• Ammiz

Varför är du vegan?

Fråga till veganer och andra som har funderat på detta: Vad är argumenten bakom att du är vegan?

Å ena sidan tänker jag att det är lika fel att föda upp djur i en ovärdig miljö för att döda det oavsett om det är för att ta köttet eller för att den inte längre ger tillräckligt mycket mjölk eller ägg.

Å andra sidan kanske man gör mer nytta genom att köpa kravmärkta mejeriprodukter.

Om jag hade haft en gård med höns och kor så hade jag inte haft något problem med att äta dess ägg eller mjölk, men jag skulle aldrig ha ätit dess kött. Ser en skillnad här.

Sedan finns ju argumentet att det är bättre för världen om alla vore veganer, och att det blir mer mat.

Hur tänker ni?
    Jag skulle alltså vilja ha diskussionen "ska man vara vegetarian eller vegan" och alltså inte en diskussion huruvida man ska äta kött eller inte.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-02 22:25:49:
    Ett tillägg: Eftersom alla andra har skaffat sig bloggar så har jag det också. Jag kallar den "nybörjarvegan"
    ammiz.bloggagratis.se

• Svar på tråden Varför är du vegan?
  • Medusan

Drakulla - Man klarar sig INTE på bara frukt och grönsaker. Självklart måste man också få i sig proteiner vilket vegetarianer får genom olika sojaköttsalternativ, bönor, linser osv.

Det finns ju inga regler som säger vad som är rätt och fel orsak till att vara vegetarian, om du inte bryr dig om djuren, så kan du ju naturligtvis vara det av andra orsaker, t.ex. för din egen hälsas skull. Det finnns oändligt många goda skäl till varför man bör vara vegetarian, så det är ju inte direkt svårt att motivera varför man är det eller varför man tycker att det är rätt

• Medusan

Jennie med ie - Tänkte väl det, tror att de flesta veganer här har missat tråden tyvärr , men om vi skriver i den titt som tätt så kanske fler upptäcker den

• Jennie med ie

Jag är vegan eftersom jag inte vill medverka till att djur föds upp i fångenskap och hålls i fångenskap i onödan. Ganska enkelt... egentligen... Tyvärr är det i princip omöjligt att inte medverka till det nån gång, när det gäller emdiciner t ex finns det sällan nåt alternativ helt frit från animalier. Men jag försöker....

• Jennie med ie

Ang ägg så har jag egentligen mindre betänkligheter mot det än mot mjölk, under förutsättning att det är från frigående höns med stor rörelseyta, gärna fritt utomhus på en gård t ex.... Men det förutsätter ju ändå att djur hålls i fångenskap och de flesta höns föds upp i syfte att ge ägg enbart för vår (människans) egoisms skull... och när de inte är produktiva länge dödas de.

När det gäller mjölk sägs det ju ofta att det vore fel mot korna att INTE mjölka dem, men om vi inte mjölkat dem så hade kalven druckit mjölken så det är knappast så att kon inte blivit av med mjölken... Och de föds som sagt upp i fångenskap, lever i fångenskap, och dör i fångenskap då de inte är produktiva längre.

Alltså: inte bara djur som blir till kött föds, lever och dör i fångenskap. Så jag kan inte sätta min gräns vid just köttet...

• Medusan

Jennie - De enda ägg som jag personligen tycker är producerade under ok förhållanden är ägg som kommer från höns som är frigående på betydligt större ytor än vad som är normen i äggindustrin för frigående höns, plus att det också ska vara väldigt småskalig verksmamhet. Hönor har ju ett stort behov av stora utrymmen att röra sig på, samt att de har ett behov av att kunna komma undan och få lugn och ro ibland, och det tror inte jag är möjligt när de är så många som de är på så små ytor.

• DrakUlla

Tack för svaret.Vad är det för skillnad på vegeterian och vegan? Vegeterian äter fisk,mjölk och ägg eller? Hur gör man med smör då? Finns det "alrenativ" till det? Jag bor ju i en liten håla på landet och har inte så mycket att välja på. Har ätit basilikapuckar och det var rätt gott. Hjälp mej nu att få rärsida på saker och ting! Ge mej riktmärken,jag vill både för hälsans skull och för djurens.

• Medusan

Drakulla - Vad kul att du har viljan. Ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan.

Att vara vegetarian innebär att man bara väljer bort animaliska produkter när det gäller livsmedel medan man som vegan även väljer bort andra produkter som är gjorda av animaliska delar som t.ex. skinn, man brukar också välja bort djurtestade produkter samt andra produkter som bidrar till att djur utnyttjas och far illa.

Om man väljer bort kött och fisk men ändå äter ägg och mjölkprodukter heter det egentligen lakto-ovovegetarian. När det gäller smör så finns det mjölkfritt margarin på i princip varenda livsmedelsbutik, så det är inga problem alls att få tag på. Kolla nästa gång du handlar så får du se. Detsamma gäller mjölk, finns hur ofta massor med sorter att välja på.

Har du tagit dig en titt i frysdisken på den butik du handlar i. Det brukar oftast finns en vegetarisk avdelning, det brukar också finnas en del vid hälsokosthyllan.

Fråga gärna mer om du vill

• Maliinka

Ett tillägg till Medusans inlägg: Det är inte bara veganer som utesluter produkter tillverkade av djurdelar, såsom t.ex. skinn. Väldigt många laktoovovegetarianer (det som i dagligt tal åsyftas med uttrycket "vegetarian") utesluter också detta.

• DrakUlla

Behöver man inget tillskott av något slag? Hörde att man skulle äta b-vitaminer och folsyra? Jag undviker en del mjölkprodukter för jag tål ex inte mjölk och har redan mjölkfritt bordsmargarin. Finns det nåt alternativ till ost? Jag älskar ost men tänkte att ska det va så ska det va. Jag har provat nån sojamjölk men det var ingen hit... Bor i litet samhälle och vårat utbud på såna grejer finns det dåligt med,inte vegmat men typ mjölk och sånt där. Kan ni tipsa mej lite så jag vet vad jag ska leta efter?

Svar på tråden Varför är du vegan?