Min man tycker att jag är den vackraste som finns, och jag tyckte förut att det var väldigt smickrande... men min kära svärmor höll på att skratta ihjäl sig när det kom upp... Hon sa i princip "vacker? nä, det kan man väl inte påstå att du är!" Min mor och syster och endel kompisar brukar också kalla mig "fantastiskt vacker", men jag tror att det beror på att de känner mig. En utomstående betraktare kanske inte alls tycker att jag har ett fördelaktigt yttre.
Vad jag vill säga med detta är att visst, det finns nog utseendemässiga ideal, men mycket beror på hur man känner för personen i fråga. Rent estetiskt kan man ju bara säga att vissa bilder på modeller visar oerhört vackra kvinnor (tex tjejein i L'Oreal-hårreklamen, hon med lockigt svart hår) men de är så retuscherade och tillrättalagda att jag ändå inte kan tycka att de är så otroligt vackra. Catherine Z-Jones däremot, i första Zorro-filmen är hon verkligen helt enastående vacker, men det är en kombination av ett bra utseende som får extra "sting" av hennes kattaktiga och skälmska drag - OCH en intressant karaktär där hennes utseende kommer till sin fulla rätt.
Gissa om jag blev glad när maken tyckte att jag är lik henne?