• Lundamamma

Greyhound

Finns det någon mer än jag här som är vinthundsmänniska och gillar Greyhounds extra mycket?

Hade varit kul o snacka lite i så fall.

• Svar på tråden Greyhound
  • ixi

Hej hej!

Här är en vinthundsmänniska till, har en pensionerad galgo- dam liggande på soffan här hemma Finns på bild i mitt galleri om ni e nyfikna....

Nån som vet hur det funkar om man ska hjälpa en svensk fd kappare? Har aldrig fått tillfälle att diskutera det men det här verkar ju vara rätt ställe

Ha det!

• Lupinen69

Maria84: Tråkigt att du har den inställningen. Trist med människor som inte klarar av att andra har annorlunda åsikter. Du är såklart välkommen här, precis som alla andra greyhoundälskare. Du får också väldigt gärna berätta och förklara varför du adopterat en kappis från Irland, istället för en från Sverige! Om det nu är det du gjort?

ixi: Ta kontakt med kapplöpningsförbundet, de hjälper dig mer än gärna! Eller kolla uppfödare själv och ta kontakt och be om hjälp.

Make babies - not war
  • Y O D A
    ixi
    Vad fin din galgo är!!

Houston Dogg
    afghaner är stencoola - men pälsvården skrämmer mig - är den så jobbig som man hört?
    Är van att bara behöva plocka/rycka pälsen på varghunden - är nog så jobbigt ibland, tar ju flera timmar.

Maria84
    Trist att du tar inläggen personligt. Alla måste få tycka olika. Jag håller med om att vi ska rädda hundar i vårt eget land först, men det är ju vad jag tycker - om andra tar hundar från utlandet så är väl det ok, har själv tittat lite på de irländska hundarna, men om det blir aktuellt så tar jag nog en svensk vovve iaf, är ju synd om kapplöparna som ingen vill ha här också.

Jag har förresten öppnat mitt galleri (har haft det stängt) om ngn vill se min varhundsbebis.
    Har tyvärr inga bilder på min gamla vargtik som gick bort i mars ....
    kramkramkramkramkram :-P
  • Maria84

Jo men jag vet också vart det hela leder när det väl kommer igång. Har varit med om det på sååå många ställen. Jag klarar av att andra har den inställningen men det slutar alltid på påhopp och att man är helt bakom flötet som tar in en hund från utlandet istället för att hjälpa de som finns här i Sverige som jag anser har det mkt bättre än de hundarna som finns i utlandet...

• Y O D A

Maria84
    Jag vet hur folk kan vara på det här forumet....
    Men jag ingår inte i den skaran som inte pallar med att andra tycker olika. Vill gärna veta mer om att ta in en hund från utlandet med. Fasiken om alla var lika o tyckte lika - gud så tråkigt!

kramkramkramkramkram :-P
  • Ebba 03

Alla vinthundar är så goa har nu två kappis Greyhound en som ska tävla en som är panionen men de blir en Whippet snart .
    Så har vi haft en Galog ( om de Stavas så ) Vädens under bara hundar . Varför har Kappisen störe jakt llust de har jag inte märk ? Utställnings varianten är mer försiktig om dom inte har växst upp med kappisarna har jag märkt . Fast en utställning Greyhound kan inte springa så bra vi har en som kom ner till våran banan och sprang för att de var kul . Nej ut igen här och träna ung hunden .

• Lundamamma

Hej.

Så glad jag blev när jag såg att det var skrivet i tråden. Jag trodde hoppet var ute när ingen hade svarat efter en dag.

Jag har haft greyhound, men var tvungen att låta honom somna in efter en längre tids sjukdom. Han hade akut njurbäckeninflammation och kissade var fjärde timme dygnet runt. Det var 1997 och han var blev 9 år. Sen dess har jag många gånger varit sugen på en till men jag avvaktar några år till innan jag skaffar nästa.

Han hette King och var vit med blåa tecken och var utställningsvarianten.Han var en omplaceringshund och kom till mig vid ett års ålder.

Nästa hund blir också en omplacering, troligtvis svensk.

Alla vinthundar har något speciellt som tilltalar mig fast favoriterna är nog greyhound och saluki.

• Heisan

Jag har en Greyhound hane som just nu är hos min mamma, hon har även två andra greyhounds som de skall tävla med.. Gamgubben började bli gammal o har alltid verkat ha lite ont i kroppen, så han har sluppit tävla.. Så av en slump så upptäckte vet att han hade en tand som hade växt i nederkäken som växt in i överkäken.. Så han hade ett stort hål där... Så nu är han lycklig, utan smärtor och utan 1/4 av sina tänder..

Rösta i valet, förpassa GP till skogen.....
  • maalisen73

Hej, får jag vara med, jag älskar vinthundar och skulle gärna vilja ha en,men det får vänta några år, blev så glad när jag såg denna tråd-hoppas att jag får vara med fast jag inte har hund än.

Jag gillar greyhounds, så fina!
    Blev intresserad av erat snack om att omplaceringar av svenska kappare, har kollat lite på de som tar in hundar, men kan man hjälpa på hemmaplan är det bra! Sen tycker jag att organisationer som nevernerverland kan vara bra, blev väldigt förälskad i en hund därifrån, men har småbarn så det går ju inte...

Äsch nu babblar jag bara!
    Tipsa mig gärna om lite länkar, kram

• Lupinen69

Ebba 03: Kappisarna har större jaktlust just för att de är avlade på det. Det är ju en jakthundsras från början. Och de springer efter en låtsashare när de tävlar. De som saknar jaktlust, eller har väldigt lite, blir inte långlivade på tävlingsbanan, för de är inte så intresserade av att jaga efter trasan. Eftersom man inte heller dämpar deras jaktlust från valpstadiet, utan snarare tvärtom gör allt man kan för att förstärka den, så blir de lite skarpare. Utställningsvarianten skulle nog kunna springa fort nog (eller nästan i alla fall?) om man tränade dem på samma sätt och förstärkte deras jaktlust från början. Åtminstone de som visar anlagen. Alla kappisarna har ju inte heller det som krävs, inte ens i Sverige, och därför finns det många svenska kappisar som behöver nya hem. Men det finns ingen övergripande organisation som har hand om dem. Man får luska själv!

Whippet är också en av mina favvisar. En mini-greyhound kan ju inte vara fel!

Lundamamma: Jag älskar de blå eller vita med blått. De är ju väldigt ovanliga bland kappisarna. Tydligen finns det ett gammalt skrock som säger att de blå inte springer lika bra/fort som de andra. Jag vet inte om det ligger något i det, det finns alltid så mycket myter och skrock. Vet inte hur vanliga de är bland utställarna?

Heisan: Vilken tur att ni upptäckte vad som stod på. Inte kul för gamlingen att ha så ont. Bättre att fattas tänder!

Make babies - not war
Svar på tråden Greyhound