• kozzan

är det okej att säga negress?

det är mkt prat om att man inte bör säga n.... eftersom det kan vara stötande för vissa. men är det okej att säga negress? ag tycker det är ett fint ord och helt ok att säga så länge personerna jag pratar med inte tar illa vid sig av det...

världens finaste tjej finns hos mig
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden är det okej att säga negress?
  • Destiny03

lilla mej

kan man inte säga afrikaner resp.amerikaner eller carribeans?
    Jag är ugandisk,icke neger i första hand.vad skulle du kalla min dotter som har,finskt,afrikanskt,franskt,arabiskt och engelskt blod i sig?

• Destiny03

måste säga att neger inte är ett folk eller en grupp!! Det finns olika folkgrupper som delar hudfärg,precis som det är med skandinavier!! Själv är jag en bantu! i uganda finns det 47 olika folkgrupper, och ingen där kallas något nedsättande, utan man benämn efter sin folkgrupp!!!

• lilla mej

jo men om man inte vet vilket land eller om man talar om alla dessa länder ihop.. är det fel att säga neger då med?
    skulle aldrig säga neger som något negativt till någon men tycker ändå att det är ett ord som beskriver en grupp av människor och då inget illa menat om dessa människor.

• lilla mej

givetvis så är det inte en nationalite för det finns ju inget land som heter negerland.

• Sweedie
    lilla mej skrev 2006-11-26 14:11:44 följande:
    Destiny03 jag tycker med att det är fel att använda ordet neger i negativa sammanhang, Det finns inte så många tillfällen man behöver använda det ordet i "positiva" samanhang heller men då man använder det skulle det ju vara som att säga skandinavier som är en benämning på en viss grupp av vita människor liksom negrer är en grupp av svarta människor.
    lilla mej: det finns INGA samanhang dar ordet e ok att anvandas. om du i beskrivande syfte MASTE anvanda dig av ett ord sa gar svart eller afrikan jatte bra. det e fortfarande ett krankande ord. aven om du nu sager "patrik... du vet han den snygga negern som jobbar pa konsum"! lika krankande som nar en man klacker ur sig "lisa.. du vet den dar snygga slampan/fittan som jobbar pa konsum".  blev mannens kommentar mindre sexistisk? bara for att han anvande ordet i beskrivande syfte nar han menade ngt positivt?
  • Destiny03

lilla mej

Nej,blev d inte, afrikan går bra för det är jag! fitta/slampa är fula ord som ej ska brukas av någon! Ingen är det!!!

• lilla mej

så neger är typ ett ord för svart slampa då? och inte en svart människa?

• Röding

Det är oväsentligt vilken hudfärg människor har. Jag använder således inte några speciella ord för att beskriva någon annans hudfärg. Ljus och mörk funkar fint.

• Destiny03

men okej, säg mig du som vit vad finns det som gäller din färg, inte kön som någon kan kalla dig o du känner dej kränkt?? vi svarta har i alla år kallats neger, för att just vita skall hålla ner oss, vi ska känna oss duma och mindre värdiga! Under min yppväxt i uganda kallades vi det av de vita! Inte föt att beskriva oss, utan att verkligen kränka oss!!! så säg mej nu, hur, när och vart har du bemöt i ditt egna land att du ses som mindre värdig på grund av din färg? och hur skulle du känna det själv om du vore svart och kallades för det=

Svar på tråden är det okej att säga negress?