Goboken
Någon som testat prenumeration på Goboken?
Åsikter? bra? dåligt? dyrt? enkelt att gå ur om man vill?
Någon som testat prenumeration på Goboken?
Åsikter? bra? dåligt? dyrt? enkelt att gå ur om man vill?
Skrinda
jag kan inte annat än hålla med dig. goboken känns så förlegat. Jag tänker mycket på genusperspektiv. Jag är INTE fanatisk. Men góboken är verkligen inget jag önskar. Varken handlingsmässigt eller hur dom skrivit.
Sonen har alla böckerna fram tills 1½ år tror jag det är, sen slutade vi med dem.. Men hoppade på igen sen när Go´boken kom ut med ABC-böckerna.. Liam älskar dem och lär sig massor av dem..
Adrenalin, Godnatt min skatt är ursprungligen amerikansk och heter "The Baby´s Bedtime Book" och gavs ut första gången 1984. MEN det är naturligtvis inte en direktöversättning av den boken, utan ett hopplock med översättningar ur originalboken, blandat med nordiska texter för att verka lite mer "anpassat". Med tanke på att det ju stod på norska på fakturorna man fick så översätts det nog lite hejvilt fram och tillbaka.
Meningen "ingen frågar efter hur" är ett praktexempel på dålig svenska.
"Lek med din baby" är ju också en helt hemsk bok. Där kan man tala om dåligt språk. Eller den där mjuka bilderboken "Amadeus". "Man kan slå sig illa. Men att kramas är härligt. Bra igen!". RYYYYYYYYYS. Slår man sig ILLA krävs det väl mer än en kram för att man ska bli återställd.
Det jag läst som kommit från Goboken är faktiskt den värsta smörja jag kommit i kontakt med någonsin.
Jag tror såhär. Om man har fått nånting från Goboken som verkligen är bra, så var det en engångsföreteelse som enbart berodde på tur.
Glasbubblan
Eller får man en bra bok från góboken, får man kanske fråga efter hur?
Vi fick inte så många böcker innan vi sa upp det. 3-4 månader var vi med kanske. Första älskade jag och dottern för det var dom där mjuka böckerna med snören på. Sen när det väl kom riktiga böcker så rynkade man på näsan och tänkte "hm, nästa gång.." varje gång. Verserna har ingen rytm heller. Som förälder är böckerna inte roliga att läsa tycker jag. Plus att alla böcker jag hade hela tiden nämnde mamman och aldrig ens en pappa en enda gång. Det tycker jag är dåligt.
Här hade jag tänkt skriva hur dålig jag tycker Goboken är men det har ni redan gjort ju.
Jag avskyr de lustiga tyg-böcker vi fått och som har lite text med noll innehåll. Jag har varit med i 2 korta omgångar. Först med äldsta sonen, nu 13 år. Gick ur ganska fort. Har kvar en kartong-bok som är dålig men omöjlig att äta på ( ett plus kanske). Sen gick jag med igen (!?!) när andra sonen föddes -02. Men det var verkligen inte bättre. Är nu med i Bonnoers Barnbokklubb. Bra böcker, vill man inte ha månadsboken meddelar man det, man får välja själv och inte så himla dyrt heller.
Men " äta på " menar jag inte som på en tallrik
utan att inte ens mina bebisar kunnat dregla sig igenom den.
Åh, herregud, MED menar jag. Ska sova nu.
Adrenalin OCH skrinda:
Vi har turen att ha biblioteket bara runt hörnan, och tänk, vi är där minst två ggr i veckan och tittar och känner på alla sorters böcker. Hemma, kan hon tugga, dregla och bita i sina böcker precis som hon själv vill, vilket hon också gör, så det hade varit en väldigt dum ide å låna från bibblan till henne
Sen för den delen, jag tror inte hon bryr sig om översättningarna, utan det är själva grejen med läsningen och myset hon gillar.
Och vet ni mer, jag hade glädjeligen slängt ut 5000:- om året på goboken om det hade behövts, för min dotter älskar det, och det är huvudsaken
SochE, man ska stå ut som förälder också!
I alla fall vill jag stå ut!
SochE
Jag lånar inte heller från biblioteket. Jag köper från adlibris.com. Jag är med i barnens bokklubb men eftersom det ibland är upp emot 50% billigare att köpa på adlibris så avbeställer jag månadsboken, får medlemstidningen och inspireras av den
Och jag tycker väl det är ganska dumt att köpa dyrt skräp när det finns billigt som inte är skräp. Och som är kul för föräldern. Jag tycker det är viktigt med, att man som förälder också tycker boken är rolig. Dessutom tror jag det är roligare för barnet om det är rytm i texterna man läser. Inte dåliga rim utan takt eller ton.
Nä usch för góboken. Den får mig verkligen att rysa. Det enda goda med dom är tygböckerna. Men dom lästes inte utan lektes med för dom hade snöre och skallra.