Varför säger alla...
Varför säger folk att "dra alla över samma kant" när det heter "dra alla över samma kam"?
Varför säger folk att "dra alla över samma kant" när det heter "dra alla över samma kam"?
Omständlig,alltså... det vrickar man ju tungan av sig av att säga, haha! Leve Horace!
VRESA heter det på skånska inte bresa
Gisse superskåning
Hade aldrig hört uttrycket "dra alla över samma KANT" förrän här på FL, alla jag känner säger "dra alla över samma kam".
Jag vet inte om detta är nytt att skriva: ex dem hade? för mig låter det inte klokt, jag skriver de hade.
Jag vet inte vad som är rätt i dag,överallt skrivs det dem i olika betydelser där jag anser att der borde vara de.
De och dem och dom har många unga idag svårt att hantera har jag märkt. När de skriver "dem hade" blandar de ihop "de hade" eller "dom hade". Man kan inte skriva "dem" före ett verb så som "dem springer". Det heter "de springer". Jag har också oerhört svårt för just detta.
Jag tror att folk tycker det ser mer trevligt ut med dem än dom men det är så fel så fel. Varför inte hellre skriva de, så kringgår man besvärligheter.
Om jag är osäker på hur ett ord stavas eller var det ska användas så undviker jag att använda det helt enkelt eller tar reda på hur det ska vara... Tänker just på dem och de... suck.
Birgitta2
Ja min 17 årige son skriver "dem", jag blir vansinnig