågan på kött stiger hela tiden, men då får man väl försöka tänka att den hade stigit mycket mer om det inte varit för att så många trots allt valt att bojkotta köttindustrin.

Håller med dig om att det ofta kan vara både svårt och jobbit att leva som man lär, därför är det viktit att komma ihåg att det är bättre att göra lite än ingenting. Det finns egentligen massor med saker jag skulle vilja bojkotta som jag inte bojkottar, för på något sätt måste man ju sätta upp en gräns själv också.

Något som jag lärt mig är dock att det flesta förändringar man gör är jobbiga till en början, men sen blir det ju till en vana med tiden, och då känns det inte längre som en "uppoffring" eller något man måste kämpa mycket för.

• trollhassel

Medusan: Jo, det är nog samma som med socker t ex, om man minskar drastiskt på sockerintaget så får man värsta abstinensen men ganska snart vänjer man sig och sen tycker man läsk smakar sliskigt och äckligt. Kan tänka mig att det blir likadant med exempelvis mejeriprodukter.

• Medusan

Jag har hört och läst att ca 5000 människor/vecka blir vegetarianer i England. Vet inte om det stämmer, men tror det. Snacka om konsumentmakt och hoppingivande isåfall

• trollhassel

ja, det blir många det...

• Jennie med ie
    trollhassel skrev 2006-06-22 23:43:55 följande:
    Medusan och Jennie med ie: Men ni använder inga djurprodukter alls? Inte honung eller ull heller?
    Ingen honung, ingen ull, inget dun, inget skinn eller läder.... Däremot lyckas jag inte undvika animalier i mediciner t ex, och jag kan inte svära på att jag använder endast icke djurtestade och helt vegetabiliska hudvårdsprodukter t ex. Men jag försöker. Köper mycket på t ex Body Shop...
Svar på tråden Varför är du vegan?