• Ammiz

Varför är du vegan?

Fråga till veganer och andra som har funderat på detta: Vad är argumenten bakom att du är vegan?

Å ena sidan tänker jag att det är lika fel att föda upp djur i en ovärdig miljö för att döda det oavsett om det är för att ta köttet eller för att den inte längre ger tillräckligt mycket mjölk eller ägg.

Å andra sidan kanske man gör mer nytta genom att köpa kravmärkta mejeriprodukter.

Om jag hade haft en gård med höns och kor så hade jag inte haft något problem med att äta dess ägg eller mjölk, men jag skulle aldrig ha ätit dess kött. Ser en skillnad här.

Sedan finns ju argumentet att det är bättre för världen om alla vore veganer, och att det blir mer mat.

Hur tänker ni?
    Jag skulle alltså vilja ha diskussionen "ska man vara vegetarian eller vegan" och alltså inte en diskussion huruvida man ska äta kött eller inte.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-02 22:25:49:
    Ett tillägg: Eftersom alla andra har skaffat sig bloggar så har jag det också. Jag kallar den "nybörjarvegan"
    ammiz.bloggagratis.se

• Svar på tråden Varför är du vegan?
  • Ammiz

En nyfiken fråga: Om man inte äter mjölkprodukter, kommer man då att må dåligt om man gör det igen eftersom magen är ovan, som det sägs vara med kött?

• Jennie med ie
    Ammiz skrev 2006-07-03 18:50:47 följande:
    En nyfiken fråga: Om man inte äter mjölkprodukter, kommer man då att må dåligt om man gör det igen eftersom magen är ovan, som det sägs vara med kött?
    Risken att man mår dåligt i magen finns alltid så man gör stora förändringar i maten, lägger till eller tar bort livsmedelsgrupper t ex. Långsam invänjning rekommenderas...
  • Maliinka

Apropå dallrings boktips, jag läste en bok för några år sen av någon som jag har för mig heter Magnus (men kan minnas fel). Den handlade om hur djur behandlas i köttindustrin och skrevs utifrån ett veganperspektiv, men verkade ändå till stora delar saklig. Tror den är rätt känd i vegan- och vegetariankretsar. Minns dock inte vad boken heter, någon som vet vilken bok jag pratar om? Skulle vilja presentera den för min pojkvän

• Ammiz

Äh, datorn vägrar att citera. (och när jag ändå är off-topic så passar jag på att gnälla lite över mitt trasiga tangentbord, där knappen för q, är trasig. Jag kan alltså inte skriva q, vilket i sig inte var alltför irriterande, det är ju inte så ofta man använder den bokstaven, men nu har den börjat skriva q själv lite då och då. Datorn slänger in ett q i kanske var fjärde vart femte ord. Det är irriterande)

Ville citera Jennie, och skriva någonting om att då kanske det inte är så lämpligt att vara nästan-vegan. Fast å andra sidan kanske det räcker med att äta mjölkprodukter en gång i månaden för att inte magen ska vänja sig av med det. Äh, vet inte. Lär väl märka det.

Tycker ni att det socialt är svårt att vara veganer?

Tror mina vänner (vilka alla är köttätare) tycker det är besvärligt och irriterande nog att jag är vegetarian vilket måste tas hänsyn till när vi lagar mat ihop och så.

Och det måste vara svårt att hitta vegansk mat när man går ut och äter.

• Medusan

Åh vad kul att det hänt så mycket här, ska läsa ikapp så fort jag hinner. Har varit bortrest och åt massor med gott vegankäk i Italien av alla ställen

• Jennie med ie

Medusan, pssssst! Jag har beställt Veggos naturella sojafiléer på GI-boden. ganska dyr frakt men det får jag stå ut med. De bör komma när som helst...

--- Jennie = semesterfirare ---
  • Salmiak73

Är varken Vegan eller Vegetarian själv (Även om jag inte äter rött kött) men jag tycker att detta är en superbra och lärorik tråd iallafall. Och jag läser den gärna. :)

Svar på tråden Varför är du vegan?