• Tjofsen

Citodon

Jag vill prata lite om medicinen Citodon. Äter den mot ledvärk. Har ingen diagnos av min ledvärk men den är väldigt lik Fibromyalgi, Myalgi etc. Min läkare har inte tagit fram nån medicin för mig som är skonsammare än Citodon. Han skrev ut Naproxen åt mig men jag fick kraftiga magsmärtor redan efter första veckan. Sen hade han inget mer förslag ...så jag föreslog själv Citodon för jag vet att de hjälper...utan minsta biverkning...som syns och känns i alla fall.

Nu vill jag bara höra med andra som äter Citodon.....Helst utan "jag har ätit Citodon och druckit litervis med alkohol utan att det skadat mig" för jag VET att medicinen är skadlig för levern, jag VET att man kan bli tablettmissbrukare (äter sällan medicin men just nu är det ohållbart utan).

Hur många tabletter tar ni? Finns det någon gräns som är "ofarlig"
    Har ni druckit alkohol i samband med medicinen - inte samtidigt men om ni tagit en tablettt på morgonen eller dagen innan och druckit alkohol på kvällen....hur pass farligt är det?

Det låter på vissa som att Citodon är livsfarligt bara man har det i medicinskåpet .....oavsett hur stor mängd man än tar. Men vad skulle man kunna ta annars istället? Nån som har bytt medicin och får samma effekt (dock inte Naproxen för den fixar jag ju inte)

• Svar på tråden Citodon
  • optimisten

Jag har både citadon och tradolan hemma och ingen har någonsin berättat att de är så beroendeframkallande eller farliga för levern! Har fått det av olika läkare.Jag har fått det utskrivet då jag ibland drabbas av ryggskott vilket gör väldigt ont. Har även magkatarr så jag kan inte ta något som inte är bra för magen...

• Petra i Kattland

Jag åt tradolan regelbundet i några månader. Tar man dom bara ibland går det nog bra.

• Anonym

Jag åt också regelbundet i 4 år. Därav mitt beroende. Men det var fortfarande INGEN som talade om för mig hur lätt man blir beroende av dem.

Hade fruktansvärda abstinens. Går ej att beskriva.

• Miao

Jag abstinensen kommer man nog inte ifrån. Men jag kommer att ta tabletter resten av livet så jag tror att jag utvecklar beroende oavsett vilken tablett jag tar. Det får man avväga mot att kunna arbeta och fungera utan smärta.

• Anonym

Miao - jo, om du trappar ner på rätt sätt. I alla fall delvis. Jag hade sjuk abstinens, men det var för att jag hade underskattat hur många tabletter jag tog
    Men trappar man ner i långsam takt så ska man inte ha så mycket abstinens.

• Tjofsen

Tack snälla ni för alla svar.....Håller gärna tråden öppen för vidare tips/råd och diskussioner om medicinen Citodon. Känns lättare när man kan ventilera sig med andra som äter samma sak....utifall man undrar nåt...

Jag är allmänt rätt kass just nu så min enda chans att klara av dagen är att ta Citodon. Nu har jag däremot kännt mig extra flummig i någon dag....Fast jag inte ökat nåt intag - men det kan ju som sagt bero på allmäntillståndet i sig...

Berätta gärna mer om era upplevelser med Citodon, så man kan vara beredd och vaksam om det är så att man bör se upp med dem...Känner att jag har lite brist på aptit men det kan ju också bero på att man inte är helt hundra för övrigt...

//kram till alla

• Anonym (smärta)

Håller med anonym i inlägg nr 8.
    Jag åt också tradolan och blev vidrigt beroende.
    Åt 8/dag i 3 år och läkarna bara skrev ut mer och mer. Jag trodde ju verkligen att de hjälpte...
    För mig tog det 4 månader att bli kvitt abstinensen som tydligen (enligt min läkare) kunde jämföras med heroin som "anonym" skrev.

Citodon är en bra smärtstillande tablett så länge man inte tar den i för långa perioder.
    Jag använder Citodon av och till för en skada (som uppkom i samband med en läkarundersökning) och de funkar kanon. Ibland tar jag dem med Voltaren och då ger de ännu bättre effekt...

Man kan ju ta upp till 8 tabletter/dag och det är ok.

• Tjofsen

Det är bara det....hur länge är en lång tid????? Det är svårt att få nåt konkret ur svar som: Ta inte under lång tid och bara i lagom dos liksom......

• Anonym (smärta)

Tjofsen:

Jag äter dem inte längre än absolut max 3 veckor i sträck.
    Om inte en läkare säger något annat såklart. Men det är nog en gräns som jag satt upp för mig själv.
    Och jag försöker annars och för det mesta ta dem mest i absoluta nödfall, när jag liksom inte står ut...

• Tjofsen

NÄ, jag hade också så förut..men då fick man leva med smärta resten av tiden. Jag vill bara ha nåt som ger mig lindring varje dag, resten av mitt liv.

Svar på tråden Citodon