• Maria2

Danskar - Varför liggvagn??

Har precis kommit hem från semester i Danmark, där hade de flesta sina "stora" barn i liggvagn, barn som var 8-10 månader satt i liggvagnarna. Tyckt också att vagnarna var större än de "svenska"

Jag bytte till sittdelen när pojken var ca: 3 månader...

Nån som vet varför de gör på detta vise....

• Svar på tråden Danskar - Varför liggvagn??
  • mammas älskling

det gör de här i sverige med... har sett många som gör så...

Det kan ju vara så att det inte har råd att köpa en sittvagn tex...

• Gisse the one and only

Inte har råd???

Nä, det handlra om att det faktiskt är väldigt bra vagnar de har i Danmark, dessutom så gjorde vi så här i Sverige med innan de där kombi och duovagnarna kom. Inte alls konstigt att ha sitt 8-10 månaders barn sittande i liggvagnen, varför tycker ni det?

• Maria32

Min Smilla var inte intresserad av att sitta i sittvagn förräns hon var 7-8 månader så jag hade henne liggandes i sittvagnen fram till dess. Hade kombivagn men tog bort liggdelen när hon var ca. 7 månader och hon fick ligga i sttvagnen.. Hon hade inget intresse av att sitta upp.

• mikalala

Vad jag har hört så hör det till deras tradition i barnuppfostran att göra, även här i sverige säger ju bvc etc att man ska ju egentligen inte ha sitt barn sittande i vagnen innan de kan sätta sig upp själva.

Att danskarna inte har råd med sittvagnar tror jag rakt inte på deras stora vackra liggvagnar kostar kring 10 000-12 000 kronor berättade en bekant.

• The Bumblebee

Hade liggdelarna på vagnarna varit större här, så hade jag nog väntat med sittvagn oxå. Tycker att det ser så mysigt ut med gamla hederliga liggvagnar!

Jag bytte oxå till sittdelen tidigt eftersom liggdelen blev så trång. Sen så tycker jag att det fjantiga ryggstödet som finns i liggdelarna inte är nåt att ha alls. Värdelöst, funkar bättre med en kudde bakom ryggen!

Mamma till ♥Aron♥ (050303) & ♥Elmer♥ (060418)
  • S vali s

Inte råd med sittvagn
    Vi körde med liggdelen ända tills Linn var drygt 9mån. varför byta tidigare liksom
    Hon satt hur bra som helst i liggdelen med en kudde bakom ryggen till stöd och sen sov hon som en prinsessa mysigt utsträckt.

Min omvända fråga är varför man har så bråttom att börja med sittdelen?

Den late får brått när det blir kväll
  • Gisse the one and only

Varför överhuvudtaget köpa liggadelen till sin vagn om man tror att spädbarn ska sitta upp??

• Maria2

Tack, jag hade en lift i min sittvagn och den blev för liten på ängång, men nu är han så nyfiken och vill sitta och titta så ofta han kan.

Det finns alltså ett ryggstöd även i liggdelen?

Är det "riktiga liggavagnar" de har eller är det duo? nyfiken..

• Gisse the one and only

De dansak vagnarna är RIKTIGA vagnar och de är kanonfina, dyra och vackra.

Svar på tråden Danskar - Varför liggvagn??