• Havssol

~*~* Termometer beroende vänner~*~*

Det här är en tråd för oss som tempar antingen med hjälp av termometer och tex www.fertilityfriend.com eller liknande för att försöka läsa av kroppen så att vi prickar rätt dagar för att bli gravida. Vi har ett öppet sinne, gillar förändringar och nya ideér så bara kom in och känn dig som hemma. Några är nya, några har hållit på ett tag men som sagt V*Ä*L*K*O*M*M*E*N!

• Svar på tråden ~*~* Termometer beroende vänner~*~*
  • Jozie

Tack äppelblomman, det börjar kännas lite hopplöst nu och det lutar mot att vi söker hjälp om det inte hänt något efter nästa försök som blir i december för vi ska vara ifrån varandra denna månad och då blir det inget mys!

En ängel går vid min sida...
  • myliten

Johto - välkommen!

Jozfein - usch vad trist

Duntoffla - kan tyvärr inte säga så mycket. Tempar du samma tid varje morgon, efter minst 3 timmars sömn? Hur lång cykel brukar du ha?

• johto

Jag känner mig lite konstig idag. Om jag inte var på CD 7 så skulle jag tro att jag hade ÄL. Känns så. Fast jag vet egentligen inte riktigt hur det ska kännas. Min första cykel efter p-staven hade em lutealfas på 11 dagar. Jag är lite orolig för att min cykel är knasig, men det kanske är för tidigt att säga nåt om det. Jag blev i alla fall så nervös att jag mådde illa nära jag läste att kort lutealfas kan bero på dålig ÄL.

• Jessica26

johoto det är lite tidigt att säga något om det. Men tempa du i lugn och ro några dagar så ska du se att du får svar på et par av dina frågor. 
    Välkommen förresten

Jag har aldrig hört att kort luthealfas beror på dålig ÄL utan bara att det är svårare att bli gravid eftersom det är kort tid som ägget har att fästa på...
    Men lycka till och ställ dina frågor så svarar vi så gott vi kan.

Jättekramen till Jozfein

Jag kommer alltid att ha en ängel
  • fealin

Ofir: Vad bra att du fick så bra hjälp. Det måste kännas som en befrielse att mer eller mindre kunna lägga över ansvaret på en trovärdig läkare!!!! Nu behöver ju inte du jaga dig med älstickor och fundera och grubbla och undra....tabletter-vul-blodprov. Allt kommer svart på vitt! Grattis!!
    :-d

• Ofir1

Det har varit mycket snack om korta LF här i tråden på senaste tiden och jag fick en bok av gyn igår (som tar upp svårigheter att bli gravid, IVF, PCO och annat runt grav) där det står om korta LF.
    Tänkte att jag kunde skriva det här om nägon är intresserad:

Kort LF
    "Om temperaturförhöjningen (står om tempning), efter äl, varar mindre än 10 dagar tyder det på otillräcklig funktion hos gulkroppen. Det kan då finnas anledning att undersöka hormonnivåer i blodet för att kartlägga orsaken"

(Gulkroppen är alltså det som hindrara mensen från att komma för tidigt.)

"En kort LF (mellan äl och mens, mindre än 10 dagar) kan bero på otillräcklig produktion av progestron från gulkroppen. Progestron i form av vagitorier kan då tillföras under en 14-dagars period, eller längre, för att normalisera nivån av progestron och eventuellt förbättre chansen för ett implanterat ägg att fortsätta utvecklas."
    Källa: Hjälp till graviditet - Serono, 2001.

Hoppas detta kan vara till nytta för någon. Glöm inte att kort LF ska vara ganska kort för att räknas, mindre än 10 dagar. Så ni på halvkort LF behöver inte oroa er i onödan.

• Snice

Åh va trist Magda! Men bra att du ser det positiva och att ni kan tillverka en bebbe på bröllopsnatten!! *kram*

Kram till Jozfein också!

Nu några små kommentarer!

Thessis- Hur har det gått? *nyfiken*

Jessica- Några dagar kvar så dagens sänkning behöver inte betyda nåt!

äppelblomman- so far so good! Fin höjning idag!

Myliten- tänk om du hade ÄL på dag 17 eller 18 även fast ÄL-testet visade pos senare? Var testet tillförlitligt? verkar bara så konstigt att du inte får ditt kryss...

Dutoffla- det är jättesvårt att utläsa något ur din kurva efter du började på dag 11 och dessutom hade en mycket högre temp den dagen. Av det jag kan utläsa så finns inga tecken för ÄL. Hur långa cykler brukar du ha?

• myliten

Snice - ÄL-testet var jättetydligt... Att jag inte har fått krysset beror på att DPO 2 var låg - Jessica26 har precis samma mönster på sin kurva. Jag har testat att lägga in temp imorgon (samma som idag) och då kommer krysset, dag 20 Men å andra sidan - inte mig emot om ÄL var tidigare, jag strävar ju mot en kortare cykel

• Jozie

en liten positiv sak, gubben fick sitt nya schema idag och vi upptäckte en stor ledighet så han kommer att åka till mig kring äl så vi inte behöver vänta så länge till nästa försök ändå!

En ängel går vid min sida...
  • Jessica26

Snice gällande min temp idag så bryr jag mig nte ett dugg att den var lägre eftersom jag allrid har 14 dagar mellan + på äL test och mens. Alltså jag sätter inte BIM efter ff:s kryss. Men ibland så sammankör dem

Ofir1 tack för infon, det hade jag ingen aning om så bra att du kom med fakta

Myliten då var min teori ganska rätt angående din ÄL då

Snice själv ligger du änna på gränsen  Några känningar åt vardera hållen???

Jag kommer alltid att ha en ängel
Svar på tråden ~*~* Termometer beroende vänner~*~*