fealin: Tack, det är verkligen en befrielse. Går från att inte ha fattat nånting alls till att ha stenkoll på min älskade-hatade kropp
Idag har dock lite ångest kommit smygande.
Allt känns så stort och kompliserat.
Under tiden vi har försökt har jag emellan åt kännt tvivel. Kännt att "vill jag verkligen detta", "är det rätt val", "kommer jag klara det", "ska vi vänta tills vi bli äldre", "är det meningen"?
Mycket beror på att jag misstänker att min familj inte bara kommer vara enbart positiva till en graviditet.
Men jag har förstått att dessa tankar är normala i min situation.
Förut, när jag trodde det var enkelt, så var det mer en "blir det så blir det"-attityd..det gjorde inget om det tog några månader. När jag insåg att det var svårt och min kropp krånglade byttes detta ut mot en större önskan och större besvikelse när inget hände.
Nu när jag kommer att få hjälp känns det som en stor lättnad men också räddsla och press. Det är inte bara min och min sambos ensak längre, utan även en hel värld av mediciner, läkare och vul. Det känns mer "på allvar" och fastslaget. Vilket gör att jag känner en anning ångest och ambivalens.
Missförstå mej inte med detta. Jag vet 99% av tiden att det är detta jag vill och att backa ur hela bebisverkstan är inget alternativ. Varken för mej eller min sambo. Ett barn skulle vara väldigt önskat och älskat. Kanske till och med lite exktra pga av de problem som varit.
Men dessa känslor kommer likväl fram då och då och jag hoppas och tror att det är en naturlig del och inte ett tecken på ett fel val i livet. Tror att de kanske är en reaktion på att "vara instängd".
Jag vet att dessa känslor inte kommer att vara bestående. De kommer att försvinna, kanske dyka upp nån gång då och då. Så egentligen är det inget problem. Bara något att tänka på.
Känns lite jobbigt med min famlj dessutom. Vi planerade att förhålla oss som "ops! det blidde en bäbis". Men när det nu har gått så långt vet jag inte hur jag ska förhålla mej till dem. Jag kommer inte klara av om de är negativa till en grav (om det blir någon nångång dvs) då vi kämpat en del. Men samtidigt är jag osäker på om jag vill berätta om allt (har berättat om gyn men inget ang bebis försök).
Nej jag vet inte..
oj, förlåt att jag skrev så mycket. Detta kanske skulle passa bättre som ett eget inlägg i stället. Ett riktigt ego inlägg blev det iaf. Jag kunde inte sluta skriva. Men skrolla bara förbi om ni inte har lust att läsa.