• Havssol

~*~* Termometer beroende vänner~*~*

Det här är en tråd för oss som tempar antingen med hjälp av termometer och tex www.fertilityfriend.com eller liknande för att försöka läsa av kroppen så att vi prickar rätt dagar för att bli gravida. Vi har ett öppet sinne, gillar förändringar och nya ideér så bara kom in och känn dig som hemma. Några är nya, några har hållit på ett tag men som sagt V*Ä*L*K*O*M*M*E*N!

• Svar på tråden ~*~* Termometer beroende vänner~*~*
  • myliten

shiloh: visst kan det verkar krångligt, men till viss del kan man välja vilken ambitionsnivå man lägger det på. Man kan

a) hålla koll på tempen, genom att mäta den vid samma tidpunkt varje dag. Efter ÄL stiger tempen mellan 0,2 och 0,4 grader! Alltså utmärkt för att eta att man HAFT Äl - men för sent för att påverka "samlivet"

b) hålla koll på flytningar, sekretet förändras i ÄL tider till att bli som äggvita, slemmig och möjligt att "töja"

c) hålla koll på livmodertappen, som också förändras under ÄL-tider (jag har dock aldrig riktigt fått kläm på detta )

Tja, det var en snabbversion!

• Jozie

Fru JD: tack, det var precis så jag tänkte att det låg till men man vill juh vara säker!

En ängel går vid min sida...
  • pilsa

En fråga om någon orkar titta på min kurva,dag 16 ser det ju ut som om jag hade äl,och vi säger att det är rätt.
    varför får man då inte mens om ägget inte blir befruktat?
    är inte det konstigt?

• Thessis77

Hej plisa,
    bra fråga! Jag tycker nog också att det ser ut som om du hade äl den 16. Vanligen, om jag förstått rätt, om man inte får mens den dag man tänkt så beror det på att äl var tidigare/senare än vad man beräknat. Jag menar, om lutealfasen alltid är mer eller mindre konstant. Men precis som det finns lutealfaser som är kortare än 10 dagar (min var senast 9 dagar) så finns det säkert också längre lutealfaser, även om det är ovanligt. Men som sagt, det ska nog inte vara så, så jag hoppas det där reder ut sig för dig och att det här bara är ett undantag!

• lovefool

Välkommen Thessis77!

Nyhet för mig är att jag är så totalt fruktansvärt trött o matt o vart det nu hela veckan,kanske på väg o få ngn förkylning eller ngt annat roligt virus men hoppas ej..

• Thessis77

Tack lovefool!

Jag har inga gravsymtom, men nog lite förkylningssymtom. Det hettar om kinderna och jag känner mig ganska frusen. Men det är ju sånt som är på g antar jag...

• Ofir1

Thessis77: ja, det har varit ett väldans tjat om mina cyklar här i tråden den senaste tiden så det har nog ingen missat
    Jag hoppas iaf min kurva ser bra ut. Hoppas hoppas hoppas!!!

Ang hur "nyttigt" det är att tempa så tycker jag att det är jätte bra. Men jag har nu insett att jag egentligen inte behöver tempa eller använda äl test. Jag känner nämligen min äl jätte tydlig på olika symptom, det finns ingen tvekan när det är på gång eller har hänt. T(rotts inga fertila flytningar att tala om). Men när det går så lång tid mellan äl så glömmer man ju bort lite hur det känns och man börjar tvinga fram symptom. Då är tempning och äl testen jätte bra (för att ta ner en på jorden igen). Dessutom är det ju jätte skoj:)

• Duntoffla

Hej tjejer!

Ramlade in på er tråd och undrar om någon kan hjälpa mig?

Jag har haft en ofostrig graviditet och har skrapats för 2 veckor sen. Nu vill jag börja få koll på ÄL igen. Fick då för mig att tempa innan helgen. Jag tog tempen lör och sön morgon då den var 36,9. ( har ingen aning om vad jag brukar ha) Testade igen mån, tis och idag och nu var temperaturen 36,2 och 36,3. ( det verkar då vara min vanliga temp)

Nu till min fråga- kan det vara så att jag hade äl i helgen eller innan helgen? Hur många dagar stiger temperaturen?  Eller kan den stiga av andra anledningar ( utom feber och såna uppenbara) Har haft äl-känningar sen i måndags. Brukar ha koll men nu är nog min kropp lite upp och ner efter skrapningen så jag är osäker på om det är mens på g eller äl. Brukar dock inte ha ont innan mens utan i så fall under.

tack på förhand!

Que Vivra verra- den som lever får se
Svar på tråden ~*~* Termometer beroende vänner~*~*