• vadskajaghetadå

Vad händer efter döden?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad händer efter döden?
  • bluemountain

Engelska forskare har gjort ett test med ett medium och kom fram till att han på ngt vis har fått information som han omöjligtvis kunde fått fram själv.
    Mediumet hade fått kontakt med ngn från 1600-talet. Ni kan själv se om programmet går i repris på discovery.

Det jag ville komma fram till var att flera vetenskapsmän nu erkänner att de inte har svar på allt och de säger att vissa medium har någon sorts förbindelse med en annan dimension.

• Güvelcin

Oj vad spännande!! Hoppas det programmet går i repris som sagt.. Annars kommer det förhoppningsvis fler bevis om detta. Jag såg ett program för 1-2 år sedan på 5:an (tror jag) och där bekände också några vetenskapsmän att man faktiskt är PÅVÄG att bevisa existensen av energier och andra dimensioner..

• BadSector

"PÅVÄG att bevisa existensen av energier"

Energier har man vetat existerat typ 300 år. Eller mer. Newton är väl den som är mest känd för sina resonemang kring energier.

• BadSector

F.ö. borden den killen vända sig till www.randi.org omgående; Hans begåvning är värd en miljon dollar rakt i näven!

• Güvelcin

Ja jo fast det syftas nog på andra energier än de som rör gravitationslagen m.m! Du förstår nog vad jag menar

• Johan

Badsector:
    Nä, det är hans förmåga inte. Han måste hitta på något test av något slag, skriva till Randis organisation, få kontakt med någon represetant i sitt eget land och sen startar en lång brevväxling och komma överens med represetanten om EXAKT hur testerna ska genomföras. Sen måste Randis organisation godkänna det. Hitills har det väl gått några år. Sen om han lyckas med testet så brukar det vara massa klausuler om uppföljning och extrakontroller som ska genomföras efteråt innan testet godkänns... Ditt "rätt i näven" är skrattretande.

bluemountain:
    Coolt att det finns EN forskare som kan erkänna det. Annars är det ett vanligt fenomen att få fram information som man normalt inte ska känna till. Jag har själv gjort det, på kurser, hemma och hos vänner.    Fast jag eller de jag gjort det för är varken vetenskapsman eller forskare, så det räknas inte. Men jag SKA göra en sittning för min superskeptiska kompis som pluggar något forsknings tjosan i Linköping. När h-n är i stan någon gång och om h-n vill dvs

/Johan -
  • ming
    Johan skrev 2006-10-03 21:11:39 följande:
    bluemountain:Coolt att det finns EN forskare som kan erkänna det. Annars är det ett vanligt fenomen att få fram information som man normalt inte ska känna till. Jag har själv gjort det, på kurser, hemma och hos vänner.    Fast jag eller de jag gjort det för är varken vetenskapsman eller forskare, så det räknas inte. Men jag SKA göra en sittning för min superskeptiska kompis som pluggar något forsknings tjosan i Linköping. När h-n är i stan någon gång och om h-n vill dvs /Johan -
    Jag förstår inte varför forskare eller vetenskapsmän är så rädda för att tro på något som de inte har bevis för. Det finns ju trots allt inte bevis för att det inte existerar.
    Jag menar, varför skulle det INTE kunna finnas nån slags efterliv, skulle det motbevisa all vetenskap och göra forskningar totalt meningslösa? Inte direkt.
    Kossan af Svammel
  • Johan

ming:
    Jag tror att vetenskapspersonerna är rädda för att bli utskrattade, utfrusna och mista all vetenskaps-cred. Ända sedan 1800-talet har vetenskapsmän som ens gör tester på paranormala förmågor och gör seriösa tester blivit utfrusna och så gott som mobbade. Nu senast för några år sedan när de startade Sveriges första avdelning för paranomalt i sverige.

/Johan -
  • BadSector

"komma överens med represetanten om EXAKT hur testerna ska genomföras."

Usch vad jobbigt det låter. Allt för en simpel miljon dollar. Nä, jag stannar hemma och kollar på TV istället.

Log över sökande;
    forums.randi.org/forumdisplay.php

• BadSector

"Jag förstår inte varför forskare eller vetenskapsmän är så rädda för att tro på något som de inte har bevis för. Det finns ju trots allt inte bevis för att det inte existerar."

Det du säger är MOTSATSEN till vetenskap. Vetenskap handlar om - vetande. Inte om tro och fördomar.

Det finns inga bevis för att Tomten inte finns. Betyder det att det är vettigt att utgå att han finns?

• Johan

BadSector:
    Det är rätt mycket tid att lägga ner för att kanske få pengarna. Det är ju fler än en som blivit lurade på pengarna tidigare, en gång när utmaningen dokumenterades av en radiokanal.

Jag köper nog en trisslott istället...

/Johan -
  • ming
    BadSector skrev 2006-10-03 21:36:18 följande:
    "Jag förstår inte varför forskare eller vetenskapsmän är så rädda för att tro på något som de inte har bevis för. Det finns ju trots allt inte bevis för att det inte existerar."Det du säger är MOTSATSEN till vetenskap. Vetenskap handlar om - vetande. Inte om tro och fördomar.Det finns inga bevis för att Tomten inte finns. Betyder det att det är vettigt att utgå att han finns?
    Vad är det som säger att forskarna inte kan veta det de forskar om och tro det de inte vet? Kan man inte vara vetenskapsman och troende samtidigt? Varför inte, isf? Alla bevis grundar sig i nånting man en gång i tiden trodde.
    Fram tills nyligen så trodde man förresten att världen hade kommit till genom big bang. Många forskare var trots bristen på bevis eniga om att det måste ha gått till på det viset. Antar att du skrattade ut big bang teorin.
    Kossan af Svammel
Svar på tråden Vad händer efter döden?