Greyhound
Finns det någon mer än jag här som är vinthundsmänniska och gillar Greyhounds extra mycket?
Hade varit kul o snacka lite i så fall.
Finns det någon mer än jag här som är vinthundsmänniska och gillar Greyhounds extra mycket?
Hade varit kul o snacka lite i så fall.
Här är några länkar för greyhoundsugna!
http://www.greyhounds.se/index.htm Svenska Greyhoundklubben
http://www.svenskahundkapplopningsab.se/ Hundkapplöpningsföreningen
http://www.grportalen.se/frameset.htm Greyhoundportalen
http://www.vinthund.se/ Svenska Vinthundklubben
http://www.whippetklubben.nu/ Whippetklubben
Hunnkappförbundets hemsida kan vara lite svår att hitta på om man inte är van, men om man går upp i menyraden överst på sidan och klickar på Hundarna och på sidan som kommer upp skrollar och väljer Skaffa hund och sen Uppfödare så listas de uppfödare av kappisar som följer förbundets krav. Det finns fler, men man får bara vara med på listan om man har kennelnamn o varit med i klubben minst tre år.
Vad tycker ni om folks fördomar om vinthundar? Att de skulle vara dumma?
Alltså vargen jag har nu är smart - han är bara 12 veckor men vickar o vrider på sin aktivitetskub för fullt. Han fattade klickern direkt också...
Hehe har en valp i samma size som en border collie :- som håller på att riva lägenheten just nu......jagar katten, tur att den är lugn o snäll - katten är inte rädd för honom utan larvar sig bara. *suck*
Va kul att fler o fler hittar till tråden!!
De vinthundar jag har träffat har varit väldigt kloka, men visst har folk fördomar! Jag får ofta höra när jag säger att jag gillar den gruppen av hundar(som ju är en stor och rätt varierande grupp) att de är fula och magra, samt aggresiva!
kanske har de då missuppfattat kapplöpningshundarnas jaktvilja, men det är något annat än agressivitet.
Roligt med en sådan här tråd, trodde närmast jag var ensam*skratt*
TACK för alla länkar!!!!
Oj vad roligt att det finns så många vinthundsvänner här! Själv har jag en underbar Whippet som är strax över ett år, ställer ut henne en del och denna månaden ska hon även få pröva på LC för första gången!
Whippet är oxå fina, bra storlek!
surfar för fullt, såå sugen...
Att folk har fått för sig att vinthundar skulle vara aggressiva är nog bara för att greyhoundsen har munkorg vid kapplöpning - är så dumt. Vilken hund som helst kan ju upphetsad vid jakt o nypa till grannen vid ett sånt lopp.
Min sävliga varghundstik som jag hade blev som förbytt när det kom en hare - var mäktigt att se en så stor hund bli så målinriktad o snabb - blev som förbytt o hörde ingenting 
Jag vill testa lure coursing ngn gång........verkar vara såå kul! Ska leta efter ngt i Norrköping/Nyköpings trakten måste ju finnas någon tycker jag.
Italiensk vinthund och whippet är fina hundar - vinthundarna har liksom en naturlig värdighet - de går inte utan de skrider fram liksom oavsett om de är yttepytte små eller megastora.
dr peppar - om jag inte minns fel så ska det finnas en lure coursing- bana i Örebrotrakten eller hur det nu var.
Jag har en lurcher dvs en blandras med greyhound i. Det enda han inte har från en grey är öronen och lite yvigare svans men mestadels är han en grey. Älskar att springa och det fort såklart
Våran leon hänger inte med men han har kommit på att han kan gena istället.
Jack kom hit via GRS, Greyhound Rescue Skandinavia, från Irland. GRS samarbetar med NNL så de hundarna ligger ute på NNL:s hemsida också. Vi annonserade efter en hund till på blocket och berättade massor om oss osv och vad vi kunde erbjuda och fick svar av en tjej om Jack. Vi fick veta info och några bilder på honom.
Jack hittades i en kolhamn i Sligo, halvdöd och sårad. Enda anledningen till att de skulle behandla honom var om han hade ett hem som väntade i Sverige och därmed började jakten efter ett hem till honom. De trodde först att benet skulle behövas amputeras men turligt nog så var inte skadan så stor. Men det tog ca 3 månader innan det läkte ihop. Hans flygtur hit ställdes in två ggr innan han kunde komma hit. Såret gick upp två ggr och han kunde inte flyga så länge såret inte var läkt.
Men så äntligen den 6 december landade han på Arlanda och det var med blandade känslor som vi stod och väntade på att han skulle komma ut. Och vi föll lika mycket för honom då som vi gjorde när vi såg korten. Och han är helt underbar hund på alla sätt och vis! Ångrar inte en sekund att vi tog honom!
Måste bara fråga, ni som säger att det är bättre att ge hundarna här i Sverige hem istället för de i utlandet.. Vet ni ens vad de gör med hundarna när de är färdiga på banan??
Och att deras medellivslängd är 18 mån? Skulle kunna visa er hur hemska bilder som helst över vad som händer med dem.
Maria84
Har tittat på Lurcharna på neverlands hemsida - de är underbara!
F-f-n hur de verkar behandla dessa stackars kappare.....jag skulle vilja adoptera en hel hög med hundar.
Jag vill gärna veta mer om både adoption från utlandet och svenska hundar. jag vet inte nog mkt om det och vill gärna ha den infon ni mer erfarna kan bidra med.
Ska inte ha ngn hund just nu - min är valp fortfarande - vill ev ge ngn stackare ett hem när Troll är ca 2-3 år. Vinthundarna blir ju bättre också om man har flera, de trivs inte riktigt att vara bara 1. Vi har redan bestämt att ha en till varg eller då kanske adoptera en greyhound.
Lure coursingen är något jag absolut ska kolla upp