• Ammiz

Varför är du vegan?

Fråga till veganer och andra som har funderat på detta: Vad är argumenten bakom att du är vegan?

Å ena sidan tänker jag att det är lika fel att föda upp djur i en ovärdig miljö för att döda det oavsett om det är för att ta köttet eller för att den inte längre ger tillräckligt mycket mjölk eller ägg.

Å andra sidan kanske man gör mer nytta genom att köpa kravmärkta mejeriprodukter.

Om jag hade haft en gård med höns och kor så hade jag inte haft något problem med att äta dess ägg eller mjölk, men jag skulle aldrig ha ätit dess kött. Ser en skillnad här.

Sedan finns ju argumentet att det är bättre för världen om alla vore veganer, och att det blir mer mat.

Hur tänker ni?
    Jag skulle alltså vilja ha diskussionen "ska man vara vegetarian eller vegan" och alltså inte en diskussion huruvida man ska äta kött eller inte.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-02 22:25:49:
    Ett tillägg: Eftersom alla andra har skaffat sig bloggar så har jag det också. Jag kallar den "nybörjarvegan"
    ammiz.bloggagratis.se

• Svar på tråden Varför är du vegan?
  • Jennie med ie

Drakulla. Om man behöver tillskott eller ej beror på hur man äter, precis som med icke-vegetarianer. Folsyra är inga större problem med vegetarisk kost, inte mycket besvärligare än ickevegetarisk. Vissa B-vitaminer kan vara svåra, men inte omöjliga, att få i sig utan tillskott. Du kan läsa mer om näringslära på t ex vegan.nu . Visst finns det vegetabilisk ost, men inte som smakar som "vanlig". Det finns hårdost som smakar svettig fotsula och det finns smältbar skivad ost (Tofutti) som är god på varma mackor t ex.

• Medusan

Drakulla - Jag rekommenderar havremjölk. Tyckte själv att sojamjölk inte var speciellt gott i början, men hade betydligt lättare att vänja mig vid havremjölk. Om du köper sojamjölk, se till att köpa den sötade då, för den andra är inte alls lika god. Sen finns det ju rismjölk och allt möjligt, men det har jag inte testat själv så jag kan inte uttala mig om det.

Kan ju också passa på att säga att det kan ta ett tag att vänja sig vid de nya smakerna på t.ex. veganosten och veganmjölken, jag lyckades aldrig vänja mig vid veganostsmaken alls så det äter jag i princip aldrig. Men mjölken tycker jag är jättegod nu. Kan tänka mig att det hade varit lika svårt att vänja mig vid komjölk om jag hade vant mig med veganmjölk från början. Vanans makt är stark och man måste vara ganska så ihärdig för att bryta den

Har du testat havregrädde i matlagning? Oatly har en jättegod, tycker inte alls att den smakar något speciellt annorlunda från kogrädde när man har den i bakning och matlagning. Vi gör av med hur mycket sådan som helst här i alla grytor vi gör

Just det, skaka om havremjölken innan du dricker den

• Medusan

Drakulla - Det är i princip bara B12 som man behöver ta som tillskott förutsatt att man sköter sin kost som man ska

• trollhassel

Jag är lakto-ovo-vegetarian (köper väldigt sällan ägg men äter mat där ägg ingår). Jag skulle vilja vara helvegetarian eller rentav vegan, men jag är så dålig på att laga mat! Varor som quorn och sojakorv är basvaror i min kost för att det är ENKELT, ger protein och mättar. Jag har inte så mycket tid eller intresse för matlagning och blötläggning av diverse prylar. Men rent moraliskt tycker jag att veganer gör rätt som bojkottar djurprodukter. Dessutom känns det fräschare med vegansk mat.

Vad gäller näringsinnehållet så säger min humanfysiologibok att vitamin B12 endast finns i tillräcklig mängd i animaliska produkter, men det går kanske att komma runt? Om inte annat kan man ju ta kosttillskott.

Jag undviker att köpa kläder och prylar av skinn. Jag följer inte alltid min egen övertygelse, ibland kan godis med gelatin slinka ner också...men jag ser det som att det är bättre att göra lite än att försöka följa en plan som känns ogenomförbar (samma med alla laster man vill sluta med tror jag )

Men jag skulle gärna äta mer veganmat så om någon har tips på lättlagad mat är de välkomna!

• trollhassel

Jennie med ie: "hårdost som smakar svettig fotsula"

Jag har också smakat någon äcklig hårdostersättning med konsistens och smak som modellera ungefär. Vem köper den mer än en gång? :-0

• Jennie med ie
    trollhassel skrev 2006-06-22 23:11:17 följande:
    Jennie med ie: "hårdost som smakar svettig fotsula" Jag har också smakat någon äcklig hårdostersättning med konsistens och smak som modellera ungefär. Vem köper den mer än en gång? :-0
    Jag t ex *s* Jag tänkte att smaken kan ju ändra sig... Men nä, det smakade fortfarande usch! *s*
  • trollhassel

Jennie: haha, tanken är kanske att man ska ha den i matlagning och inte på mackan? bara spekulerar..

• Medusan

Trollhassel - Jag håller med dig om att det absolut är bättre att göra lite än inget alls. Och nu menar jag inte att du gör lite *förtydligar*, menar bara att en del tycker att man absolut måste göra allt på en gång. Att bli vegan är för många en ganska lång process tror jag. Det har det iaf varit för mig, och det händer fortfarande att jag äter t.ex. quorn (som innehåller ägg) lite då och då, så jag är inte heller någon 100 procentig vegan även fast jag absolut tycker att det är det enda rätta för mig att vara.

Angående lättlagad mat så vill jag tipsa om pastasallader, sallad baserad på bulgur, quinoa osv. Det käkar vi ofta och brukar blanda i paprika, marinerade sojabitar/bönor/kikärtor, tomat och allt möjligt gott som vi har hemma. Det är både gott, nyttigt, billigt och snabblagat

• DrakUlla

Ja,det var b6 och b12 och folsyra som dom tyckte att jag skulle äta. Jag har haft b12 brist för drygt ett år sen så man kanske skulle knapra dom. Lovade min mor att ta prover till hösten och kolla så jag inte har fått några brister. Jag undviker mjukt bröd oxå men jag vet inte varför,jag har fått för mej att det inte är bra bara. Jag är nog rätt nojig va?

Svar på tråden Varför är du vegan?