• Birgitta2

Varför säger alla...

Varför säger folk att "dra alla över samma kant" när det heter "dra alla över samma kam"?

• Svar på tråden Varför säger alla...
  • Tigger is a she

*utländsk brytning* "...göra två flugor på smällen"

...en gammal sketch. I samma säger han "Jag är ert nya svenskaläraret" och "Jag har varit i Sverige aldrig. En gång var jag där två gånger" och "Vad är det som kryper? Ormet"

(tror jag)

• giftgrodan

det kan väl säkert vara så att personer hör folk säga uttrycken på skämt, men sen snappr upp det och tror att det är så det _ska_ heta

• Erita

"Han promenerar på mina nerver" sa en man till mig en gång.

I´m not scared of dying, I just don´t want to
  • felicityporter

Sedan min pojkvän (som är kroat, kan perfekt svenska utan brytning) en gång av misstag sa att en viss person borde visa någon "var bordet ska stå" så har det blivit ett stående skämt hos oss. Nu säger vi alltid; "Jag ska visa dig var bordet ska stå!" med grov utländsk brytning istället för det vanliga uttrycket.

Folk tror nog att vi är helt rubbade, men det låter verkligen mycket roligare att säga "bordet" än "skåpet".

• KarinLo

Här kommer en goding, om dock lite äldre: Vilket ska det vara?

Karls den tolfte hund kissade på slottsmuren.

Karl den tolftes hund kissade på slottsmuren.

• Ameos

Japp, att göra två flugor på smällen är en klassiker. Så säger min sambo jämt, trots att han vet att det inte heter så.

• Trinity78

KarinLo:

fråga
    Hur säger man – Eva och Pers bok eller Evas och Pers bok?
    svar

Det bör vara Evas och Pers bok, såvida inte Eva och Per är ett etablerat par som brukar skriva böcker ihop.

Om två namn utgör en etablerad enhet, och substantivet beskriver något som är gemensamt för dem har man genitiv-s bara vid det sista namnet: Asbjörnsen och Moes Norska folksagor, Lennon och McCartneys tidiga låtar. För etablerade författarpar o.l. gäller att de bör ha skrivit många böcker tillsammans, inte bara ett fåtal, och att de normalt skriver just tillsammans, inte var och en för sig.

Det är också naturligt att uppfatta ett brudpar på detta sätt. Om man vill omtala ett bröllop mellan Erik och Anna blir det Erik och Annas bröllop.

När ett namnpar inte uppfattas som en etablerad enhet utan är mera tillfälligt, sätts genitiv-s ut på båda leden: Markoolios och Lampenius show på Hamburger börs, Georges och Ringos fruar, Orups och Glenmarks schlagerlåt "Upp över mina öron".

Skulle man skriva Eriks och Annas bröllop kan det tolkas som Eriks bröllop med någon annan än Anna samt Annas bröllop med någon annan än Erik.

• Birgitta2
    Tigger is a she skrev 2006-09-05 22:56:31 följande:
    *utländsk brytning* "...göra två flugor på smällen"...en gammal sketch. I samma säger han "Jag är ert nya svenskaläraret" och "Jag har varit i Sverige aldrig. En gång var jag där två gånger" och "Vad är det som kryper? Ormet"(tror jag)
    Roffe Bengtsson gjode den sketchen, en av våra roligaste komiker när jag växte upp!
  • LisaLena78

På tal om tidigare nämnda "expressomaskiner" så sålde/säljer GK's i Ullared dom... Vågade faktiskt inte köpa när jag var där, fallifall (jag vet att det heter "utifall att" ) det var sämre kvalitet än espressomaskiner.

• Tigger is a she

Birgitta2:

"Roffe Bengtsson gjode den sketchen, en av våra roligaste komiker när jag växte upp!"

Ja, det är en klassiker även från när jag växte upp . Jag har försökt hitta hela monologen/sketchen i ord på nätet men misslyckats.

Svar på tråden Varför säger alla...