• Birgitta2

Varför säger alla...

Varför säger folk att "dra alla över samma kant" när det heter "dra alla över samma kam"?

• Svar på tråden Varför säger alla...
  • Gisse the one and only

Birgitta2

Jag svarade fel på bresa och vresa Vi säger skreva! Och vresa är i skåne att vara vresig, vresa-tjura.

• Birgitta2
    Gislöv. Skreva tror jag är mest rätt. Som rikssvenska betraktat. Vresa och bresa har jag en känsla av att det är dialektalt..
  • lussa

Jag har frågat flera yngre om detta ,de påstår att man nu ska skriva dem i stället? har det ändrats?

• ming
    Gislöv skrev 2006-09-05 10:50:37 följande:
    Birgitta2Ja min 17 årige son skriver "dem", jag blir vansinnig
    Jag läste ett tips här på FL hur man ska göra för att komma ihåg när det ska vara de och dem.
    Man byter orden mot vi och oss (de=vi, dem=oss), och passar det inte så är det det andra ordet.
    Tex: ? ska gå hem. "Oss ska gå hem" passar inte, "vi ska gå hem" passar, alltså ska det vara "de ska gå hem".
    In yo face!
  • Gisse the one and only

ming

Kanon!!! Ska plåga sonen redan ikväll

• OZgirl

Smart Ming, det ska jag komma ihåg! Oftast faller sig de/dem naturligt men det finns vissa situationer och meningar när det är svårt att vara helt säker...

Blondes have more fun!
  • Birgitta2
    lussa skrev 2006-09-05 10:59:30 följande:
    Jag har frågat flera yngre om detta ,de påstår att man nu ska skriva dem i stället? har det ändrats?
    Japp, det kan man visst göra, men bara om det passar i meningen. Precis som beskrivits här ovan. De yngre har inte samma svenskkänsla som vi. Undervisningen är sämre än när vi (jag) växte upp, och språkkänslan har utarmats delvis pga av nysvenskar som nu uppgår till mer än 10% av vår befolkning. Svenska barn uttrycker sig på samma sätt som invandrarbarn och "glömmer" lätt vårt språk.
  • Birgitta2

Jaha... nu är jag sur igen! Varför kan inte folk fatta att det inte heter data utan dator! Data är fakta. Man spelar inte på datan (faktan), man spelar på datorn! *svårt sur*

• gutegirl

Har funderat en del kring äpplen...
    Det heter ju ett äpple, men jag säger iaf äppeljuice. Ibland säger folk äpplejuice, äpplepaj osv, och det tycker jag låter så himla konstigt! Varför säger man äppeljuice och äppelpaj när det heter äpple?

Svar på tråden Varför säger alla...