• kozzan

är det okej att säga negress?

det är mkt prat om att man inte bör säga n.... eftersom det kan vara stötande för vissa. men är det okej att säga negress? ag tycker det är ett fint ord och helt ok att säga så länge personerna jag pratar med inte tar illa vid sig av det...

världens finaste tjej finns hos mig
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden är det okej att säga negress?
  • Sweedie
    K J N skrev 2006-11-26 15:32:53 följande:
    En svart person blir väl inte mindre neger bara för att man kallar honom mörk...?
    farstar inte vad du menar? en person med ds blir val inte hellre mindre "mongo" da bara for att man valjer att anvanda ett mer respektfullt ord?

en asiat blir val inte mindre guling heller bara for att man kallar denne person for asiat?

det finns fler urdumma argument for att fa anvanda krankande ord. kanske du har flera pa lager?
  • Destiny03

lilla mej

varför jämnför du orden slampa o fitta med ordet neger?

• lilla mej

"patrik... du vet han den snygga negern som jobbar pa konsum"! lika krankande som nar en man klacker ur sig "lisa.. du vet den dar snygga slampan/fittan som jobbar pa konsum". blev mannens kommentar mindre sexistisk? bara for att han anvande ordet i beskrivande syfte nar han menade ngt positivt?

kopierar ett tidigar inlägg
    därför.....

• Lilja07

Men jag fattar inte - jag går inte å säger:  dom VITA sa så osv. Varför ens fråga en sådan fråga? Jag använder människor efter namn, eller den killen / tjejen osv. Fattar inte....

KÅRV - om du bryr dig om ditt FL! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m12310375.html
  • Sweedie

haha. du citerar mig. japp. jag forsoker forklara hur krankande det ordet ar! att det INTE gar att anvanda! vare sig man menar ngt positivt eller ej. som jag sa innan sa vet jag manga svarta personer som kanner sig MER krankta av ordet "neger" an av att bli kallade "hora" eller "fitta"! de kanner ungefar likadant som du som kvinna skulle kanna att bli kallad for ett sexistiskt ord av en man!!! spelar det ngn roll om just den mannen inte alls menade ngt illa med sin kommentar.

• Lilja07
    jag tror att man kanske inte bryr sig om själva ordet, det som gör ont är att alla diskuterar huruvida "man" är en neger eller negress, man kan inte bara vara en "vanlig" människa.... Jag kommer ALLTID att vara någon annan än mina vänner, se ut på ett annat sätt, vara den som EN DEL stirrar på, vara den som sticker ut.
    KÅRV - om du bryr dig om ditt FL! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m12310375.html
  • IlsaBlackWidow

Röding - "Det är oväsentligt vilken hudfärg människor har. Jag använder således inte några speciella ord för att beskriva någon annans hudfärg. Ljus och mörk funkar fint."

Eh först är det oväsentligt ochsedan använder du inte ord för att beskriva... men slutar meningen med att just beräta vilka ord du använder för att beskriva hudfärg vilket gör det väsentligt i något sammanhang??

Knas!

Jag är kvinna, mamma, dotter, syster, älskarinna.
    Jag är däggdjur, människa, europé, svensk, vit, kaukas, german, ljus, viting, blondin(under färgen), skulle ej heller ha något emot att kallas vit på latin...

Beskrivande ord behövs även om man inte använder dem dagligen eller som tilltal.

• zebran i Stilla havet

Ilsa: Om man pratar om hudfarg eller beover beskriva sa mycket som mojligt for att nagon ska kanna igen personen eller sa.. da ar det givetvis vasentligt. Det ar ju inte forbjudet att papeka att den ena ar vitare an den andra. Dock ar det ointressant i de allra flesta sammanhang.

• IlsaBlackWidow

zebran - Japp, inte intressant i många sammanhang, lika lite som min eller någon annans ras/etniska tillhörighet.
    Men i vissa sammanhang så är det bra beskrivande ord och allt delas upp i människans värld för att förklara och beskriva.

Lilla mej - Ser att du blivit hackkyckling här och där men så är det på fl om man inte tycker som majoriteten i tråden.
    Synd att folk inte kan diskutera utan att gadda ihop sig och göra allt för att förlöjliga istället för att komma med sakliga argument och genomtänkta åsikter.

Svar på tråden är det okej att säga negress?