• Lilou

Hur ser en vacker kvinna ut?

Ja det undrar jag! Och nu menar jag INTE att skonheten kommer inifran osv...jag menar ENDAST estetiskt sett!

Har i Italien ar idealet, vad jag har upplevt det, att man ska ha langt blont har, ganska stor byst, vara lang och suuuuuupersmal. Alltsa modellsmal.

Hur ar det i Sverige? Finns det ngt ideal? Vad tycker NI ar vackert? Hur skulle den 'perfekta' kvinnan se ut for er?

...annu en ytlig trad fran mig

pa er alla!

• Svar på tråden Hur ser en vacker kvinna ut?
  • yasmino06

En Kvinna som jag tycker är otroligt vacker är den indiska Skådespelerskan Aishwaraya. Hon blev miss World för några år sedan.

Annars får jag höra jämt att jag är vacker, många killar har kallat mig barbie,senast i dag av min man.

• yasmino06

hmm inte för att jag vill skryta men men skrivet är skrivet.

• Miafia33

mama81: jag tycker inte att alla kvinnor är vackra om vi nu endast talar om det yttre alltså

• Miafia33

min mormor var en väldigt vacker kvinna i sin ungdom, hon liknade Audrey Hepburn en riktig klassisk skönhet

idag är min mormor 86 år och är fortfarande en väldigt söt dam

• Lilou

Blev nyfiken pa yasmino06...men inga bilder!

Rodbettan: du liknar Michelle Pfeiffer och tjejen i American Beauty...INTE daligt!!!

• annca

Jag tycker att Betty Page var vacker (om det finns någon där ute som vet vem hon var...)

~*~ Det är lättare att prata än att säga något ~*~
  • biomedbonus

smala långa brunetter eller blonda lika vackert tycker jag, höga höfftben är sexigt ´!!

• Trocadero

Min favorit sedan jag var liten är Helena Christensen(stavning?), hon är supervacker....

• mrskensington

Proportionelig i kroppen, hårfärg som passar till hud- och ögonfärg, utsövd. Hårfärg kvittar egentligen, men jag tycker rött hår är himla snyggt. Gärna smink, men inte för mycket.

• Andrundrun

En vacker kvinna? Hum...
    Drew Barrymoore är vacker. Hennes kropp är alldeles pefekt. Hennes ansikte är oerhört vackert.
    Jag tycker att kvinnor ska vara normalbyggda. Hellre lite halvmulliga än pinnsmala.
    Pinnsmala kvinnor ser ut som tjejer i 12-års åldern som precis har börjat fått sina kvinnliga former.

• mosterYster

Min man tycker att jag är den vackraste som finns, och jag tyckte förut att det var väldigt smickrande... men min kära svärmor höll på att skratta ihjäl sig när det kom upp... Hon sa i princip "vacker? nä, det kan man väl inte påstå att du är!" Min mor och syster och endel kompisar brukar också kalla mig "fantastiskt vacker", men jag tror att det beror på att de känner mig. En utomstående betraktare kanske inte alls tycker att jag har ett fördelaktigt yttre.

Vad jag vill säga med detta är att visst, det finns nog utseendemässiga ideal, men mycket beror på hur man känner för personen i fråga. Rent estetiskt kan man ju bara säga att vissa bilder på modeller visar oerhört vackra kvinnor (tex tjejein i L'Oreal-hårreklamen, hon med lockigt svart hår) men de är så retuscherade och tillrättalagda att jag ändå inte kan tycka att de är så otroligt vackra. Catherine Z-Jones däremot, i första Zorro-filmen är hon verkligen helt enastående vacker, men det är en kombination av ett bra utseende som får extra "sting" av hennes kattaktiga och skälmska drag - OCH en intressant karaktär där hennes utseende kommer till sin fulla rätt.

Gissa om jag blev glad när maken tyckte att jag är lik henne?

• Andrundrun

Jag har förresten bara sett en enda vacker kvinna här på fl.
    Aiwendil.

• The Man

Mig veterligen finns det bara ett RÄTT svar på denna fråga och det är det engelska uttrycket:

"It's all in the eye of the beholder"

fritt översatt - det är upp till betraktarens ögon

Om du frågar 2 miljoner svenska män, så får du säkert lika många svar. Visst kan man ha ett visst "ideal" men jag tror nog att även "idealet" skiftar kraftigt från person till person.

Många gånger tror jag också, att kvinnor TROR att "alla män" har ett o samma ideal, lång, trådsmal med stor byst därav alla mode-modeller med detta utseende.

Det finns mängder av män som gillar korta, mulliga, rödhåriga tjejer med lockar. Liksom många säkert föredrar mörkhåriga "amasoner" med skostorlek 43 och platt byst.

• Åsa

Vetenskapen har ju fått fram mer allmängiltiga uppfattningar i världen med t ex regelbundna drag, stora ögon, slät hy, vissa proportioner mellan midja och höft; allt i allt faktorer som speglar ungdom och fertilitet.

För övrigt finns ju sociala faktorer. I de flesta samhällen anses det vackert som speglar hur de övre samhällslagren ser ut, vilket inte hindrar att det finns andra skönhetsideal parallellt i enskilda grupper. Och så den enskilda smaken.

Svar på tråden Hur ser en vacker kvinna ut?