• Tjofsen

Citodon

Jag vill prata lite om medicinen Citodon. Äter den mot ledvärk. Har ingen diagnos av min ledvärk men den är väldigt lik Fibromyalgi, Myalgi etc. Min läkare har inte tagit fram nån medicin för mig som är skonsammare än Citodon. Han skrev ut Naproxen åt mig men jag fick kraftiga magsmärtor redan efter första veckan. Sen hade han inget mer förslag ...så jag föreslog själv Citodon för jag vet att de hjälper...utan minsta biverkning...som syns och känns i alla fall.

Nu vill jag bara höra med andra som äter Citodon.....Helst utan "jag har ätit Citodon och druckit litervis med alkohol utan att det skadat mig" för jag VET att medicinen är skadlig för levern, jag VET att man kan bli tablettmissbrukare (äter sällan medicin men just nu är det ohållbart utan).

Hur många tabletter tar ni? Finns det någon gräns som är "ofarlig"
    Har ni druckit alkohol i samband med medicinen - inte samtidigt men om ni tagit en tablettt på morgonen eller dagen innan och druckit alkohol på kvällen....hur pass farligt är det?

Det låter på vissa som att Citodon är livsfarligt bara man har det i medicinskåpet .....oavsett hur stor mängd man än tar. Men vad skulle man kunna ta annars istället? Nån som har bytt medicin och får samma effekt (dock inte Naproxen för den fixar jag ju inte)

• Svar på tråden Citodon
  • Anonym (avknarkad)

Efter en svår ryggskada har jag ätit tiparol/tradolan i 7 år och jag kan bekräfta att det inte är en picnic att sluta med dem. Mådde även väldigt illa av dem så jag var tvungen att äta åksjukepiller för att klara av dem. Har nu i sommar slutat med tiparol eftersom vi ska gå ígenom en IVF behandling. Då jag stelopererade mig så sa läkaren att det egentligen inte var några tabletter förutom dexofen som inte gick ihop med alkohol men det var ju inte att rekommendera förståss. Har även ätit citodon vissa perioder bara för att testa om det fanns någonting som skulle hjälpa men för mig så fungerade de klart sämre än tiparol, kände inget beroende sug iofs som efter tiparol men verkan var mycket sämre i mitt fall. Jag är dock stolt att säga att jag slutade med tiparolen på egen hand och klarade av det utan återfall, yeah mig! Tog c:a 1,5 månad innan abstinensen var borta.

• Turnit
    Anonym avknarkad.....Bra prestation av dig att sluta med tabletterna. Bra jobbat. Hur går det med IVF:en då?? Lycka till med den!!
    .?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.Ruvare.?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Anonym (Sjuksyrra)

Athena hur kan du säga att det är ofarligt för henne? Om du inte har hennes sjukhusjournal så har du ingen aning om hon kan drabbas av andningsstillestånd!
    Regeln är inga citodon och alkohol.

• Anonym

Morotsmamman: Japp, jag blir också dålig i början av Tradolan. Blir illamående och får ont i huvudet och allt bara snurrar. Det brukar gå över efter ett tag och har jag väl tagit tabletterna ett tag så märker jag inte av det. Men för att slippa det så gäller det att börja med väldigt låg dos.

• Athena78

Anonym (sjuksyrra):
    Men, snälla du. Jag menade ju inte att man ska sätta i system att ta citodon på morgonen o ändå dricka alkohol på kvällen. Jag skrev att man KAN göra så! Och lite självinsikt har man väl själv oxå. Dessutom får vi in misshandlade och onyktra patienter som vi ger supp citodon efter några timmar om det behövs så... Jag frågade tom våran chefssjuksköterska om detta.

• Tjofsen

Jag tror många tänker på att man kanske inte vet om jag är typ alkohol/tablettmissbrukare eller nåt. Det kan man ju inte veta. Nu är jag inte det och 9 gånger av 10 håller jag avstånd från alkohol om jag tagit citodon. Men det är nog viktigt att påpeka att tar man typ 4-8 per dag bör man nog vara försiktig.

Tack alla ni för svaren. Jag tycker det är viktigt att diskutera mediciner idag för rätt var det är så läser man att ditten och datten visst var farligt....Man är ju lite offer för läkarnas utskrivna recept och förlitar sig ofta på dem.

• Tjofsen

JAHA...då har man kollat på Efter 10 med Malou på tv och där var den en missbrukare som gav en sån beskrivning av sig själv och sitt problem att nu känner jag mig som en missbrukare.

Blir lite sur på såna program när de inte kan ge mer konkreta besked om exakt hur stora doser de tog och lite mer runt själva missbruket. Det är ju förstås individuellt och jag förstår att om man ökar dosen hela tiden så har man ju ett problem. Tillslut måste det ju till riktigt starka saker för att det ska bli effekt.

Bland annat så sa hon att hon kunde ana misstankar hos andra att de hade problem och detta var det som gav misstankar:

- De pratar ofta om sig själva och att de kanske har värk - precis som om de vill ha hjälp med att andra ska hitta lösningar. Det kan vara att man vill bli erbjuden en värktablett.

Nu känner jag inte att jag kan prata om mina smärtor med andra med risk för att de ska tro att jag är missbrukare!!! !Jag pratar om mina smärtor därför att folk har så JÄKLA svårt att förstå hur jag har det och varför jag inte kan utföra vissa saker - varför jag mår dåligt och inte kan sitta, bära, skala potatis, varför jag måste sitta och klämma mig om armarna och varför jag tycker det är jobbigt att gå uppför trappor.

Jag har tjatat på min läkare att jag vill ha hjälp att bli av med min inflammation i armbågarna (som jag haft konstant i snart ett år) och det enda han gav mig var ju Naprosyn (fick magkatarr) och sen sa han att det inte fanns nåt annat än ipren, panodil och alvedon typ. Det är ju precis en lika stor inkörsport till tyngre medicin....men det tar ju inte bort alla mina problem.

Jag tycker detta börjar bli en fars i mitt liv. LIVRÄDD för tablettmissbruk eftersom jag har sett hur det kan vara hos andra.

Ska jag nu sluta ta medicinen och leva med min värk för att slippa få misstanke om att jag är missbrukare eller känslan att jag kanske är det utan att veta om det själv.

SUCK!

• Cuthalion

Alkohol i kombination med Citodon etc kan ge bestående skador på inre organ. Finns ingen anledning att dricka alkohol och har man dessutom behov av att ta smärtstillande borde valet vara rätt självklart, åtminstone är det det för mig.

Man kan missbruka i princip vadsomhelst.

Tänk igenom varför Du tar varje tablett. Är det för att Du faktiskt har för ont? Är det för att Du vill koppla av från omgivningen en stund? Är det för att den förra tabletten börjar sluta verka och Du inte vågar låta det kännas lite? Är det för att Du får en behgalig känsla av tabletterna?

Försök föra en helt ärlig diskussion med Dig själv om varför Du tar varje tablett så kommer DU nog att se ett mönster.

• Tjofsen

Tack Cinzano....jo, jag kan vara helt ärlig med mig själv VARFÖR jag tar mina Citodon.

Jag har värk.....och har gått väldigt många år utan medicin....vilket har gjort att jag har fått värre och värre värk. Man skäms för att man på utsidan ser så frisk och pigg ut (de ser ju inte de dagar man ligger hemma och kvider) så man försöker för andra att hålla skenet uppe - orkar liksom inte ta diskussionen och få misstankar om att man är "inbillningssjuk" .

Jag fick Citodon första gången jag hade bältros. Otroliga smärtor och var tvungen att ta ganska mycket. Gillade INTE effekten......Snurrig och flummig och efter det ville jag knappt ta alvedon för jag gillar inte att känna overklighetskänslan.

En kompis till mig som jag jobbade ihop med gick på nästan ett rör alvedon i veckan hur länge som helst. Såg ju att det inte var ok....min syster har bland annat missbrukat citodon och var jättedålig ett tag.

Sen gjorde jag illa benet för ett par år sen....fick Citodon och Voltaren...Smärtorna i benet är dock kvar...jag har nån inlammation där och min läkare säger att det inte finns nåt att göra åt det....NÄHÄ.....men så har jag tagit citodon mot min ledvärk då och då..yttersta nödfall - kanske en var tredje månad.....en tablett fick mig att slippa känna konstant värk, inga biverkningar (magont etc) och jag mådde bra- jag kunde fungera en hel dag...kände mig normal och orkade skratta, hänga med kompisar, smärtan var förstås kvar - men inte så stort att jag blev hindrad av den i vardagen. Innan jag tog medicinen och när jag hade som mest smärta så kunde jag inte ens tänka...fattade inte vad folk sa. Det var som en blokering i hjärnan...jag hörde vad de sa men kunde inte få ihop det. Vilket slutade med att jag grät för att jag kände mig värdelös och trög. Inte mig själv - för jag var ju alltid en sån kvick och smart tjej. Tappade ord och jättejobbigt att ta in saker. Från förr när jag var runt 20 och kunde läsa en text en gång och mindes den....riktigt verbal och älskade att använda synonymer.

Nån skrev nånstans eller sa att det är bra att låta kroppen vila lite ibland helt från smärta. Det höll min läkare med om. Han tyckte också att medicin är faktiskt bra för kroppen och ibland MÅSTE man äta medicin för att kroppen ska hinna ta hand om "problemet".

Nu äter jag max 2 på en dag. Ibland tar jag ett par dagar i rad (beroende på hur mycket jag vill göra i vardagen och hur jag sovit, ätit eller mått bra i övrigt). Men så håller jag upp ENBART för att jag inte vill hamna i missbruk. Skulle det vara ok skulle jag förstås ta en varje dag för att helt vara funktionell. Men då vet jag att tar jag en en längre tid så blir det två...sen blir det tre....osv.

Så nu tar jag uppehåll tills jag känner att en ger mig effekt. Två om det är riktigt jävligt och psyket inte pallar att jag har värk.

Jag gillar INTE flumkänslan och när man blir slö i kroppen....men jag gillar att känna mig normal !

• Anonym (Fibro)

Tjofsen: Det är samma här, jag klarar mig inte utan smärtlindring. Jag har verkligen försökt men då har jag inte mycket till liv. Är ändå rädd att tabletterna ska ta över, men som det är nu är jag väldigt medveten om när jag tar tablett och varför. Jag har också beställt tid hos läkaren igen för att gå igenom medicin, och ev andra behandlingar. Har hört att akupunktur ska vara bra och det tror jag man kan få genom remiss.

Svar på tråden Citodon