• kozzan

är det okej att säga negress?

det är mkt prat om att man inte bör säga n.... eftersom det kan vara stötande för vissa. men är det okej att säga negress? ag tycker det är ett fint ord och helt ok att säga så länge personerna jag pratar med inte tar illa vid sig av det...

världens finaste tjej finns hos mig
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden är det okej att säga negress?
  • listo

Eftersom neger är ett negativt laddat, och nedvärderande ord, så anser jag att negress också är det, fastän negress ofta inte ses som ett lika fult ord som neger.

Oavsett vilket så finns det många andra bra ord att använda, så jag anser att både neger och negress är helt onödiga ord.

• lilla mej

hahaha hur många sånna här trådar ska vi ha?

om man använder ordet neger i nedlåtande sammanhang så blir det ett fult ord självklart. Men det blir ju alla ord isf....
    endel säger att man ska säga svart istället....men svart blir ganska nedlåtande om man säger svartskalle med.....

vi som tycker det är ok att säga neger/ negress går ju inte omkring och säger men hej neger eller vill du komma hem till mig och titta på film neger? Vi använder det när det kommer på tal om olika raser liksom vi använder andra rasnamn....
    och jaja negerboll och negerkyss men det är ju positiva saker...

• IlsaBlackWidow

lilla mej - Japp, sammanhanget, negativt, positivt eller neutralt gör att vissa substantiv låter illa.

• Destiny03

Jag hoppas någon startar en tråd om vad man skall kalla VITA människor!!Hur mångar trådar finns det inte om OSS mörka!?! Kan man inte nöja sig med att beskriva människor på ett annant sätt än att just N ordet? Varför känner vissa då "vita" starkt för att bruka ordet NEGER? Med tänke på ordets uppkomst så talar det för sig självt, eller? anyhows, i min värld är alla människor icke färgen på hyn!

• lillagryn2

Destiny: för att vi lever på en plats där många vill hävda sig på andras bekostnad.

• Destiny03

lillagryn2

hur menar du då???

• lillagryn2

Kan man slänga ur sig nedlåtande tillmälen, så känner man sig för ögonblicket lite bättre själv. Vasrför tror du de största rasisterna så ofta är arbetslösa, fattiga och obildade? De vill trampa på någon.

• ming

Hur kan så många tycka att det är okej att säga negress men ändå tycker så många att det inte är okej att säga neger?

Kossan af Svammel
  • Sweedie

men vad e det som e sa svart att fatta! spelar ingen roll om NI inte tycker ordet e laddat eller menar ngt illa! ni kan knappast undgatt att sa manga manniskor kanner sig krankta! sluta jamfora hit och dit med "hur man sager" ordet. det e inte ett neutralt ord som ni vill papeka!

neger for sig sjalvt e ett krankande ord! precis som vilket annat krankande ord som helst! hora tex. e val ett krankande ord vilket som! mongo med! jag kan komma hem och i beskrivande syfte saga "lisa har fatt en dotter. hon e mongo." for sa sa man anda fram till borjan av 80 talet!  ialla fall dar jag bor. sa varfor ska JAG andra pa det. jag menar ju inget illa. dottern hade ju downs syndrom.

jag kan saga dig att jag mar illa nar jag hor ordet!!! har ALLTID gort. anda sen jag var liten. jag vet kompisar som kanner sig MER krankta av att bli kallade "neger" an om ngn (las man) skulle kalla dem "hora" eller "fitta". kan ni da satta er in i hur javla krankande ordet e! att for en svart manniska sitta och hora vita manniskor diskutera deras ratt att bruka ordet e som for dig som kvinna att sitta och hora en massa man sitta och dividera om att de bor fa saga "fitta" som en benamning pa sina medmanniskor av kvinnligt kon. for den ursprungliga betydelsen av ordet e ju anda "vat angsmark" eller vad det nu var. och bara for att ordet SEDAN anvants som ett skallord ska man inte bry sig om!

• lilla mej

Destiny03

jag tycker med att det är fel att använda ordet neger i negativa sammanhang, Det finns inte så många tillfällen man behöver använda det ordet i "positiva" samanhang heller men då man använder det skulle det ju vara som att säga skandinavier som är en benämning på en viss grupp av vita människor liksom negrer är en grupp av svarta människor.

Svar på tråden är det okej att säga negress?