Vad händer efter döden?
Tror inte på något.
Vi dör, sen eldas vi upp eller förmultnar. Själen är bara signaler mellan synapser.
Men det är kul så länge det funkar = så länge man lever.
Jag är skeptiker till nästan allt men om man ska se på reinkarnation på ett någorlunda vetenskapligt sätt så är det inte omöjligt att man reinkarneras. "Energy can neither be created nor destroyed, it can only be converted from one form to another". Men tills reinkarnation är vetenskapligt bevisat så kommer jag fortfarande tro på att mitt liv kommer att ta slut efter jag dör.
Greenmonster:
Att erkänna att det KAN vara frågan om reinkarnation måste vara stort för en skeptiker. Vad synd att du fortfarande är begränsad att tro på saker som andra förklarar för dig och inte tar reda på saker och ting själv.
Vetenskapens makt på människor idag påminner mycket om de gamla prästernas totala makt över folket. Bara att vi har fler vetenskapsmän då som pratar i munnen på varandra ![]()
Tråden fylldes av osammanhängande gnäll efter mina slutsatser kring paradis- och reinkarnationsförvirrade.
Låt mig omformulera;
-Vem tror du har lättast att ta till självmord när han står vid ett enormt svårt probem/situation; Den som tror att han kommer återfödas i ett nytt liv efter att han dött, eller den som inser att detta liv är oändligt värdefullt och det enda vi får?
Fler än ett självmordsbrev har avslutats med "Vi ses i Nangiala" och annat hjärntättat skitsnack.
Ang. paradistroende och omedelbart sjävmord så hade jag själv hoppat direkt med hela min familj om jag hade garantier på att det väntade en enkelbiljett till ett paradis som passade med min bild av just ett paradis.
Detta är f.ö. precis det sätt unga muslimska (ja, bara muslimska) män hjärntvättas till självmordsbombare av skäggiga islamister i för korta byxor.
Jag tror att vi lever som andar på jorden, sen nån annanstans. En annan dimension, kanske. Och jag tror att man kan vandra fram och tillbaka mellan vår och den andra dimensionen.
Johan jag är ingen diehard skeptiker men jag tar allt med en nypa salt, även skeptisism. Jag är inte läkare och har ingen planer att bli en heller, men jag måste ändå lita på modernmedicin och all forskning kring det.
En människa som väljer att ta sitt liv tror jag inte ens tänker på det viset.., att nu ska jag hit eller dit, att de kommer reinkarneras eller så, utan det är förmodligen ett hopplöst förtvivlat tillstånd där man inte ser någon annan utväg än att släcka sitt liv för att man inte står ut med den bottenlösa vanmakt man upplever. Inte som nån "shortcut" till ett bättre ställe..
Visst, de kanske har en förhoppning att de ska komma till något trevligare, men att detta skulle vara orsaken till självmordet, det tror jag är sällsynt. Självmordsbombare har förvisso till en viss del den inställningen, de tror på en "belöning".., men att bli belönad för att man dragit med sig ett antal oskyldiga liv in i döden verkar bakvänt.., och mycket svårt att förstå.
reinkarnation, själen lever vidare i en ny kropp
Det blir totalt mörker! Svart! Ingenting... Så ta vara på den här tiden du fått.