• Havssol

~*~* Termometer beroende vänner~*~*

Det här är en tråd för oss som tempar antingen med hjälp av termometer och tex www.fertilityfriend.com eller liknande för att försöka läsa av kroppen så att vi prickar rätt dagar för att bli gravida. Vi har ett öppet sinne, gillar förändringar och nya ideér så bara kom in och känn dig som hemma. Några är nya, några har hållit på ett tag men som sagt V*Ä*L*K*O*M*M*E*N!

• Svar på tråden ~*~* Termometer beroende vänner~*~*
  • Jozie

måste ändra i listan igen för min uppdatering kom bort.
    En fråga också, jag gjorde en resa i helgen och jag missade tempa en dag och ff har satt ett sträckat kryss nu, kan det bero just på den missade dagen för jag ligger juh på högre teperaturer nu och jag fick plus på äl-testerna dagarna innan?

♥♥♥Kämparnas drottningar ♥♥♥

Pilsa www.fertilityfriend.com/home/138f07 BIM 17/10
    mala78 www.fertilityfriend.com/home/mala78 BIM 24/10
    Nightfall www.fertilityfriend.com/home/1283de BIM 24/10
    sisf www.fertilityfriend.com/home/edfcc BIM 28/10
    Thessis77 www.fertilityfriend.com/home/15641b BIM 29/10
    Athena78: www.fertilityfriend.com/home/Athena78 BIM 30/10
    Ofir www.fertilityfriend.com/home/12c2cf BIM 1/11
    Lovefool www.fertilityfriend.com/home/lovefool BIM 1/11
    missK www.fertilityfriend.com/home/14ce2a BIM 2/11
    Magda84: www.fertilityfriend.com/home/154065 2/11
    Jozfein www.fertilityfriend.com/home/1650d1 2/11
    Snice www.fertilityfriend.com/home/snice BIM 4/11
    Jam www.fertilityfriend.com/home/b931a BIM 4-5/11
    cotterpin: www.fertilityfriend.com/home/cotterpin BIM 6/11
    Jessica26 www.fertilityfriend.com/home/Jessica26 Bim 6/11
    Havssol www.fertilityfriend.com/home/havssol 9/11
    BabyNr1 www.fertilityfriend.com/home/fe1be BIM 15/11
    Fru JD www.fertilityfriend.com/home/FruJD BIM 17/11
    Korpan www2.fertilityfriend.com/home/ec46b
    skrattigtjej www.fertilityfriend.com/home/1688d8 BIM 21/11
    äppelblomman www.fertilityfriend.com/home/appelblomman
    Myliten www.fertilityfriend.com/home/myliten
    Bäsebus www.fertilityfriend.com/home/124d5d (10)
    Jakey www.fertilityfriend.com/home/14d305
    Bobbo www.fertilityfriend.com/home/16a368
    fealin www.fertilityfriend.com/home/1642e3
    KEK www.fertilityfriend.com/home/16d2d7 BIM 25/11

+++Lyckostarna+++
    + Dulia www.fertilityfriend.com/home/Dulia BF 6/6-07
    + MammaHela www.fertilityfriend.com/home/MammaHela BF 8/6-07
    + Pezon www.fertilityfriend.com/home/163867 BF 10/6-07
    + Blingring: www.fertilityfriend.com/home/blingring BF 12/6-07
    + Ankiz www.fertilityfriend.com/home/8021c

En ängel går vid min sida...
  • Thessis77

Ofir1: Jag är ganska säker på att jag hade äl då FF satt ut den, med tanke på ältest, sekret och temphöjning. I och för sig är tempstegringen inte så stor (nu är den förvisso ok) så jag förhåller mig alltid lite skeptisk till sådant. För säkerthets skull myste vi också de två påföljande dagarna, haha!
    Detta är andra månaden jag tempar "på allvar", så jag är m.a.o. ganska ny. Tycker det är väldigt spännande dock!
    (Fast jag tycker väl att det är spännande bara ett litet tag till, börjar redan bli otålig och kunde nog skita i tempandet och bli gravid med detsamma!)

• Thessis77

Må det nu ännu tilläggas att jag inte tror på napp denna gång heller... :( JAg har lärt mig av erfarenhet att då någonting verkar för bra för att vara sant så brukar det alltsom oftast också vara det....*pessimist*

• Ofir1

jaha, jag menade alltså förra cykeln (ang LF alltså). Denna månad så håller jag helt med dej Men bra att vara på den säkra sidan med myset!
    Ja, jag hade hoppats att jag inte skulle behöva tempa så här länge, även om det är väldigt intressant. 7 månader nu Men bara 4 cyklar eftersom de har varit sååå långa.

• Ofir1

Thessis77: Ja, det kanske är bättre att tänka negativt så att man slipper bli så besviken om det inte är något och positivt överaskad om det är något.
    Men själv har jag nog kastat alla negativa tankar åt h-t. Detta är mina första äl på 4 månader. Så det är svårt att hålla tillbaka hoppet

• Fru JD

Jozfein: Jag tror att FF har satt ut på rätt dag, om man tänker på dina OPK och flytningar. Anledningen till att krysset är streckat är säkert att det saknas en temp. FF har ju tempen som absolut 1:a prioritet när det gäller själva ÄL.

• Thessis77

Ofir1: Jag har följt med denna tråd ett tag och era diverse kurvor. Har också noterat dina långa cykler, så jag tycker precis som du att det är dags att vara lite positiv!! Och din kurva ser ju bra ut nu!
    För min egen del så tyckte jag nog att mina tempar strax efter äl var lite väl låga, men vad vet jag. Det är bara att vänta och se. Funderade på att testa på lördagen, även om det är ganska tidigt (men det är ju 9 dpo, vilket skulle vara min lut.fas enligt förra cykeln). Ska till en fest på lördagkväll och jag vågar inte dricka vin innan jag testat. Om det visar negativt (vilket det sannolikt gör) så kan man säkert ta ett par glas. Och testa pånytt lite senare om mensen inte kommit. Om det visar positivt så blir det den bästa dagen i mitt liv och vin är det sista jag skulle tänka på!

• shiloh

undrar bara hur det fungerar när man tempar...verkar ju vara ett bra sätt att kolla äl. verkar dock så komplicerat när man är inne o kollar på kurvorna...orkar någon förklara lite kortfattat? funderar på att börja tempa då jag har noll koll på äl...skall även köpa ältest...är nu trött på att aldrig ha riktig koll utan bara chansa på min älsympom..

som sagt..någon som orkar hjälpa mig o förklara hur man går tillväga?

• Thessis77

shiloh: Jag tycker inte det är så komplicerat faktiskt, när man kommer igång :)

1. Skaffa dig en basaltemperaturmätare (den är noggrannare än en vanlig febertermometer)
    2. Mät din temperatur på morgonen direkt då du vaknat, innan du gjort något annat (stigit upp, ätit, druckit, gått på toa). Bästa och jämnaste resultaten får du då du tar tempen varje morgon exakt samma tid. Ställ klockan och somna om om inte annat.
    3. Efter ägglossningen utsöndras progesteron som höjer basaltempperaturen. Vanligen innebär detta att din temperatur stiger DAGEN EFTER ägglossning. Tempen hålls sedan hög tills nästa mens, och om du blivit gravid hålls tempen fortsättningsvis hög.
    4. En massa olika saker kans ske i en kurva, implantationsdippar och stegringar här och där, mera information om dessa växlingar finns på fertility friend.

För att ha koll på äl och sånt genom att tempa är det ju egentligen bäst att tempa några cykler, så att man kan börja se ett mönster. På fertilityfriend.com har de ganska enkal och tydliga anvisningar för hur man gör upp sin kurva.

För mig har tempning varit alldeles supernyttigt, eftersom jag inte har några som helst äl-symtom, och dessutom ganska oregelbunden mens. Jag använder därför både äl-stickor och tempning för att ha koll på min ägglossning. Jag har fått mycket större koll på hur jag fungerar genom att tempa, så jag rekommenderar det nog varmt! (Vissa tycker att tempning och äl-testning är stressande och så, men jag är så otålig att jag bara måste försöka hålla nånslags koll!)

LYCKA TILL!

Svar på tråden ~*~* Termometer beroende vänner~*~*