• Gisma

Goboken

Någon som testat prenumeration på Goboken?

Åsikter? bra? dåligt? dyrt? enkelt att gå ur om man vill?

• Svar på tråden Goboken
  • Skrinda

SochE: självklart menade jag inte att bebisar ska bita och slemma på biblioteksböcker

Men att anse att barnen inte bryr sig om översättningarna är ju lite tråkigt... Ditt barns språk, orförråd och förståelse för meningsuppbyggnad ska utvecklas!

Nu tror ju inte jag att barn som bara får höra Goboken-böcker inte lär sig språket ordentligt, men nog känns det bättre att grundlägga intresset för böcker och språk med god litteratur?

Men, men... huvudsaken är väl ändå att man som förälder läser! Om det sedan är busstidtabellen, Goboken eller Max balja spelar ingen större roll.

Men personligen tycker jag att det vore trevligt om föräldrar valde andra sätt att köpa böcker till sina barn Tänk om man kunde låta Goboken självdö pga dåligt kundunderlag. Genom att det trots allt är en så pass populär bokklubb ger det ju illusionen att svenska föräldrar inte bryr sig om kvaliteten på sina barns böcker och att kraven inte är högre än att deras dåligt översatta skit säljer... (men jag tror och hoppas att det är deras "generösa" välkomstpaket som är skälet till deras framgång)

Som avslutning vill jag tipsa er som gillar att frossa i kassa översättningar om "busiga trasgänget". Första sidan presenterar en hund och där rimmar man glatt på orden ben och sedan (sen). Tyvärr går det inte att få fram originalets titel eller vem som översatt det hela

• Gisma

Oj oj det hettar till i gobokstråden Skrattade gott åt glasbubblans texter (alltså vill inte ge dig författar-kred utan menar inlägget här)
    Visste inte om det men vi har en hemma. Har fått ärva en tygbok som Lillis äääälskar, å det är den om att slå sig å allt bli bra igen. Måste erkänna att jag fuskar, å inte läser som det står.. Skyller bla på att det är kattlådan som stinker på toa.
    Fast Lillis bryr sig inte (hon är 6 mån) Hon har den i vagnen och kan läsa den mest spännande sidan om och om igen. Sidan 5/6 dvs tvättrådet!! Kan pilla i timmar på det

För alla överhettade språkfarsister ngt att varva upp till..
    Håll till godo
    www.avigsidan.com/

• Skrinda

Tvättråd ÄR god litteratur, det kan många bebisar vittna om

• Gisma

Mmmm.. Tvättråd rules

Har ni kollat in på avigsidan?
    Gillar den skarpt, har skrattat så tårarna rinner när jag läst.

• glasbubblan

Gisma, jo, jag kollade och fastnade i UnikaPartiets valprogram. Herregud säger jag bara.

• Little Ms Chatterbox

Dom ringde när Zander var liten och försökte kränga på mig en prenumeration och när jag sa nej tack ganska bestämt så kom hon med en kommentar som är svårt att glömma. Att jag som mamma inte brydde om mig om mitt barns utveckling, att det skulle dröja innan han började prata osv. Jag tala om för henne att mitt barn hade sagt mamma och pappa sen han var 6 månader och när han var 9 sa han både lampa och strumpa. Jag att dom aldrig mer fick ringa mig och att dom gjort fel redan innan eftersom jag hade anmält mig till NIX-registret.
    Vi har klarat oss utan Goboken, Zander har förvånat sina dagisfröknar sedan han börjat på dagis med sitt ordföråd, rena språk och har kunnar sätta ord på sina tankar. Vi läser för honom varje kväll och alltid så fort han kommer med något han vill att vi ska läsa. Det har vi gjort sedan han låg i kuvösen.
    Cayenne blir mycket lugnare och somnar lättare om hon får vara med när jag läser nattsaga för Zander, så det märks tidigt att dom är intresserade för läsandet.
    Hur och vad man läser spelar ingen roll, men vad är det för idé att betala dyra pengar för något man kan låna på biblioteket eller köpa mycket billigare någon annanstans än där man blir idiotförklarad.

Goboken är inget för mig.

Apropå ingenting - När drack du ett glas vatten senast?
  • glasbubblan

Zander o Cayenne, det var det värsta jag hört på länge! Bara att fälla en sådan kommentar! Och dessutom jobba för just Goboken!!!

Ringer de nånsin till mig så ska jag säga att vi väljer bort Goboken av den enkla anledningen att vi vill lära vår son bra svenska från början...

• Gisma

Satt själv å kollade avigsidan å hitta denna.. Skratta så.. Här kan vi snacka taskig översättning
    "
    Veckans värsta översättning hittades på www.inforesor.com. Smaka på det här:

Om det finns flera flighten ?lägger benen på ryggen? mellan dig och din destination, fråga incheckningen bemannar, om de kan kontrollera ditt hänger lös hela vägen igenom, så att du inte måste att välja upp dem och att återkontrollera dem på varje stopp. Det är viktigt att du vet när du skar och skar inte måste att överföra ditt hänger sig lös yourself: några länder insisterar på incoming internationella passengers som hämtar och återkontrollerar allt bagage, innan de överför till en annan flight. Å ena sidan önskar du inte måste väntan omkring för ditt hänger lös endast för att finna att de bokades igenom.
    Betrakta att fråga incheckningen bemannar för ett nödläge går ut ror placerar. Placerar i nödläget går ut ror har markant mer viktig legroom, än standart placerar. Emellertid alla räcker dina bagage måste att gå i det över huvudet rummet, om du är i dessa ror. I teori placerar passengers i dessa krävs för att hjälpa deltagare med dörren i ett nödläge: du might inte sitter där, om du är fysiskt oförmögen att hjälpa; om du är döv eller blind; eller om du är gravid. Några flygbolag laddar nu extrahjälpen för går ut ror att placera genom att använda den kända ?ekonomiplusen? eller liknande. Om du är mycket högväxt dig kan ibland få dessa placerar, utan att betala men, räkna inte på den.

Eller detta:
    During av flight===en
    Räkna numrera av placerar baksidaor mellan ditt placerar, och nödläget går ut. Om du behöver någonsin att evakuera ett flygplan i ett nödläge, skar du antagligen behov att göra det i en gjord mörkare kabin som är full av tjock svart röker. Om gången är full av folk, skar du vet åtminstone att numrera av placerar dig behov att klättra över för att få ut däri en i miljon nödläge. Om gör detta, även du ignorerar säkerhetsförhandsmöten.
    Läs nödlägeanvisningarna och håll ögonen på säkerhetsförhandsmöten - varje tid. Den kan borra men, om (när) ett nödläge händer dig skar, minns vad för att göra, i stället för måste att läsa nödlägekortet först.
    Ha på sig ditt bilbälte, när som helst du sitter i ditt placerar. Stunder som du inte kan funderare du behöver den slätar in jämn flight, flygplan, kan göra plötsliga oväntade manövrar även på att kryssa omkring höjd. Lufta turbulens kan uppstå utan varning även i klart luftar och kan kasta dig från ditt placerar. Oväntad turbulens är den mest allmänningen orsakar av allvarlig skada i lufta.
    Sitt inte fullständigt fortfarande. Människokroppen planläggs inte för att sitta fullständigt fortfarande för många timmar. Försök att justera din placering placerar så ofta som möjligheten (du gör denna i din sömn på något sätt). Försök att sträcka, flyttning som dina toes cirklar in, något du kan göra i ditt placerar. Många flygbolag skar nu periodvis videopp program för showen som du kan följa för att få något övar i ditt placerar. Du kan följa dem, eller gör ditt egna ting (eller båda). Folket har faktiskt dött av att sitta i deras placerar för fortfarande, som de har framkallat djup-22#åder blodpropp som mer gemensam är bekant som, ge första erfarenh -klumpar ihop. Genom att ändra, placera, och flyttningen omkring lite, ser till du att varje del av ditt att förkroppsliga få cirkulationen som den behöver. Och du skar den mer väl känselförnimmelsen.
    Se till dig stuvar any lösa objekt, innan du landar. Sätt tidskrifter och bokar i den fick- placera. Lämna inte dem att ligga på det tomt för att placera bredvid dig. Under skurkrollen som bromsar på att landa, även kan den seemingly ljusa artikeln, bli projektilar som kan resa längden av det plant.
    Följ alltid anvisningarna av flightdeltagarna. De är inte enkelt uppassare, dem är ansvariga för din säkerhet. Argumentera inte med dem. De är alltid högra. Några kämpar eller anmärker dig måste deras tjänste- bör lösas på det slipat. Om ?en ostyrig passenger? blir ett allvarligt problem, skar kaptenen av den plana en gör oplanerat landa, och passengeren skar tas av airplanen.
    "

• glasbubblan

Gisma, inte visste jag att Goboken sysslar med resor också... Det där måste nästan komma från något dåligt översättningsprogram, för så dålig på språk kan man inte vara!

• glasbubblan

Om man i sitt arbete ska översätta en sådan text menar jag...

• Yvonne81

Vi var medlem men jag ansåg inte att goboken var så speciellt, inte något min son behövde så han var medlem i 4 månader så gick vi ur klubben. Han är med i disneyklubben där han mottar bra och läsvänliga barnböcker han kan ha glädje av i många år både före och efter han själv kan läsa. Jag personligen ansåg det som mer vettiga pengar att spendera än på gobokens böcker. Men det var enkelt att avbryta medlemskapet, inget krångel!

Och det finns många många många bra andra alternativ som dina barn utvecklas minst lika mycket utan Gobokens böcker. Men det var inte dåliga saker de erbjöd, det hävdar jag inte. Men inte speciellt nödvändiga :)

• tamate

Var med i gboken och gick ur igen för tyvärr är det för mycket pengar, men jag köper beg sakerdärifrån istället. Dom var ju först med att ha bra färger till barnen och att ge så mycket bra information, men nu har ju så många nadra hunnit ikapp och gått om.

Barnens bokklubb är jag med i istället och dom tycker jag är bra.
    Vart så glad när jag såg att dom hade boken "vem där?" den läst jag alltid hos farmor, vart så nostalgisk att jag nästan fick tårar i ögonen =)

• Gisma

Glasbubblan: *s* njäää är väl inte direkt från goboken (kunde kanske vara intressant läsning för babyn).. Har bara så rackarns svårt att hålla mig till ett änme. Spinner alltid vidare på avvägar. Lovar att bättra min

Tror jag fått kläm på det: Gobokens leksaker är bra, texterna inte toppen å allt som allt lite dyrt ändå i längden.

Tackar återigen för allas erfarenheter å råd.

• glasbubblan

Gisma, hehe, det verkar som om vi lyckades "avskräcka" dig! *nöjd* För övrigt tänkte jag nästan hinta lite fint om att det blev lite OT där på slutet. Men så kom jag på att det är ju "din" tråd...

• adrenalin

Gisma:
    Jag tror du fattat rätt! Men leksakerna (tygböckerna) får man ju gratis i första paketet

Jag är nöjd om jag lyckats avskräcka någon från góboken!
    Rekommenderar ingen annan bokklubb heller. Jag rekommenderar adlibris!
    Du kan ju gå med i nån bokklubb och få medlemstidningen (som jag gjort ) och sen avbeställa månadsboken!

Det är upp emot 50% billigare på adlibris!

Amen!

burriburr.webblogg.se - den bäääästa bloggen
  • Miasnuttan

Lätt o gå ur - ja
    Billigt, bra - nej

Tyckte mest att man fick skit där. En del saker va väl ok, som prasselböcker o så. Men dom riktar liksom in sig så fel. Har man ett barn på 6 mån så vill man knappast ha en bok på rim eller nått annat sånt som är till för lite större barn. Deras barnlåtar är låtar som jag ALDRIG hört, inte en enda...

Nej, skit du i Goboken o satsa på nått annat istället!

Mamma till Axel 050920 - 13 dagar kvar
  • Gisma

*s* Lite OT... Tycker det skulle vara en bra personbeskrivning på mig.. OT helt enkelt

Nä, ha det gott alla å tack för hjälpen.
    Det var kul att snacka med er.. ses nog i fler trådar
    kramar
    Ps. vet inte om ni testat att skriva med en liten i knät.. blir mycket: nbnxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx (min lillis fick fria händer )

• cheche

Nej. Go´bokens böcker är inget att ha tycker jag. Min dotter var aldrig ens intresserad av dom. Dessutom fick jag alltid för enkla böcker för henne, de följde inte hennes utveckling. Köp i bokhandeln eller låna på bibblan istället!

Svar på tråden Goboken