• Birgitta2

Varför säger alla...

Varför säger folk att "dra alla över samma kant" när det heter "dra alla över samma kam"?

• Svar på tråden Varför säger alla...
  • Birgitta2
    AnnaGBG skrev 2006-09-04 15:11:45 följande:
    Varför säger alla VART är min cykel ( typ ) Det heter VAR är min cykel.Ming--Man vresar. Fast jag brukar inte säga det ofta. Mina vänner håller ihop benen...
    I Norrland säger man VARS är min cykel (fast där gäller det väl sparkar )
  • AnnaGBG

Ja, det har jag hört, faktiskt.

För övrigt är det ju konstigt att folk inte kan hålla ordning på sina fordon!?

• Birgitta2
    AnnaGBG skrev 2006-09-04 15:14:29 följande:
    Ja, det har jag hört, faktiskt.För övrigt är det ju konstigt att folk inte kan hålla ordning på sina fordon!?
  • ming
    AnnaGBG skrev 2006-09-04 15:12:34 följande:
    Eller vi kanske inte menade samma betydelse!?
    Jo.... Fast jag tycker ändå att det heter bresa.
    In yo face!
  • Birgitta2

När jag tänker efter säger jag nog också bresa. Har bott både i Skåne, Norrland och Stockholm, och där har jag använt samma ord.

• Birgitta2

Är det inte lättare att hålla ihop benen så slipper vi detta?

• OZgirl

Gutegirl,
    det heter faktiskt omständlig, jag var tvungen att slå upp det i SAOL härom veckan. Det hade jag aldrig gissat! Jag har alltid sagt omständig. Men omständig verkade bara kunna användas i sammanhanget "omständigheterna", medan omständlig är att vara, ja, lite krånglig och mekkig att ha och göra med...

Birgitta2,
    här på FL finns ordet symptomer... finns det i SAOL?!

Blondes have more fun!
  • Birgitta2

Nix, symptomer finns inte. Ett symptom - flera symptom!

• AnnaGBG

Birgitta--Ja, det vore fint. Knip ihop bena och lås fast cyklar och sparkar någonstans!

Ming-Jag röstade men ligger i underläge där, ser jag.. Bresa är väl kanske mer logiskt. Logiskt är inte alltid så kul.

Svar på tråden Varför säger alla...