• kozzan

är det okej att säga negress?

det är mkt prat om att man inte bör säga n.... eftersom det kan vara stötande för vissa. men är det okej att säga negress? ag tycker det är ett fint ord och helt ok att säga så länge personerna jag pratar med inte tar illa vid sig av det...

världens finaste tjej finns hos mig
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden är det okej att säga negress?
  • Sisso

KJN, vad bra, men varför inte söka upp någon av det folkslaget och delge dem vad DU kommit fram till, de är säkert jätteintresserade...

• Snibben

negress är väl en mörk kvinna, neger borde ju vara en mörk man då?

• K J N

De är dessvärre lika sällsynta i mina trakter, det finns dock en grek (eller nåt) på den lokala pizzerian...

• K J N

Nädå, jag är en fördomsfri man, någon enstaka utav dessa folkslag hade väl varit lite lagom exotiskt..?

• umbilicus

Men alltså, vad får man säga då egentligen? Får man säga svart och vit? (Jag känner mig inte vit, snarare rosabeige eller nåt) Ska man kanske säga mörkhyad? Då är väl jag ljushyad? Eller? FÖr virrad.... För övrigt tycker jag att ordet negress är fint, låter som en tjusig person!

• AHöst

ok, nu har jag inte hangt med i denna traden, men nu satte jag i halsen!

• tasha

ja men alla ni som säger att negress/neger låter som fina ord, ni måste väl förstå att det e nedlåtande för mörkhyade människor!!!!!!!! kommer som de har skrivits massor med gånger tidigare i denna tråd men jag tar de då igen; från slavhandelns dagar o ordet neger/negress betyder "slö lat människa".. så vad e erat problem??

när ni nu har fått detta förklarat för er, kan ni nu sluta säga ordet neger/negress tack!!! många mår dåligt av detta ord!!!! även om ni inte verkar fatta det!!!

kommer själv från indien o jag kan inte räkna antalet gånger jag kommit hem gråtandes pga folk som inte ens känner mig som skriker "jävla neger" efter mig på gatan, på krogen, i skolan (när jag gick i skolan hände de varje dag...)

mvh !!!

• Zaria

tasha: "

kommer själv från indien o jag kan inte räkna antalet gånger jag kommit hem gråtandes pga folk som inte ens känner mig som skriker "jävla neger" efter mig på gatan, på krogen, i skolan (när jag gick i skolan hände de varje dag...)"

Känner igen mig, är också adopterad från Inden, blir ofta kallad neger, för att inte tala om när man tex skulle göra negerbollar på dagis "Ja men du är ju neger" då gör vi "Zariabollar"

• K J N

Men någon ifrån Indien är väl knappast en neger/negress...??

Svar på tråden är det okej att säga negress?