• Tjofsen

Citodon

Jag vill prata lite om medicinen Citodon. Äter den mot ledvärk. Har ingen diagnos av min ledvärk men den är väldigt lik Fibromyalgi, Myalgi etc. Min läkare har inte tagit fram nån medicin för mig som är skonsammare än Citodon. Han skrev ut Naproxen åt mig men jag fick kraftiga magsmärtor redan efter första veckan. Sen hade han inget mer förslag ...så jag föreslog själv Citodon för jag vet att de hjälper...utan minsta biverkning...som syns och känns i alla fall.

Nu vill jag bara höra med andra som äter Citodon.....Helst utan "jag har ätit Citodon och druckit litervis med alkohol utan att det skadat mig" för jag VET att medicinen är skadlig för levern, jag VET att man kan bli tablettmissbrukare (äter sällan medicin men just nu är det ohållbart utan).

Hur många tabletter tar ni? Finns det någon gräns som är "ofarlig"
    Har ni druckit alkohol i samband med medicinen - inte samtidigt men om ni tagit en tablettt på morgonen eller dagen innan och druckit alkohol på kvällen....hur pass farligt är det?

Det låter på vissa som att Citodon är livsfarligt bara man har det i medicinskåpet .....oavsett hur stor mängd man än tar. Men vad skulle man kunna ta annars istället? Nån som har bytt medicin och får samma effekt (dock inte Naproxen för den fixar jag ju inte)

• Svar på tråden Citodon
  • Inexsana
    JohannaAxelsson skrev 2006-09-09 18:39:47 följande:
    Nä det är sant att Citodon inte ska blandas med alvedon, köper du bägge dessa så går apotekspersonalen in o varnar~Sopa rent under din egen matta innan du sopar hos någon annan~
    Så de läkare som skrivit ut citodon + alvedon till mig har haft fel hela tiden då?
    Bekymra dig inte över gamla problem. Det kommer snart nya
  • Tjofsen

Det är för att paracetamolen inte går bra ihop med Citodonet.....Man ska inte ta NÅGON annan medicin innehållande paracetamol tillsammans med Citodon...står i bisedeln också...Man KAN om man rådgör med läkare....Jag tror det är mest för att folk inte ska blanda hej vilt.

• Pyris

Johanna:
    Kommer du inte ihåg att apoteket sa, att min man bara fick lov att ta 1 Alvedon till Citodonen.

• Pyris

Men det är ju samma tablett. Bara att den ena innehåller Kodein. Jag tror det är mer att man inte kan 2 alvedon OCH 2 citodon. Det blir alldeles för mycket paracetamol. Men att ta 1 Alvedon och en 1 Citodon är som att ta 2 Alvedon, fast du får med lite kodein i.

• Anonym (gallsten?)

Dementia och Tjoffsen,

Om man har problem med gallblåsa/gallgångar så ska man inte äta mediciner innahållande kodein. Man kan få helt fansinnigt ont då. Har ni kollat så att ni inte har tendens till gallsten eller nåt?

• Tjofsen

Hm..näe det har jag ju inte....jag har haft njursten och DET var ingen höjdare. Försvann av sig själv men usch...

Jag har i alla fall lyckats lugna mig med att ta mina citodon och fungera som en normal människa. Det FUNKAR inte utan dem helt enkelt.

• Anonym

Å jag som tänkte föreslå att byta till Citodon nästa gång för att jag trodde att de var bättre än Tiparol. Blir lite rädd om jag verkligen ska göra det efter att ha läst här. Men jag kommer ändå att behöva något för min värk

• Dream26

Åh jävlar...säger jag bara (ursäkta) Ät absolut inte citodon och drick alkohol det kan slå ut hela systemet och du slutar anadas..så lägg ner det direkt..livsfarligt. Jag vänta i ett par dar när jag käkat citodon och sen drack fyy fabian..vet det finnt folk som dött av det.

• Sheyla

Jag åt citodon isamband med en operation jag gjorde för ett par år sedan. Blindtarmsinflamation. Jag åt 8 tabletter om dagen i ca 2 veckor. Det är en övre gräns jag hört flera gånger i olika sammanhang. Inga biverkningar, förutom att jag blev totalt dum i huvudet och inte klarade av att jobba. (Hade precis börjat nytt jobb så lite pinsamt).

De som blev över har jag använt vid svår huvudvärk och när jag inte kunnat somna. Tror nog att man lätt kan bli beroende av dessa. Jag sover så himla bra när jag tagit dem.

• Cotterpin

Har ätit citodon vid behov innan men har gått över till andra tabletter nu.
    Man får lov att äta alvedon och citadon på samma dag, men man får inte gå över maxsgränsen för paracetamol som ligger på 4 mg per dag.

När det gäller naproxen så blev jag också väldigt dålig av den, men jag fick testa naprosyn entero som inte tas upp i magsäcken utan i tarmarna och är därför skonsam emot magen. Kanske ett alternativ att testa då citodon inte är antiinflammatoriskt utan bara en värktablett.

Svar på tråden Citodon