Varför säger alla...
Varför säger folk att "dra alla över samma kant" när det heter "dra alla över samma kam"?
Varför säger folk att "dra alla över samma kant" när det heter "dra alla över samma kam"?
Hehe
När jag var tonåring trodde jag att det hette mulack och inte mulatt. det trodde jag i många år.
En fråga till!
Säger man valfjäsk eller valfläsk?
Har sett i ett antal trådar att en del skriver tex "det är bara valfläsk". Men va?! Valfläsk är fettet på valar! Säger man inte valfjäsk eller har jag fått det helt bakom foten?
Jag säger "valfläsk". Antar att det kommer av att "fläska på", alltså att bre på ordentligt.
Jag säger också valfläsk av samma anledning som Trinity. Eller rättare sagt det är så jag har förklarat det för mig själv...
En helt annan grej som jag hörde alldeles nyss på Miljonärerna var en som sa "så får vi två flugor på smällen"!
Vill man verkligen få två flugor på smällen och få en massa fler flugor??? Man vill ju få två flugor i en smäll ju!
Från wikipedia.org:
Valfläsk, informellt uttryck för generösa löften till väljare inför ett politiskt val.
Valfläsket har ofta karaktär av populism.
att göra två flugor på smällen har jag också hört. Det är ju huumor, inte allvar Människor leker ju alltid med språket.