• kozzan

är det okej att säga negress?

det är mkt prat om att man inte bör säga n.... eftersom det kan vara stötande för vissa. men är det okej att säga negress? ag tycker det är ett fint ord och helt ok att säga så länge personerna jag pratar med inte tar illa vid sig av det...

världens finaste tjej finns hos mig
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden är det okej att säga negress?
  • Etta med kokvrå

Drakfisk:

"Varför är det så viktigt för vissa att få fortsätta att använda vissa ord, trots att andra människor blir sårade? Hur jobbigt är det egentligen att radera orden neger och negress ur sitt ordförråd och i stället använda neutrala uttryck?"

Om det fanns någon annan benämning på negrer än neger, ja då skulle man ju naturligtvis kunna byta ut ordet. Men nu finns det inte det! Svart funkar inte eftersom det finns svarta människor lite här och där i världen, bl a i Indien, Pakistan, Australien m.m. och de ser knappast likadana ut som negrer.

• Cdot

Engla Li, i och med länken från Aftonbladet som du postade är denna tråd avslutad .
    Finns inte mer att tilägga.
    Tack!

• Sisso

Håller med om att tråden är avslutad, men måste ändå tillägga,
    Etta m k, återigen, vad snackar du om??? Jag kan ta lite av min tid och utbilda dig, i Pakistan bor pakistanier och i Australien aboriginer...Skärp dig! I din värld kanske detta är något att raljera över, men i den riktiga världen är detta inget skämt.

• Jan 39

Jga tycker att Engla Lis mammas definition av vad en neger är är alltför grov !
    "En neger är en degraderad, sinnesslö, lägre stående människa "
    så kan man väl inte skriva i dagens Sverige ?

• Rockmama

Jan 39: det är ju just därför det är ett så hemskt ord!
    Betydelsen av neger är just det som citeras, även om inte du lägger den betydelsen själv. Det är nästan bara i Sverige man har den här diskussionen om ordet neger. I andra länder är det så självklart att inte använda såna ord.

• Minna07

Helt okej. Vaddå, jag blir ju kallad viting? Samma sak.

• Cdot

Ehh.. Minna07. INTE samma sak. Läs på lite bättre innan du uttalar dig.

• Matillin

Jag förstår helt klart att ordet neger inte ska anävndas, men negress är väl inte samma sak?

Och  jag undra då vad ska man ska säga ist, jag kommer inte på någonting bra?
    För svart är en betäckning av fler raser än just det man syftar på så det kan man ju inte säga?
    Afrikan kan man ju inte heller säga eftersom inte alla svarta negresser kommer från afrika eller bor där?
    Hmm.. ?

Vecka 21
Svar på tråden är det okej att säga negress?