Vad händer efter döden?
Petra; "Bibeln uppmuntrar inte till egoistiska handlingar."
Enligt en stor del av kristendomen leder självmord till en evighet i helvetet, vilket naturligtvis är en bra säkerhetsgrej för att hindra människor att hoppa i drivor från avsatser.
Dock - vi pratar inte om katolicism här, vi pratar om "paradis" och "reinkarnation" generellt.
legolina: "om man kommit till den slutsatsen att man inte vill leva längre tror jag att man fullkomligt sk*ter i om man reinkarneras eller inte"
Åja, lugn och fin nu.
Frågan är vem som har lättast att ta till självmord - den som inser att allt är slut när man avslutat sitt liv, eller den som lever i vanföreställningen att man hamnar någonstans bättre efter att ens kropp mosats av tåget.
För mig ter det sig självklart att den som tror att man "hamnar" någonstans efter döden ser sig som kunna komma vinnande ur ett självmord, medans det för den som inser att det är ett absolut slut krävs betydligt mer för att ta det beslutet.
Döden är då inte en "väg ut", utan bara ett avslut.
Det verkar också som de som kokade ihop katolicismen håller med mig - "Du hamnar i helvetet om du tar livet av dig!" är ju ett utmärkt sätt att förebygga att deppade satsar på paradiset istället för på att lösa sina problem.
Det finns också många exempel på religiösa kulter som begått mass-självmord för att nå detta "bättre" ställe, så de empiriska bevisen för det jag säger är ganska många.
Men BadSector; De som tror på reikarnation tror ju att man är här för att lära sig något. Och om de som tror på reikarnation har rätt så kommer man ju bara få lära sig samma livsläxa någon annan gång. Ergo: Det är ingen idé att ta livet av sig så man måste börja om med samma läxa igen nästa gång. Att allt blir svart är väl kanske det man längtar efter om man är så trött på detta livet att man vill avsluta det?! Man vill kanske inte möta hela sin familj på andra sidan och behöva förklara varför man inte orkade längre.
Reikarnation, själen är odödlig.
Badsector-> Jag tror att de som mår så dåligt att de vill ta sitt liv helst vill att det verkligen ska vara slut. Alltså de skiter i om de lever vidare eller om de slutar existera, de vill bara få ett slut på sitt lidande.
Okej, tråden handlar om vad som händer efter döden. Kanske någon ska göra en tråd som heter "varför söker endel döden?"? Vi börjar bli väldigt OT. En tanke bara.