• Tessika

peg/knapp - mat?

hej! Ni som har barn med peg eller knapp, skulle vilja ha tips på vad ni har/haft för mat åt era gullungar.
    Vi har provat minimax o nutrini med dålig effekt,Kommer oftast i retur (åtm.3 mål av 6) Ibland kommer det bara slem o galla men i samband med matning. Här på vårt lilla sjukhus har dom ingen förklaring..
    Ska tillägga att dottran vår har hjärnskada.

Tacksam för tips.
    Kanske kan ge doktorn lite förslag

• Svar på tråden peg/knapp - mat?
  • elliot1

mammao:
    Har varit inne o kikat på din lilla snygging Det kanske inte är så farligt trots allt..... Har läst i tråden att det verkar finnas olika sorters knappar, är det så? Och är inte knapp och peg samma sak? Kan inte nån hjälpa mig att reda ut begreppen lite så att jag begriper mig på detta Känner mig nästan lite småkorkad......

• mammao

Här kommer en liten sida från norge som svarar på de flesta frågor. www.knappenforeningen.no/
    Nu kan jag inte pegen riktigt, men våra kompisar förklarade det ungefär så här; Peg är en slang som sitter fast i bukväggen in till magsäcken, med hjälp av en bricka. Detta för att magsäcken ska få växa samman med bukväggen. Man tror att detta kan minska eventuella komplikationer med gastrostomin i framtiden. Knapp är en "knapp" som sitter fast med hjälp av en ballong med vätska i magsäcken. För att sedan sonda kopplar man på en matslang.
    Att dom i lund opererar direkt med knapp, är för att dom har inte sett ngn skillnad med att använda peg först

• ulricaa

Mammao: Precis så är det!! Jönköping vill ge tid för gastron att läka innan de sätter knapp... men många gör det numera "direkt".

stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • menu

enl vad läkarna sa till oss i allafall (vilket förvisso var 2 år sen - så jag förstår om det ändrats) men då i allafall att den nya tekniken användes bara i Lund, och att det var lång kötid (om man tillhörde annat landsting tex vi i norrbotten) fast vi skulle ha fått akut remiss å fått åka till lund innom 2-3 v bara vi bad om det. för att enl läkarna fanns det ingen andledning för oss att sätta in pegg först, då det stod klart att hon verkligen behövde knapp (vilket vi alltså klarat oss utan)

• Jozze

Svar till menu:

Julia är 2,5 år nu. Och har precis börjat intressera sig för att äta själv.

Jag vet inte hur svårt er flicka har med att svälja eller hur lätt hon spyr, men jag berättar bara vad vi har gjort med Julia.

Förrut spydde Julia det fortaste man tog in bitar av mat i munnen, men ju mer intresserad hon har blivit av att äta själv, dessto bättre går det. Hon vill gärna tugga på sakerna. T.ex. gurka och tomat. Om hon känner obehag i munnen så får hon lov att spotta ut det på tallriken igen. Hon har ju "övat" överkänsligheten i munnen genom att ändå ha tuggat på den. Om hon ser ut att vilja spy av maten så är vi ganska snabba att säga till henne att dricka vatten och på så sätt försöka skölja ner maten. Det brukar avleda hennes vilja att spy.

Själva maten hon får på tallriken är precis samma som vi har, bara väldigt småbitar av t.ex. korv och köttbullar. Hon får mini-portioner. En matsked ungefär, och det säger vi att hon ska äta upp innan hon får gå från bordet. Efter som hon är så envis så får man sätta lite hårdare regler ibland. Hon kan! Men ibland vill hon inte... bara för att.

Julia har svårt med att få runt maten i munnen. Tungan får inte runt maten riktigt. Svårt att förklara... men det gör att hon har svårare att svälja den iaf. Försöker oftast skölja ner med vatten.

Tandborstning går väldigt bra. Vi försöker få bort hennes överkänslighet där också och borsta lite extra på tungspettsen och tänderna m.m.

Vet inte om något av detta kan hjälpa er... jag antar att ni har prövat mycket.
    Godis är ju alltid en höjdare annars... Just att vänja med bitar tänkte jag. Men ni kanske har prövat det?

Kram Josefin

• menu

jozze tack.

jo vår dotter har spytt typ jämt å ständigt bara av synen på mat, fast nu är det väll relativt bra å slut med det, fast fortfarande har hon lätt att spy om hon ser äckliga saker som har med mat att göra tex när man gör bulldeg osv..
    innan hon var ca 3½-4 år så kunde hon inte röra i sand eller dyl då det påminde om mat... osv..

så hon spyr inte längre oftast i tid å utid utan tex om hon försöker tugga på en makaron eller annan "klimp", för ½ år sen klarade hon inte av tex mannagrynsgröt då det var klimpar (kornen) nu funkar ungeför den storleken bra.. å ja vi avleder henne oxå när vi ser att hon tänker börja spy.. avleder oxå för att hon inte skall tänka på att hon äter...
    Hon har i sommras börjat att gnaga lite på kex små små smulor kan ta 2 tim att få ner en halv kex men hon äter!! själv å frivilligt

jo hon sköljer oxå ner med vatten, å försöker typ med tungan att föra maten mellan tänderna för att tugga, oftast tar hon fingrarna till hjälp..

ja godis, ostbågar mm, slickar hon på men tuggar inte...

någon som kommit lite längre???

• junimagi

Vår son har minimax och den fungerar bättre än de han hade innan, nämligen välling tillsammans med calogen. Han spyr inte lika mycket längre. För det mesta bara på morgonen men nu ger vi bara halva målet på morgonen så de funerar bättre.

• menu

junimagi, får ni minimax choklad? dottern gillar den bäst av allt som finns, men vi har inte fått tag på den de senaste halvåret alls.. apoteket säger att det är nått fel i produktionen..

• junimagi

menu: Näää??? Visste inte ens att det fanns? Ska genast fråga efter det!! Vår son tar ju lite mat via munnen och han skulle säkert älska minimax choklad! Har ni det på recept från dietisten eller?

• elliot1

Måste bara lägga ännu ett plus för Frebini. Vi fick hem en laddning igår, och ännu har han inte kräkts . Hoppas det fortsätter i den här stilen!!!!

Svar på tråden peg/knapp - mat?