• Tjofsen

Citodon

Jag vill prata lite om medicinen Citodon. Äter den mot ledvärk. Har ingen diagnos av min ledvärk men den är väldigt lik Fibromyalgi, Myalgi etc. Min läkare har inte tagit fram nån medicin för mig som är skonsammare än Citodon. Han skrev ut Naproxen åt mig men jag fick kraftiga magsmärtor redan efter första veckan. Sen hade han inget mer förslag ...så jag föreslog själv Citodon för jag vet att de hjälper...utan minsta biverkning...som syns och känns i alla fall.

Nu vill jag bara höra med andra som äter Citodon.....Helst utan "jag har ätit Citodon och druckit litervis med alkohol utan att det skadat mig" för jag VET att medicinen är skadlig för levern, jag VET att man kan bli tablettmissbrukare (äter sällan medicin men just nu är det ohållbart utan).

Hur många tabletter tar ni? Finns det någon gräns som är "ofarlig"
    Har ni druckit alkohol i samband med medicinen - inte samtidigt men om ni tagit en tablettt på morgonen eller dagen innan och druckit alkohol på kvällen....hur pass farligt är det?

Det låter på vissa som att Citodon är livsfarligt bara man har det i medicinskåpet .....oavsett hur stor mängd man än tar. Men vad skulle man kunna ta annars istället? Nån som har bytt medicin och får samma effekt (dock inte Naproxen för den fixar jag ju inte)

• Svar på tråden Citodon
  • superpuppy

Jag har ätit Citodon i 6år, 3-4ggr/dag efter trafikolycka men höll upp när jag blev gravid, då Bm sa till mig att det inte var så bra. Har även druckit med dom men har inte kännt något. Det enda negativa jag har fått av dom e trassel med magen.
    Fick höra att Orudis ska vara bättre och även för magen. En tjej med ledvärk åt dessa, något att testa kanske.
    Har inte börjat med Citodon igen så inget beroende här inte

• sötäpplet

Jag har ätit citodon mot mensvärk. Började med 1-2 tabletter var 4-6timme max 4gånger per dag. Sista gången jag hörde av mig till min läkare så ordinerade han 8tabletter var 4timme max 4gånger per dag. Då lade jag på luren och vägrade ta mer.

Jag behövde gradvis mer citodon för att det skulle ge effekt. Jag kände mig hög på det och hade problem med saker som krävde koncentration, t ex cykla... Inte så att jag körde i diket, men jag kände att egentligen skulle jag inte ha cyklat med det där i kroppen, om man säger så.

Dessutom fick jag värk på konstiga ställen varje gång efter mensen när jag slutade ta tabletterna. Aldrig upplevt ngt liknande innan eller efter. Det var som om kroppen "letade" eller fejkade ont för att jag skulle fortsätta ta tabletterna. Det kunde också pirra konstigt i kroppen just när jag tagit dem.

Vill aldrig ta dem igen!

• Anonym (kroniker)

Jag har ätit Citodon vid ala mina graviditeter och det är inga problem alls att äta dem vid graviditete om man behöver dem!

• mareld

Ur FASS:

"Kodein: Bör användas med försiktighet under första trimestern, men om exponering redan skett föreligger ingen orsak till ett avbrytande av graviditeten. Vid långvarig behandling under graviditet bör risk för neonatal abstinens beaktas. "

Så man bör kanske vara lite försiktig......

• Tjofsen

Sötäpplet: hahahha..jag är usel på att cykla ändå...Nåt som jag inte fattat har hängt ihop med mitt tillstånd...Sen barn har jag undrat varför alla kan cykla så långt och dessutom fort...medan jag sjönk ihop som en påse potatis när vi kommit fram till målet...helt slut...Och det var INNAN jag rökte ...så knappast beror på dålig kondis. Min kropp hänger inte med...nåt är fel...så jag tror ju att den första läkarens utlåtande om att jag har mjukt skelett med överrörlighet stämmer bra....

Hade svårt att simma när jag var yngre....orkade liksom inte lika mycket som de andra...vilket resulterade till fusk i bassängen...gick på botten när inte läraren såg så jag skulle "göra de uppsatta metrarna för att de skulle vara tyst"....Men en friluftsdag i gymnasiet....så såg en annan gympalärare att mitt ena ben inte hängde med..det flöt liksom mest...DÅ förstod jag att jag blir ju trött för att kroppen lägger av på nåt sätt....Det krävs MYCKET mer ansträngning av mig jämfört med de andra eftersom jag måste ta i så förbaskat.

Jag åt förut 1 tablett Citodon .....kanske 4 gånger på en månad....när kroppen inte orkade..men resultatet var att under den dagen var jag bättre och orkade mer...för att dagen efter hamna i samma elände.....Det blir nog jobbigt för kroppen att åka jojo hela tiden..stressar nog mer..:Så därför tänkte jag att jag kör på nu..:Tar hellre två direkt vid frukost så jag får motivation att hålla igång under dagen.....Värken i nacken är olidlig på morgonen.....Sen får det vara bra med det liksom...varken ta mer eller mindre...

Nu har jag äntligen börjat hitta lite lugn....Allt jag gjorde innan var så stressande...jag kände en inre stress HELA tiden..fast jag har ju inget jobb, inga tider att passa alls...skulle kunna sitta här i en vecka utan att behöva lyfta ett finger...Ändå hade jag sån inre stress...Nu när jag höjde dosen till 2 tabletter varje dag så börjar jag äntligen varva ner...jag sover bättre på nätterna....Min sambo säger att jag till och med snarkar...annars har jag vaknat ca 5-6 gånger under natten. Ändå har jag inte tillfört nån fysisk aktivitet...

Det är sååå skönt att man äntligen kan sova. Så jag tror att om jag kör med Citodonen nu ett tag så hittar jag liksom en balans...........

Det var nån som skrev att nån hade slutat med Citodon, eller trappat ner eller vad det var.......och haft värre värk....Min fråga är nu....Tror ni att man får värre värk pga abstinensen....Är det egentligen den som gör att jag fortsätter med Citodonen dagen efter...inte min värk.....

Tack från er som skriver att man gott och väl kan äta Citodon varje dag i låg dos...Jag håller med dig som skrev om "att man är som en diabetiker som är beroende av sitt insulin"....och jag tackar de som skriver att jag ska hålla koll på om jag ökar dosen hela tiden.....Det är verkligen ett tecken på att jag börjar bli beroende.

• sötäpplet

Tjofsen!

Jag fick ju värk efter, och jag tror benhårt på att det var abstinensen. Aldrig upplevt det innan eller efter.

• Villebusen

Mareld... jag har ALLTID fått tillsagt att INTE!!!! blanda olika preparat SAMTIDIGT som innehåller paracetamol. Alltså man kan inte ta en alvedon och en panodil samtidigt. Men att man kan ta 1-2 citodon nu och 1-2 alvedon om 4 timmar...

• Petra i Kattland

När jag blev beroende av Tradolan och slutade med dom hade jag jätteont överallt och det kröp i kroppen. Dexofen som jag då tog istället för Tradolan hjälpte inte. Men det var inte fibromyalgi-värk jag hade då. Det kändes annorlunda.

Jag har hört ett antal gånger personer som sagt att jag måste ju vara beroende av tabletterna. Men nej, jag tar samma dos som jag alltid gjort. Periodvis får jag ta lite mer, och ibland mindre. Men jag tvekar inte att ta en tablett om jag har ont, eller ska göra nåt särskilt som att gå på stan hela dan. Då tar jag i förebyggande syfte. Ibland måste man ju få göra nåt kul också fast det gör ont.

• Tjofsen

Villebusen: ja det är strängt förbjudet att ta något med paracetamol samtidigt med Citodon......Finns inga undantag mig veteligen...

Petra i Kattland: Man kan ju hålla med på ett vis...visst är vi beroende av medicinen...men det är ju alla med kroniska sjukdomar...diabetes - insulin, astmatiker - astmamedicin etc. Att många rynkar på näsan och är oroliga är nog mest för att det innehåller drog-preparat och att massmedia skriver om att folk tagit det och begått brott.

Men egentligen är det ju bara en livsnödvändighet för att man ska klara av saker och ting i sin vardag. Jag är fast besluten att inte äta Citodon livet ut...min läkare kanske inte ens vill skriva ut det nästa gång...När jag börjar jobba ska jag betala alternativ behandling, börja med yoga och gå regelbundet på massage...

• Honungskaninen

Citodon och alvedon ska väl inte blandas? Det har min läkare sagt till mig...

Jag har nog fått de flesta ovan beskrivna preparaten pga en skidolycka för drygt fyra år sedan. Numera håller jag mig endast till Citodon, men kommer ev att byta till Tramadol snart. Detta för att Citodonet förlorar verkan efter en längre tid och då kan det vara bättre att byta värktablett eftersom det inte alltid är läge att öka dosen (man kan ju inte gärna äta mer än maxdos). Minskad verkningseffekt behöver inte bero på ett beroende utan kan lika väl vara pga att kroppen blir lite resistent mot preparatet. Därför byter min läkare preparat ibland.

Numera använder jag inte värktabletter dagligen och det är möjligt att en naturlig nertrappning gjort att jag inte märkt av abstinensen som många av er beskriver. Till saken hör kanske att jag hela tiden försökt begränsa intaget för att jag inte gillar tabletter alls, fått mycket skäll av läkaren för detta eftersom det är bättre att köra på maxdos i 10 dagar för att bryta smärtspiralen än att ta lite då och då i ett försök att hålla smärtan stången.

Det har hänt att jag tagit Citodon på morgonen och sedan druckit max (!) 2 glas vin på kvällen. Det är inte särskilt smart att dricka på Citodon eftersom det kan påverka andningsapparaten!!! Däeför bör man vänta med alkoholen i minst 8 timmar.

Ang. beroendet... Jag har varit livrädd för det och hade en medicin ett tag som var extremt beroendeframkallande. Trots nertrappning så var abstinensen när jag slutade brutal!!!
    Starka tabletter ska bara användas vid svår smärta, om man har det och det då leder till ett beroende SO WHAT??? Ni är väl inte mer än människor!!! Om ni tar dessa läkemedel för att de behövs, då är det en trist (men nödvändig) konsekvens.

Till TS: Naproxen är verkligen vidrigt!! Arcoxia är snällare mot magen... Om du har ont i lederna så kan Artrox fungera i ett längre perspektiv, men inte som ensam smärtstillare i sig. Be att få testa någon annan värktablett som tex tramadol/tradolan som man kan kombinera med alvedon. Alla preparat är beroendeframkallande, men biverkningarna är ju olika för alla.

Krya på dig!

Svar på tråden Citodon