• Ammiz

Varför är du vegan?

Fråga till veganer och andra som har funderat på detta: Vad är argumenten bakom att du är vegan?

Å ena sidan tänker jag att det är lika fel att föda upp djur i en ovärdig miljö för att döda det oavsett om det är för att ta köttet eller för att den inte längre ger tillräckligt mycket mjölk eller ägg.

Å andra sidan kanske man gör mer nytta genom att köpa kravmärkta mejeriprodukter.

Om jag hade haft en gård med höns och kor så hade jag inte haft något problem med att äta dess ägg eller mjölk, men jag skulle aldrig ha ätit dess kött. Ser en skillnad här.

Sedan finns ju argumentet att det är bättre för världen om alla vore veganer, och att det blir mer mat.

Hur tänker ni?
    Jag skulle alltså vilja ha diskussionen "ska man vara vegetarian eller vegan" och alltså inte en diskussion huruvida man ska äta kött eller inte.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-02 22:25:49:
    Ett tillägg: Eftersom alla andra har skaffat sig bloggar så har jag det också. Jag kallar den "nybörjarvegan"
    ammiz.bloggagratis.se

• Svar på tråden Varför är du vegan?
  • Salmiak73

I vår familj, som består av Mamma (mig själv) Pappa, Storasysyter (15 år) och Lillasyster (10) år, så har vi alltid ätit vegetarisk kost minst 2-3 gånger i veckan.
    Min yngsta dotter har bestämt sig för att endast äta vegetarisk kost sedan ungefär ett halvår tillbaka. Jag och hennes pappa tycker det är självklart att våra barn väljer hur de vill äta, leva osv...
    Vi har väldigt roligt ihop jag och min dotter iom att hon får vara med mycket själv och laga sin mat. Eftersom det ibland blir så tidskrävande att stå och laga olika maträtter, men mest för att jag vill att hon ska lära sig en sund mathållning redan nu i tidig ålder (att få i sig rätt mängd vitaminer, proteiner osv..)
    Ngt som är alldeles fantastiskt (tycker jag) är att det på hennes skola till hösten (Hon går på en friskola) ska börjas en matkurs för alla elever som vill lära sig om vegetarisk kost. Detta på intiativ av elever och en två st lärare.

• Medusan

Salmiak - Vad häftigt med en tioåring som på eget bevåg bestämmer sig för att hon vill ha vegetariskt. Önskar att mina föräldrar hade varit lika positivt inställda som ni verkar vara när jag själv började fundera i de banorna i 12-års åldern.

Det där med en kurs i vegetarisk matlagning låter ju som en strålande idé. Synd dock att hemkunskapen i skolan är så fixerad vid animalisk mat dock, man tycker ju att det borde finnas utrymme för vegetariskt också, speciellt med tanke på alla hälsomässiga fördelar det finns med en sådan kost.

• Salmiak73

Medusan: Jag tror att det kommar att bli ändring så småningom när det gäller skolan? Det är bara det att hela skolväsendet är så mossiga och rädda för allt som de anser är "nytt".
    Det handlar väl mkt om det här att barn växer osv?
    En qannan sak som vi (Jag och min man) gjorde när vår dotter ville äta helvegetariskt, var att ta kontakt med en dietist så att vi var säkra på att hon fick/får i sig allt som en växande tioåring behöver.
    Så henne (dietisten alltså) träffade vi gemensamt med vår dotter ngr gånger under de tre första månaderna och fick då lära oss en massa nyttiga saker.

Sedan så förstår jag inte hur man kan tvinga ett barn att äta ngt de inte vill? Min dotter mår inte bra av att äta kött och blir alldeles förtvivlad om ngn skulle försöka tinga henne eller lura henne till att äta det.
    Däremot tycker hon att det är okej att andra väljer att äta kött och pratar bara om sig själv, sin hållning/ståndpunkt och sitt val.
    Hon är en stark tjej med mkt integritet och jag är väldigt stolt över henne. :)

• Ammiz

Hu, minns hemkunskapen. Jag var den enda vegetarianen i klassen (och i skolan kändes det utifrån lärarens reaktion). Jag fick alltid laga maten ensam, och oftast hade hon inte direkt förberett någonting för mig att laga, det var mer "vad vill du göra idag?". Jag brukade nog stamma ut mig ett "vet inte" så hon avskydde mig kändes det som.

• Ammiz

Vad härligt att höra att du stödjer din dotter salmiak!

(Vet faktiskt inte hur jag skulle göra om mitt eventuella framtida barn ville börja äta kött. Har ju ingen blekaste aning om hur man tillagar sådant, och aldrig i livet att jag skulle provsmaka (min mage skulle verkligen få en chock). Så hemma skulle det förmodligen fortsätta serveras vegetariskt men att hon/han kunde äta kött hos vänner och i skolan. Skulle nog inte kunna låta bli att bli besviken dock...)

• Ammiz

Har varit på dagsutflykt till Stockholm och tänkte dela med mig utav mina upptäckter:

Chutney, restaurang på söder som är helt vegetarisk. De flesta rätter och fikat är veganska. Dessutom har de ekologiskt vin. Rekommenderas!

Gryningen, hälsokostaffär på folkungagatan med massor av ekologisk och spännande mat. Massor olika växtmjölker och köttalternativ i kylen.

• Ammiz

Har dessutom shoppat en massa roliga grejer. T ex två nya pålägg, dels en osockrad ekologisk björnbärsmarmelad (sötad med äppeljos) och en soja-(tofu)-pate från tartex. Annat jag köpt groddbovete, ekologisk, svensk dinkelpasta samt något skumt som heter "no egg- natural egg replacer" som ska gå att använda istället för ägg i "biscuits, pankakes, cakes and waffles" på framsidan finns även bilder på ägg-stannings-pajer (samt ett recept på baksidan med "ägg"-stanning. Nix, ska inte räkna upp mer *förtjust*

• dallring
    Ammiz skrev 2006-07-17 21:34:24 följande:
    Har dessutom shoppat en massa roliga grejer. T ex två nya pålägg, dels en osockrad ekologisk björnbärsmarmelad (sötad med äppeljos) och en soja-(tofu)-pate från tartex. Annat jag köpt groddbovete, ekologisk, svensk dinkelpasta samt något skumt som heter "no egg- natural egg replacer" som ska gå att använda istället för ägg i "biscuits, pankakes, cakes and waffles" på framsidan finns även bilder på ägg-stannings-pajer (samt ett recept på baksidan med "ägg"-stanning. Nix, ska inte räkna upp mer *förtjust*
    no-egg replacer är dunderbra. vanligtvis ersätter man kanske ägg med sojamjöl eller banan, men den där gör att alla recept blir mer fluffiga. gjord på tapoica och fungerar i all sorts bakning.
  • Medusan

Ammiz - Tack för tipsen, ska absolut kolla in gryningen nästa gång jag är i Stockholm, vilket lär bli nästa vecka

Jag har också "no egg" hemma och tycker oftast att det fungerar jättebra.

Jag är jätteglad för alla tips eftersom jag ofta är smått frustrerad över hur svårt det är att få tag på schyssta veganprodukter, så ös på om ni har några tips

• Ammiz

Har ni några "tumregler" som ni följer gällande att få i sig tillräckligt.

t ex
    Jag steker allting i rapsolja för omegafetternas skull.
    Jag får veta mitt järnvärde som en trevlig bonus då jag ger blod.
    (och upptäckte förra gången att de nu har vegansmörgåsar i kylen!)

Jag är en sådan som inbillar mig vara sjuk av att läsa om symptom... det finns ju så mycket man kan ha brist på! (även som köttätare). Jo, jag känner mig frisk och välmående, men... symptomen kommer ju ofta fem-tio år senare...

• Medusan

Ammiz - Det enda jag gör ur det perspektiv du är inne på är äta tillskott av B-12 plus att jag ser till att få i mig lite extra linfröolja för omega3.

• Krudd

Jag är vegan för tanken på att äta nåt annat som levt äcklar mig nåt enormt. 

Svar på tråden Varför är du vegan?