• Ammiz

Varför är du vegan?

Fråga till veganer och andra som har funderat på detta: Vad är argumenten bakom att du är vegan?

Å ena sidan tänker jag att det är lika fel att föda upp djur i en ovärdig miljö för att döda det oavsett om det är för att ta köttet eller för att den inte längre ger tillräckligt mycket mjölk eller ägg.

Å andra sidan kanske man gör mer nytta genom att köpa kravmärkta mejeriprodukter.

Om jag hade haft en gård med höns och kor så hade jag inte haft något problem med att äta dess ägg eller mjölk, men jag skulle aldrig ha ätit dess kött. Ser en skillnad här.

Sedan finns ju argumentet att det är bättre för världen om alla vore veganer, och att det blir mer mat.

Hur tänker ni?
    Jag skulle alltså vilja ha diskussionen "ska man vara vegetarian eller vegan" och alltså inte en diskussion huruvida man ska äta kött eller inte.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-02 22:25:49:
    Ett tillägg: Eftersom alla andra har skaffat sig bloggar så har jag det också. Jag kallar den "nybörjarvegan"
    ammiz.bloggagratis.se

• Svar på tråden Varför är du vegan?
  • Medusan

*Tofu är också jättegott att ha i sådana sallader jag tipsade om. Bara att tärna och steka på det ihop med lite lök (och marinera eller krydda om du köper naturell tofu) och se ner i salladen bara.

• Medusan

Drakulla - Vet inte om mjukt bröd skulle vara dåligt förutsatt att man äter grova och nyttiga sorter. En stor fördel for de som vill äta veganskt är ju dock att mjukt bröd ofta är veganskt

• Medusan

Angående veganost så tycker jag att det smakar riktigt illa att ha på mackan, så det har jag aldrig. Däremot finns det en del ostar som är jättegott att ha i matlagning, då försvinner mycket av fotsvettsmaken

• trollhassel

Medusan: Tack för tipsen, men vad är quinoa för något?

Är nog ganska okunnig om vegetarisk matlagning för att ha varit vegetarian i 10 år...Men jag trivs inte så bra vid spisen, det kan börja brinna etc (därför är tips på mat som inte involverar så många grytor på spisen bra).

• Jennie med ie

trollhassel, om du kan tänka dig att skära grönsaker.. jag menar du kan ju slinta och skära dig ... är då bönsallad perfekt. Cocktailtomater, paprika, ruccola, majs, rödlök, bönor (t ex borlottibönor, sojabönor och kidneybönor), olivilja, lite vinäger, vitlök, salt och peppar...

• Medusan

Finns i princip överallt numera, så det är väldigt lättillgänligt och nyttigt.

• trollhassel

Jennie med ie: Haha, nej jag kan hantera kökskniven, det kan jag ta i min egen takt. Men visst är köket en farlig plats...det kan vara så att min sambo måste göra det för att jag inte ska äventyra vår säkerhet.

Tack för tipset, sallader är gott!

• trollhassel

medusan: ah, det är ett sädesslag. Smakar det något i sig själv eller måste man krydda?

• DrakUlla

Fotsvettsosten kanske är nåt för mej,jag gillar ju gamla lagrade ostar,typ gamle ole,svarta sara mfl.

Svar på tråden Varför är du vegan?