• Tjofsen

Citodon

Jag vill prata lite om medicinen Citodon. Äter den mot ledvärk. Har ingen diagnos av min ledvärk men den är väldigt lik Fibromyalgi, Myalgi etc. Min läkare har inte tagit fram nån medicin för mig som är skonsammare än Citodon. Han skrev ut Naproxen åt mig men jag fick kraftiga magsmärtor redan efter första veckan. Sen hade han inget mer förslag ...så jag föreslog själv Citodon för jag vet att de hjälper...utan minsta biverkning...som syns och känns i alla fall.

Nu vill jag bara höra med andra som äter Citodon.....Helst utan "jag har ätit Citodon och druckit litervis med alkohol utan att det skadat mig" för jag VET att medicinen är skadlig för levern, jag VET att man kan bli tablettmissbrukare (äter sällan medicin men just nu är det ohållbart utan).

Hur många tabletter tar ni? Finns det någon gräns som är "ofarlig"
    Har ni druckit alkohol i samband med medicinen - inte samtidigt men om ni tagit en tablettt på morgonen eller dagen innan och druckit alkohol på kvällen....hur pass farligt är det?

Det låter på vissa som att Citodon är livsfarligt bara man har det i medicinskåpet .....oavsett hur stor mängd man än tar. Men vad skulle man kunna ta annars istället? Nån som har bytt medicin och får samma effekt (dock inte Naproxen för den fixar jag ju inte)

• Svar på tråden Citodon
  • jeppelina

Försök gärna sluta med Citodonet, har vänner som äter upp till 8 per dag. När dom trappar ner så får dom ont i kroppen, men Bara för att kroppen får abstinens . Har även en kompis som är dömd för förfalskning då hon ändrade sitt recept till att försöka få ut större mängd. Har en bekant som jobbar på beh. hem för missbrukare. Hon berättade att dom som är på beh. för narkotika eller alkohol missbruk blir snabbare fri från begäret än dom som är inne för tablett missbruk och många med just citodon och tradolan missbruk.
    Malin

• Tjofsen

Ja, jeppelina, jag är medveten om detta....Därför jag vill ha kontroll på det...Har erfarenhet i min närhet av missbruk....

Ville mest ha tips om alternativ man kan föreslå sin läkare eftersom han bara hade Naporxen att föreslå som inte funkar...

*kram*

• felicityporter

jeppelina: Men de flesta som missbrukar Citodon och Tradolan brukar väl filtrera bort alla substanser förutom just kodeinet. Det är ju inte tabletterna i sig som är beroendeframkallande utan kodeinet som är en opiat.

Tjofsen: Om du kan hålla dig till max 4 tabletter om dagen så kan du äta det livet ut i stort sett. Jag vet många som lider av kronisk värk och det är ju deras enda val, man måste använda sig av värktabletter med kodein eftersom inget annat är starkt nog att bita på värken. Kodein i sig är inte farligt i låga doser - det är paracetamolet som är "boven".

• Petra i Kattland

Om du är rädd för att bli beroende så var uppmärksam på om du måste höja dosen hela tiden för att få samma effekt. Då är risken stor att du är på väg in i ett beroende. Det du kan göra då är att bryta av ett tag med en annan medicin. På sätt och vis är man som smärtpatient beroende av värktabletter. Precis som en diabetiker är beroende av sitt insulin för att kunna leva ett bra liv.  Kram från en annan "tablettberoende" fibromyalgi-patient...

• Villebusen

Jag äter absolut inte citodon särskilt ofta typ 1-5 tabletter/år.

Men har haft svårt att få ut de av läkare pgr av att de är så beroende framkallande.. fick tradolan.. usch säger jag. Jag blir väck av citodon men de hjälper mot smärtan. Tradolan blev jag bara väck utav.. så jag förstår ibland inte läkarnas tankesätt.

Och enligt narkomaner vill de hellre ha tradolan eftersom det finns morfin i det...

• kompissan

Jag äter 1-2 tabletter citodon per månad i samband med att jag får migränhuvudvärk.Fick Panocod förut men läkaren sa att citodon är precis samma sak.Jag undrar om någon vet om kan kan äta citodon när man är gravid?

• Isabelles morsa
    kompissan skrev 2006-09-05 20:42:33 följande:
    Jag äter 1-2 tabletter citodon per månad i samband med att jag får migränhuvudvärk.Fick Panocod förut men läkaren sa att citodon är precis samma sak.Jag undrar om någon vet om kan kan äta citodon när man är gravid?
    Citodon kan man äta när man e gravid.
    Den enda tablett som går bra, som e starkare.
    Jag fick citodon under mina sista 8 veckor av graviditen å dom är inte farliga för fostret.
    Jag trodde inte på min barnmorska, men hon sa att dom e ofarliga.
    Mi Corazón Isabelle
  • Anonym (kroniker)

Jag ätr citodon varje dag ca 4 tabletter har gjort detta sedan 1994 då jag råkade ut för en olycka och skadade min rygg.

Det jag har märkt är att efter ett tag så känns det som om man måste öka dose, men då brukra jag istället ta ett par tre dagar med extrem smärta och inte ta dem sen funkar det igen med samma dos.

Var bara vaksam så att du inte börjar öka dosen för det är ett tecken på att du kanske blivit "van" vid dem.
    Annars tycker jag att de funkar utmärkt och min smärta minskar avsevärt.

Har aldrig druckit alkohol när jag ätit citodonen och det skall man ju inte heller göra.

Hoppas att din värk blir bättre

• Lizzard

Hej.
    Jag fick citodon OCH diklofenak efter min mastodontförlossning och det fick jag när jag fick nog av att ligga på BB där jag fick ketogan intravenöst pga smärtorna. Jag ammade då också. Drack inte en droppe alkohol under tiden men det berodde på ammningen och att jag hade så ont att jag inte hade en tanke på något annat! Jag tycker inte att det är farligt med citodon och hade inte svårt att sluta.
    Lycka till!

• mareld

Citodon innehåller kodein och paracetamol. Det är kodeinet som kan vara beroendeframkallande. Om man vill minska risken för beroende kan man kombinera citodon med alvedon som även den innehåller paracetamol. OBSERVERA att man dock inte får ta maxdos citodon plus ytterliagre alvedon. Men om man kan ta 1 citodon + 1 alvedon 4 ggr per dygn istället för 2 citodon 4 ggr per dygn så får man i sig mindre av det beroendeframkallande kodeinet.

Svar på tråden Citodon