• Tjofsen

Citodon

Jag vill prata lite om medicinen Citodon. Äter den mot ledvärk. Har ingen diagnos av min ledvärk men den är väldigt lik Fibromyalgi, Myalgi etc. Min läkare har inte tagit fram nån medicin för mig som är skonsammare än Citodon. Han skrev ut Naproxen åt mig men jag fick kraftiga magsmärtor redan efter första veckan. Sen hade han inget mer förslag ...så jag föreslog själv Citodon för jag vet att de hjälper...utan minsta biverkning...som syns och känns i alla fall.

Nu vill jag bara höra med andra som äter Citodon.....Helst utan "jag har ätit Citodon och druckit litervis med alkohol utan att det skadat mig" för jag VET att medicinen är skadlig för levern, jag VET att man kan bli tablettmissbrukare (äter sällan medicin men just nu är det ohållbart utan).

Hur många tabletter tar ni? Finns det någon gräns som är "ofarlig"
    Har ni druckit alkohol i samband med medicinen - inte samtidigt men om ni tagit en tablettt på morgonen eller dagen innan och druckit alkohol på kvällen....hur pass farligt är det?

Det låter på vissa som att Citodon är livsfarligt bara man har det i medicinskåpet .....oavsett hur stor mängd man än tar. Men vad skulle man kunna ta annars istället? Nån som har bytt medicin och får samma effekt (dock inte Naproxen för den fixar jag ju inte)

• Svar på tråden Citodon
  • Pyris

Jag har ätit Citodon under 3 av mina graviditeter pga av led- och ryggvärk, som gjorde att jag ej kunde sova. När graviditeten sen var över, hade jag absolut inga problem att sluta med dom. Har även ätit dom när jag inte varit gravid, för min rygg.

Min man har ätit dom i flera år efter en bilolycka. Sen slutade han. Inga problem.

Man kan bli beroende av alvedon med. Ett psykiskt beroende. Man tar dom i förebyggande syfte, för att inte få ont.

Jag har kunnat ta en citodon på morgonen t.ex. och sen kunnat dricka alkohol på kvällen, utan problem.

• Pyris

Honungskaninen:
    "Citodon och alvedon ska väl inte blandas? Det har min läkare sagt till mig..."

Min man får utskrivet av sin läkare att han ska ta 1 citodon och 1 alvedon Forte. Det är ju samma tablett, bara att det är kodein i Citodonen.

• heyu

Min sambo är läkare och citodon är inte farligt att ta tillsammans med alkohol, eftersom det inte innehåller dextrosypen. Jag har tidigare ätit paraflex comp vilket innehöll både morfin och dextroexpoten (osäker om jag stavar detta verksamma ämne rätt). Paraflex comp och dess motsvarighet finns ej längre i hela europa sedan hösten-05, pga av att det var så mkt dödsfall i samband med alkohol och denna smärtlindrande tablett.

Idag finns ingen motsvarighet till det jag tagit tidigare och jag tar citodon (inneh. kordein som är ett morfinlikn ämne) OCH paraflex (ej comp då), OCH magnecyl - TILLSAMMANS - alla tre för att få någorlunda motsvarande effekt som paraflex comp gav.

Jag försöker att inte ta varje dag för det är beroende framkallande. I vissa perioder är dock min smärta såå outhärdlig och då tar jag max fyra tabetter per dag (av själva citodonen, eftersom det är den som är beroendeframkalande).

Men somsagt ihop med alkohol är ingen fara och finns inga restrektioner.

Lycka till!

• mareld

Villebus och Honungskaninen: Jo man får blanda paracetamolpreparat förutsatt att man inte överskrider maxdos. Man får absolut inte ta 2 x 4 citodon och sedan fylla på med ytterligare alvedon. Då man är rädd att patienter skall ta maxdos citodon plus maxdos alvedon händer det att man säger att man ej skall blanda preparat. Men att ta 1 alvedon och 1 citodon är samma sak som att ta 2 citodon förutom att man får i sig mindre kodein.

• Tjofsen

heyu: Åh..vilken trygghet att leva med en läkare...suck...avis..hi,hi...

• Honungskaninen

Utdrag ur Fass:

"Om du använder andra smärtstillande läkemedel som innehåller paracetamol ska du inte använda Citodon utan att först tala med läkare eller apotek."

"Använd inte Citodon tillsammans med alkohol."

"Om du använder Citodon under lång tid finns risk för beroendeutveckling."

Tycker nog i stort sätt att man ska följa de rekomendationer som finns. Det är klart att det finns undantagsfall, men de är individuella. Alkohol och tabletter ihop påverkar exempelvis olika människor oerhört mycket. Eftersom både alkohol och tabletter var för sig påverkar levern, verkar det dumt att påfresta den mer än vad som behövs...

Pyris: Jag har inte heller haft några problem att sluta, tar i perioder vid behov.

• Honungskaninen

Mareld: Tack för förklaringen

• MrsLi

Jag har provat citodon vid olika tillfällen, men har då upplevt en mycket stark smärta i galla eller gallgång.
    Det strålar ut genom ryggen och känner smärta när jag tar djupa andetag.
    Min kille har reumatism och har ätit citodon mellan han var 18-30. Nu har han gått över till tiparol.
    Han äter 4-8 per dag och då panodil till detta.

Jag vet att jag har lätt för att hamna i beroende. Men pga psykiska problem är det lätt att ta till.
    Har i flera omgångar ätit somadril comp och kände nu när jag tog tiparol att jag fastnar direkt.

Vad som oroar mig mer, är hur min kille blir av detta. Han säger att han har ont i ryggen hela tiden. Och klart jag tror honom, men är samtidigt orolig över alla dessa tabletter han stoppar i sig

• Tjofsen

Hm...känner igen det där med ryggsmärta...Jag har haft ont i en vecka i ryggen och det smärtar till när jag tar ett djupt andetag. Jag har tänk ut alla möjliga orsaker från att jag har burit för tungt till cancer typ...

kanske ligger nåt i det..

Jag har inte tagit nån Citodon idag..har ingen abstinens och inte ondare än vanligt. Tror det var bra att bomba mig ett tag (fast ingen blir ju hög på 2 om dan) för att kroppen ska få vila. Som någon menade att läkarna blir lite sura när man är så rädd för mediciner så man inte tar de 10 dagar eller vad det är..och tror att man ska bli beroende..men då blir man ju heller inte bra.

Smärta ger stress...stress ger smärta. Jag har i alla fall hittat en perfekt balans nu tror jag. Jag är mycket mer lugn över att det inte innebär nån större hälsorisk att ta Citodon en period.

• JohannaAxelsson

Nä det är sant att Citodon inte ska blandas med alvedon, köper du bägge dessa så går apotekspersonalen in o varnar

~Sopa rent under din egen matta innan du sopar hos någon annan~
Svar på tråden Citodon