• Tjofsen

Citodon

Jag vill prata lite om medicinen Citodon. Äter den mot ledvärk. Har ingen diagnos av min ledvärk men den är väldigt lik Fibromyalgi, Myalgi etc. Min läkare har inte tagit fram nån medicin för mig som är skonsammare än Citodon. Han skrev ut Naproxen åt mig men jag fick kraftiga magsmärtor redan efter första veckan. Sen hade han inget mer förslag ...så jag föreslog själv Citodon för jag vet att de hjälper...utan minsta biverkning...som syns och känns i alla fall.

Nu vill jag bara höra med andra som äter Citodon.....Helst utan "jag har ätit Citodon och druckit litervis med alkohol utan att det skadat mig" för jag VET att medicinen är skadlig för levern, jag VET att man kan bli tablettmissbrukare (äter sällan medicin men just nu är det ohållbart utan).

Hur många tabletter tar ni? Finns det någon gräns som är "ofarlig"
    Har ni druckit alkohol i samband med medicinen - inte samtidigt men om ni tagit en tablettt på morgonen eller dagen innan och druckit alkohol på kvällen....hur pass farligt är det?

Det låter på vissa som att Citodon är livsfarligt bara man har det i medicinskåpet .....oavsett hur stor mängd man än tar. Men vad skulle man kunna ta annars istället? Nån som har bytt medicin och får samma effekt (dock inte Naproxen för den fixar jag ju inte)

• Svar på tråden Citodon
  • Bastis Mamma

Min man har varit beroende av Citodon och "avgiftat" sig själv två gånger. Det har varit jättetufft! Han har haft ont mer eller mindre sedan 1984! När jag läser er andras berättelser känns det så skönt att höra dem. Ska be honom gå in och läsa den här tråden också för jag är övertygad om att det lättar att få läsa om andra som har /har haft det som honom.

Jag kan ALDRIG förstå hur det är för honom att alltid ha ont. Men jag gör så gott jag kan att stå ut för det är inte alltid enkelt att leva ihop med honom.

Numera tar han en Citodon kanske 1 gång i veckan och klarar att hålla det så. Han tränar och går hos en psykolog som är expert på smärta och på något underligt vis så mår han bättre nu, både fysiskt och psykiskt.

Han skulle absolut aldrig ta den ihop med alkohol i alla fall. Det ska ha gått mer än 24 timmar emellan anser han.

• Athena78

Tjofsen:

Vet inte inte riktigt om jag hängt med i alla din ainlägg, så ursäkta om jag frågar lite konstiga frågor. Vad säger din läkare om din värk? Skriver han/hon ut Citodon till dig? Har du några andra tabletter oxå?

Vad jag vet så kan man äta sina värktabletter i samråd med sin läkare under en längre period utan att bli missbrukare, bara man inte överstiger maxdosen dvs 8 tabl/dygn OM inga andra saker spelar in så som lever, gall problem etc.

Ställ gärna frågor till mig så kan jag ta reda på svar genom mitt jobb eller litteratur som jag har! Jag läser mkt och smärtproblematik och smärtlindring intresserar mig väldigt mkt.

• Athena78

Sen vill jag bara ännu en gång förtydliga ett tidigare inlägg jag skrivit!
    Att jag skrev att man KAN dricka alkohol på kvällen efter att man tagit citodon exempelvis på morgonen. Med det menar jag inte att man SKA göra det till en vana eller så. Självklart bör man undvika det och inget jag rekomenderar, säger bara att det inte BEHÖVER innebära livsfara. Jag äter själv citodon periodvis för min rygg och nacke, och det har hänt att jag tagit 2 tabl på morgonen för att sedan kanske ta nåt glas vin på kvällen. Jag har aldrig kännt av det på något sätt.

• Tjofsen

Bastis mamma: Du verkar vara en sån fin människa och han har sååån tur som har dig. Du vill verkligen förstå. Jag har också så fina människor omkring mig nu som inte sätter nån press på mig att klara saker jag inte kan. Men hur mycket man än förklarar så känns det som att de inte riktigt förstår ändå. Men i alla fall att de kan säga: du...ska du verkligen göra det där - du kommer att må dåligt sen. Bara det värmer ju - samtidigt som man ibland tycker att man gott kan bita ihop och hjälpa sina vänner med att bära nåt eller fixa nåt som man vet att man får ont av. Jag VILL ju kunna hänga tvätt, städa och sånt.

Athena78: ÅH..va rar du är.....

Min läkare var lite så irriterad när jag ringde och sa att medicinen Naproxen inte funkade och jag hade legat med kraftig magkatarr en hel helg (mitt i flytten till huset) - han menade mest att: ja, det är sånt som följer med den medicinen....annars får du ta två panodil och en ipren....Vilket jag tyckte att det hjälper mot mensverk och att Citodon tyvärr är den enda medicin jag kunnat ta i låg dos som ger effekt utan biverkning. Så då skulle han skriva ut det (står att jag kan ta 1-2 tabletter 1-4 gånger per dag).

Jag sökte ju för hjälp mot den kroniska smärtan i armbågarna som förlamade min vardag och att jag uttryckte min oro för Citodon för jag trodde att man kunde få leverskador även av låg dos (min rädsla för tabletter då). Men han anser att det är ok att ta dem i låg dos vid behov.

Inga andra tabletter. Blandar aldrig - och dricker bara när jag känner att jag inte ätit för mycket av dem. Kan hända jag tar en på morgonen vid 8-tiden och dricker några öl på kvällen vid 20 (då har det gått 12 timmar och värken är tillbaka och medicinen verkar ha klingat av helt). Men jag väljer verkligen hellre att ta medicin och avstå från alkohol.

• Athena78

Låter ju som att du har en sund inställning till din medicinering, du behöver nog inte vara orolig för ngt missbruk Och känner man att, "nä nu måste jag ta fler för att det ska kännas", då är det dags att ta några dagars paus helt "enkelt". Jag håller med dig till 100%, jag tar oxå hellre citodon och avstår alkoholen om det är så. Har suttit många kvällar med min cola och andra med vin, för att jag hellre varit utan värken.

• Anonym (avknarkad)

De läkare jag har träffat säger att har man ont så behöver man smärtlindring så enkelt är det. Har du jätteont så måste man ta tabletter och sedan när smärtperioden fasar ut så får man helt enkelt dra ner på tabletterna då. Det handlar ju om livskvalitet och att man måste kunna fungera i vardagen, stark smärta är oerhört stressande för kroppen. Men visst är det lätt att ta tabletter lite av bekvämlighet också men är man medveten om det och känner sig själv lite grann så finns det stora möjligheter att man klarar av att styra de olika perioderna.
    Försök att inte stressa upp dig under smärtperioderna om att du är missbrukare, först och främst dämpa smärtan, fokusera på här och nu och ta hand om smärtan.
    Kommer du ur en smärtperiod och klarar att trappa ner tabletterna så har du ju bevisat att du klarar det och därför blir det lättare till nästa gång.

• lövet2

TS - Om jag har förstått dig rätt, så har du inflammationer bl a i armbågen. Citodon hjälper bara mot smärtan. Du behöver något som också bekämpar inflammationerna! Byt läkare!!!

• Tjofsen
    lövet2: ja, och det säger ju min läkare också. För jag sa till honom när vi började med Naproxen att jag så lätt får inflammationer i musklerna...kan bli av att bära en väska förlänge till och med. Då sa han (om armbågarna) "ja, men det är ju precis det du har - inflammation". Så därför blev jag så förvånad när han skrev ut Citodon bara...för det tar ju bort smärtan men inte inflammationen. Han ville ju att jag skulle äta Naproxen för det är antiinflammatoriskt och ipren och det också. Men så lättvindigt han liksom menade sen att "jag har inga andra tabletter du kan äta"....här har jag ju fått fler tips på medicin som folk har ätit.

Nu har jag hört att min läkare är rätt bra trots allt. Så jag vet inte riktigt varför han "sällar sig" med att jag ska äta Citodon.

Jag blir ju aldrig av med värken i armbågarna. Det har blivit kroniskt på nåt sätt.

Anonym (avknarkad): ja, precis så gör jag ju....försöker få livskvalité. Men när man hör såna kommentarer som en missbrukare sitter och säger i tv om att "jag fungerade" och man känner igen sig så tänker man ju direkt "TÄNK om jag är missbrukare utan att jag vet det själv.." hahahaha...Men det är ju så att ett MISSBRUK är när man gör nåt/tar nåt som får negativa konsekvenser i ens liv och man ändå känner att man måste göra det. Och så långt kan jag säga har jag verkligen ingen tanke att leva efter. Jag skulle i och för sig lätt kunna äta en medicin som är smärtlindrande varje dag om jag fick ett helt normalt fungerande och smärtfritt liv. Det kunde man ju med Naproxen sa min läkare...förutom att jag då fick dras med att ligga ihopvikt i sängen och skrika för jag hade magkatarr.

Kom då på ett knep när jag hade som värst ont i magen - jag ansade ögonbrynen! hi,hi...det förledde smärtan lite. *skämt å sido*
  • Athena78

En bra kombination är citodon och voltaren (diklofenak), då når du en bra smärtlindring och som även är antiinflammatorisk. Föreslå det för din läkare! Min läkare är likadan som du beskrivit din, det är typ jag som föreslår vad som behövs och hon håller med... Knasigt!

• Lena Miranda

Jag får tramadol för värk och förstäker med panodil och pronaxen för inflamationshämmande.. har oxå fibromyalgi

• Tjofsen

*ASG* Ja, Athena78 visst är det helt sjukt

-Hej jag heter Tjofsen och jag misstänker att jag har fibromyalgi....efter undersökning på mig själv uppfyller jag kraven och de symptomer jag beskriver stämmer bra in på den här sjukdomen. Nu tänkte jag på lite olika behandlingsformer här så får vi se vad du tycker....jag har lite olika mediciner vi kanske skulle kunna prova oss fram och sen tycker jag att jag borde gå på massage ca en gång i veckan....Så vi gör så här nu till och börja med att jag får prova det här...sen får jag återkomma lite längre fram....Tack och hej. Jag kan betala i kassan på vägen ut så kan du skriva recepten och skicka till apoteket.

• Athena78

Tjofsen:
    *hahaha* Precis så är det!!
    Jag har själv bestämt varje gång hur långa mina sjukskrivningar ska vara, sist fick jag själv be om en speciell nässpray som är bra vid bihåleinflammation osv osv

• MrsL

Du kan bli beroende av alvedon också! ALLT kan vara beroendeframkallande! Jag har missbrukat värktabletter i många år och kan (tyvärr) det mesta inom detta område. ger dig gärna råd och "peppning" om du vill , du kan kontakta mig via min personliga mail här på fl.

Nothing's impossible...
Svar på tråden Citodon