Varför säger alla...
Varför säger folk att "dra alla över samma kant" när det heter "dra alla över samma kam"?
Varför säger folk att "dra alla över samma kant" när det heter "dra alla över samma kam"?
hmm nu blev jag förvirrad, inte ovanligt.
Kram K
Det är alltså okej att säga:
aseptera
axeptera
Hoppas de blev bättre nu...
Kollade upp det med en lärare i 9an.
Det tror jag säkert..=o).. det var bara det jag hade hört.
Två cc i följd blir ack, så acceptera är ackseptera.
Dessutom:
fråga
Hur ska accessoarer och acceptera uttalas?
svar
Accessoar och acceptera bör uttalas med /ks/, inte med /s/.
Uttalet av cc som /ks/ följer huvudregeln att bokstaven c uttalas /s/ endast när den omedelbart följs av e, i eller y. I övriga ställningar uttalas c som /k/. (Här bortses från uttalet av ordet och samt de kombinationer för sj- och tj-ljud som c kan ingå i, nämligen ch, sc och sch, t.ex. i ord som check, chef, crescendo, dusch. I ett fåtal ord, däribland scen, står dessutom kombinationen sc för /s/. Den mycket vanliga förbindelsen ck (tack) följer huvudregeln, även om c och k här uttalsmässigt smälter ihop till en enhet, /k/.)
Det är inte särskilt många ord som innehåller kombinationen cc. Alla är importerade. Några bland de vanligaste är accelerera, accent, acceptera, access, accessoarer, accident, accis, occidental, occitanska, succesion och succé samt naturligtvis ord som är bildade till dem. I dessa ord bör alltså cc uttalas /ks/.
Och gruppen Accept heter definitivt inte Assept