• I väntan på Bebis

Köp hem ersättning!

Hej!

Även om ni kan amma bra så måste jag rekommendera att ni köper hem ett paket ersättning! Jag fick matförgiftning i går natt och fick inte behålla någon vätska. På kvällen hade mjölken sinat och lille grabben hängde i brösten och skrek och skrek. Jag blandade till ersättning som han fick i sig efter att ha grimaserat och bökat en stund (hade alrig provat flaska förut) och sen blev han mätt och glad igen. Pust!

• Svar på tråden Köp hem ersättning!
  • Helene OSV

Förresten så sinar inte mjölken så snabbt! Är du jättesjuk och inte kan få i dig vätska på flera dagar så minskar ju mjölkproduktionen drastiskt men inte bara på EN dag!

• Hallonpaj

Jag har ammat även med vinterkräksjuka och med matförgiftning. Inte kul att vara sjuk, men visst går det.

Jag är rädd at den där ersättningen i skåpet ofta gör att man tvivlar på sin förmåga, den blir lätt att ta till vid minsta motgång. Men det är klart att man kan välja att delamma, det är inte fel!

Men om man VILL helamma så tror jag inte att det är ett bra råd att ha ersättning stående hemma. Det blir nog lätt stressande istället.

• Baronessan

Det är ett jättebra tips!

Att ha bröstmjölk i frysen eller ersättning i skåpet (tetrorna är toppen) är en underbar räddning vid sjukdom, om nåt annat akut händer eller om barnet kommer i en tillväxtfas.

Med vår stora så kom hon i nån tillväxtfas och hängde vid bröstet hela dagen... Hon var superhungrig och jag gav henne precis när hon ville utan en tanke på att det kunde "ta slut" (för stunden)... På kvällen skrek hon som en besatt och jag fattade inte varför förr'ns jag klämde och det inte kom en droppe - sickans lättnad att jag hade varit förutseende och fryst in bröstmjölk. Hon fick en "dos" och sov sen hur gott som helst.

Till andra barnet såg jag sen till att alltid ha en tetra med ersättning i skåpet - köpte på mig redan innan hon föddes.

• Thezz mamma till två

Ersättning är minst lika bra som bröstmjölk. Min son har varit sjuk 1 gång på 8 månader, då lite förkyld. En kompis dotter har varit sjuk nästan konstant sedan hon föddes, också 8 månader, och hon ammas. Ska tillägga att jag har haft feber och varit magsjuk, han har inte fått det, kompisen har varit kry förutom en liten förkylning.

Vill poängtera att man inte är en bättre/sämre mamma för att man ammar/inte ammar!!!

Ts ett mkt bra tips!

ღ 25/1-2006 kom min skatt Matteus! Mamma älskar dig! ღ
  • Pistou

Jag fick matförgiftning förra julen när min son var knappt två månader. Jag mådde förfärligt och kräktes en hel natt – precis allt jag drack kom upp igen – men amningen påverkades inte alls. Men det är klart, man kan ju ha ersättning hemma om det känns tryggare så.

• Thezz mamma till två
    Helene m Olivia o Sigrid skrev 2006-09-21 23:51:32 följande:
    thezz h: MINST lika bra??
    Ja det är minst lika bra!
  • Mysmonstret

Jag fattar inte att denna debatt om ersättning alltid ska uppstå..

Jag har kört med både och... Dels för att min son vägrade amma första månaderna och dels för att jag har jobbat en del kvällar och sambon fått rycka in. Jag har inte upplevt NÅGON skillnad på min son vare sig han fått min mjölk eller ersättning.

Det är fullgod näring i ersättning och det finns inga bevis för att "flaskbarn" skulle sakna något jämfört med dom som ammar.
    Sambon jobbade ett antal år på Nestlé som ju har fått kosta på en HEL del forskning i ämnet efter händelserna i afrika.

En sista kommentar är att det är väldigt märkligt att ALLA BB har ersättning för att kunna ge nyfödda. Skulle knappast tro att svensk sjukvård häller i barn något som inte är bra för barnen.

Bara en parantes...
    ALLA GÖR SOM DOM VILL - HUVUDSAKEN ÄR ATT DU OCH DIN BEBIS MÅR BRA! Skit i vad alla andra tycker och tänker!

• Ameos

thezz h: Att du vågar? Nu är det nog bäst att du hukar dig...

• Thezz mamma till två
    Mysmonstret skrev 2006-09-22 00:00:28 följande:
    Jag fattar inte att denna debatt om ersättning alltid ska uppstå.. Jag har kört med både och... Dels för att min son vägrade amma första månaderna och dels för att jag har jobbat en del kvällar och sambon fått rycka in. Jag har inte upplevt NÅGON skillnad på min son vare sig han fått min mjölk eller ersättning. Det är fullgod näring i ersättning och det finns inga bevis för att "flaskbarn" skulle sakna något jämfört med dom som ammar. Sambon jobbade ett antal år på Nestlé som ju har fått kosta på en HEL del forskning i ämnet efter händelserna i afrika. En sista kommentar är att det är väldigt märkligt att ALLA BB har ersättning för att kunna ge nyfödda. Skulle knappast tro att svensk sjukvård häller i barn något som inte är bra för barnen. Bara en parantes... ALLA GÖR SOM DOM VILL - HUVUDSAKEN ÄR ATT DU OCH DIN BEBIS MÅR BRA! Skit i vad alla andra tycker och tänker!
    Precis vad jag vill komma fram till, men kom nog av mig lite i min irritation!
    Mycket bra skrivet!
Svar på tråden Köp hem ersättning!